TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'nda, 19 Kasım 2002'de bakan olan Yıldırım için sürpriz hazırlandı. Binali Yıldırım, komisyon toplantı salonuna getirilen ve üzerinde ''10. yıl, Binali Yıldırım'' yazan; tren, gemi ve taşıt resmi olan pastayı kesti. Pasta kestikten sonra kısa bir açıklama yapan Yıldırım, ''Benim için sürpriz oldu, beklemiyordum. Çok ince bir düşünce'' dedi. Binali Yıldırım, pastadan kestiği ilk dilimi, Komisyon Başkanı Lütfi Elvan ile CHP İstanbul Milletvekili Ferit Mevlüt Aslanoğlu'na ikram etti.
Yıldırım, AK Parti'li bir milletvekilinin, ''Nice 10 yıllara Sayın Bakanım'' sözleri üzerine, şöyle konuştu: ''Biz onu şimdilik almayalım. Yıllar geçiyor ama yılların nasıl geçtiği önemlidir. Saçlarımız ağardı, beyazların miktarı daha azdı, şimdi siyahların miktarı daha az. 10 yılı boşuna geçirmedik. Ülkemize, insanımıza hizmet etmenin mutluluğunu ve gururunu yaşıyoruz. Burada yapılan konuşmaları çok önemsiyorum. Hiç bir zaman yapılanları küçümseme, inkar etme, görmezden gelme alışkanlığımız olmadı. Bu bizim kültürümüze de uymaz. Bu ülkede taş üstüne taş koyan, emek veren, hizmet yapan bütün bakanları, bürokratları şükranla anıyorum. Her dönemde herkes hizmet yapmak isteyebilir, kimse görev yaptığında, hizmet yapmadan anılmak istemez ama Türkiye'nin bir gerçeği var. Eğer istikrar ve güven olmazsa, güçlü iktidarlar olmuyor. Güçlü iktidarlar olmazsa da hizmet yapmak isteseniz bile zamanınız olmuyor. 1939'dan bu yana Ulaştırma Bakanlarının görevde kalma süresi ortalama 8 ay. 8 ayda hangi bakan, hangi hizmeti yapabilir ki- 10 yıl doya doya hizmet ettik. Bundan sonra da aynı anlayışla bizler, bizlerden sonra da gelecekler hizmet etmeye devam edecektir.''
AK Parti Ağrı Milletvekili Ekrem Çelebi, Yıldırım'a, ''Son çılgın projeniz var mı-'' diye sordu. Yıldırım, bu soruya, ''Çılgın proje belki kulağa hoş geliyor ama yapacağımız her türlü işin, projenin, eğer insanımızın yaşam kalitesine bir katkısı varsa, hayatını kolaylaştırıyorsa o zaman bir anlam ifade eder. Yoksa hangi projeyi yaparsanız yapın, ülkenin geleceğine katkı sağlamıyorsa, o mutluluk vermez'' yanıtını verdi.
2013 Yılı Bütçesi Plan ve Bütçe Komisyonu
Bakan Yıldırım, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'nda Bakanlığının 2013 yılı bütçesini sundu. Yıldırım, ulaştırma ve haberleşmenin; sanayi, tarım, turizm gibi sektörlerin altyapısını oluşturarak, ekonomik gelişme yanında köy-kent entegrasyonunu, kültür birliğini ve dengeli nüfus dağılımı gibi birçok sosyal faydayı da sağlayan önemli fonksiyonlara sahip stratejik bir sektör olduğunu söyledi. 2013 yılı için Bakanlık Merkez ve bağlı kuruluşlarının bütçe teklifinin toplamının 19 milyar 182 milyon lira olduğunu ifade eden Yıldırım, şehir içi metro yatırımları da dahil olmak üzere toplam yatırımlara ayrılan kısmının 8,5 lirayı bulduğunu vurguladı.
2013 yılı için Bakanlık merkezi ile bakanlığa bağlı ilgili, ilişkili kurum ve kuruluşların yatırım ve diğer harcamaları ile birlikte bakıldığında toplam bütçe büyüklüğünün 35 milyar liraya ulaştığını anlatan Yıldırım, bunun da 14 milyar 436 milyon liralık kısmının doğrudan yatırım ödeneği olarak ayrıldığını anımsattı. Ulaştırma yatırımlarının yüksek finansman ihtiyacı yanında, fiziki zorlukları, çeşitli sürprizleri olan ve uzun yıllar alan projelerin bulunduğu bir sektör olduğunu vurgulayan Yıldırım, birçok engellerle karşılaşılan Ankara-İstanbul Hızlı Demiryolu, Marmaray geçişi gibi büyük demiryolu projelerinde ise son aşamaya gelindiğini hatırlattı.
Yarım Asırlık Rüya
Türkiye'nin, Avrupa'da 6'ıncı, dünyada ise 8'inci Yüksek Hızlı Tren işletmeciliğine geçen ülke haline gelmesinin tesadüf olmadığına işaret eden Yıldırım, ''Ankara-Eskişehir hattından sonra, yapım itibariyle dünyanın en hızlı, en ekonomik Yüksek Hızlı Tren güzergahı olan Ankara-Konya hattı, tamamen Türk mühendis ve girişimcilerinin, Türk işçilerinin alın ve akıl teriyle inşa edildi ve hizmete verildi. Halkımızın yarım asırlık rüyası gerçekleştirildi'' dedi. İstanbul, Bursa, Yozgat, Sivas, İzmir, Bilecik, Sakarya, Kocaeli, Afyon, Uşak ve Manisa'yı hızlı trene kavuşturmak için yoğun şekilde çalıştıklarını belirten Yıldırım, şunları kaydetti: ''Dünyada örnek gösterilen ve 'Türk Modeli' diye anılan havaalanlarımız, uzmanların tahminlerini altüst eden havayolu taşımacılığımızdaki gelişmeler, boğazı demiryolu ve karayoluyla geçen tüp geçit projelerimiz ve her ilimizi bölünmüş yol ile birbirine bağlayan karayollarımızın başarısı işte bu kararlı ve planlı çalışmalarımızın sonucudur.
Sadece 6 ilini bölünmüş yol ile bağlayan Türkiye'den, bugün 74 iline bölünmüş yol götüren, hızlı demiryolunu birçok iline yayma çabasında olan bir Türkiye'ye geldik. İnşa ettiğimiz bölünmüş yol uzunluğu 16 bin kilometreye ulaştı. Yapılan bu bölünmüş yolların yakıt ve zaman tasarrufu katkısı 14,4 milyar lirayı aşmaktadır. Ayrıca sağladığı konfor ve can güvenliğinin bedeli maddi olarak değerlendirilemez, ölçülemez. 2003 yılında yurt dışında 60 noktaya uçuyor iken, bugün yurt dışında 92 ülkede 192 noktaya uçuyoruz. Nokta sayısı itibariyle dünyada ilk 10 ülkesi içine girdik. AB'de 3. havayolu, dünyada 10. sıraya geldik.
Denizcilikte 22,5 milyon DWT'luk filo kapasitesi ile dünyada 15. sıraya geldik, kara listedeki denizciliğimiz, 5 yıldır artık beyaz listede yer alıyor.''
''Telekomünikasyon Sektörünü Rekabete Açtık''
Haberleşme sektörüne bakıldığında da çarpıcı gelişmelerin görüldüğünü kaydeden Bakan Yıldırım, telekomünikasyon sektörünü rekabete açtıklarını, şimdi sektörde 645 lisans ve 406 işletmeci faaliyet gösterdiğini açıkladı. 2003'te 23 milyon GSM abonesi bulunurken, bugün 68 milyon GSM abonesine ulaşıldığını anlatan Yıldırım, ''Genişbant erişim yoktu, şimdi 20 milyon civarında abone var. 3G abonesi 40 milyona ulaştı'' diye konuştu. İletişim alt yapısının dünyada 12'inci Avrupa'da 5'inci sıraya yükseldiğini belirten Yıldırım, 57 kurumun ve yaklaşık 484 adet hizmetin e-Devlet kapısından verir hale getirdiklerini söyledi. Yıldırım, e-Devlet kapısında 13,7 milyon kayıtlı kullanıcı bulunduğunu ifade etti.
PTT işyerlerini yenileyerek çağdaş bir çehreye kavuşturduklarını ve yaygınlaştırdıklarını anlatan Yıldırım, şöyle konuştu: ''Üçte ikisi dağlık ve engebeli olan ülkemizde, coğrafi zorluklara ve iklimsel şartların olumsuzluğuna sığınmadık. Tünel yaptık, viyadük yaptık, demiryolu yaptık, bölünmüş yol yaptık, havaalanı yaptık, liman yaptık, fiber kablo döşedik, uydu fırlattık. Büyük Atatürk'ün emrine uyduk. Türk milletine ve çalışanımıza güvendik ve çalıştık.
Ülke insanımızı layık olduğu yaşam seviyesine çıkarmaya ve AB standartlarına uygun, modern bir ulaştırma ve haberleşme hizmet ile tanıştırmaya gayret ettik, ediyoruz.''
Karayolları Genel Müdürlüğü'nün (KGM), 2003 yılında başlangıç ödeneğinin bütün ödeneklerin yüzde 65'ini oluşturduğunu, ancak 2012 yılına gelindiğinde en büyük payın demiryollarına ayrıldığını vurgulayan Yıldırım, bunun da yıllardan bu yana ihmale uğrayan demiryollarının yatırım ihtiyacını ve politika değişikliğini ortaya koyduğunu kaydetti. Son 10 yıl içinde ulaştırma sektörüne bugünkü değerlerle 134 milyar lira yatırım gerçekleştiğini ifade eden Yıldırım, bunun 21 milyar lirasını, bütçe dışı yap-işlet-devret (YİD) modeliyle yapıldığının anlattı.
Bakanlığın toplam 168,6 milyar lira tutarında 3 bin 668 projesi bulunduğunu belirten Yıldırım, gelecek yıl 434 projede çalışmaya devam edeceklerini, 111 projeyi gelecek yıl tamamlayacaklarını, 102 yeni projeye de başlayacaklarını bildirdi. Bakanlığın toplam merkezi bütçeli kamu yatırımları içindeki payının yıllar itibarıyla artmaya devam ettiğini vurgulayan Yıldırım, 2003'te yüzde 17 payları varken, 2011'de bu oranın yüzde 46'ya çıktığını, bu yıl ise yüzde 42 olarak gerçekleşeceğini tahmin ettiklerini belirtti.
Ulaştırma yatırımlarının sadece kamu eliyle değil, özel sektör eliyle de yapıldığının altını çizen Yıldırım, bunlar da dikkate alındığında ulaştırma yatırımlarının son 10 yılda 192 milyar liraya yaklaştığını belirtti.
Karayollarında yapılan çalışmalar hakkında bilgi veren Bakan Yıldırım, 2012 itibarıyla yetki belgesine bağlanan taşıt sayısının 1 milyon 295 bin 62'ye ulaştığını, yetki belgesi sayısının da 487 bin 640 olduğunu bildirdi. Yol kenarı denetim istasyonlarının sayısını artırdıklarını anlatan Yıldırım, 2003'te 20 bin, 2012'de de 11 milyona yakın aracın denetlendiğini kaydetti.
Türkiye'de oluşturulan araç muayene sisteminin, dünyada örnek olduğunu ifade eden Yıldırım, bugüne kadar 22 milyon aracın muayeneden geçtiğini belirtti. Yıldırım, araç muayene istasyonlarının 5 yıl içerisinde kamuya katkısının 10 milyar dolar seviyesine ulaşacağını bildirdi. Hurdaya ayrılan araç sayısının da 76 bini geçtiğini anlatan Yıldırım, yeni bir karar aldıklarını, bundan sonra 1990 ve öncesine ait araçları sistemden çekeceklerini söyledi. Bunun da yaklaşık 100 bin araç anlamına geldiğini belirten Yıldırım, bu şekilde araç filosunun yenilenmiş olacağını, hizmet kalitesinin artacağını vurguladı.
Uluslararası taşımacılıkta da önemli mesafeler alındığını anlatan Yıldırım, 2002'de 400 bin olan uluslararası sefer sayısının, neredeyse 4 kat artarak 1,5 milyona ulaştığını bildirdi. Yıldırım, Türkiye genelinde yollar yaparak bölgesel gelişmişlik farklarını azaltmayı hedeflediklerini ifade etti. Toplam 2 bin 806 kilometre bölünmüş yol üzerinde çalışma yaptıklarını belirten Yıldırım, bu yıl sonuna kadar bunun 873 kilometresini tamamlayacaklarını açıkladı. En önemli YİD projelerinden birinin de İstanbul-İzmir otoyolu projesi olduğuna dikkati çeken Yıldırım, bu projeyle 3. Köprü ve Kuzey Marmara Otoyolu hayata geçtiğinde, akaryakıt ve işgücü tasarrufu olarak bir yılda 1,7 milyar lira ekonomik fayda sağlanmasının beklendiğini söyledi.
Yıldırım, 2013'te 3 bin kilometre yol ağında çalışma yapacaklarını, bin kilometre bölünmüş yol bitireceklerini, 5 bin 400 kilometre sıcak karışım yapacaklarını, 45 köprü hizmete sokacaklarını ve 130 kaza kara notlarında 130 noktasını iyileştireceklerini bildirdi.
-Demiryolları-
Demiryollarında yatırımların ciddi oranda arttığını ifade eden Yıldırım, 2003'te 480 milyon lira bütçe ayrılırken, bugün 2013 yılı bütçesinin neredeyse 8 milyar lirayı bulduğunu belirtti. Ankara-Eskişehir hattında bugüne kadar 6 milyon 600 bin seyahat yapıldığını dile getiren Yıldırım, ''Burada bir çok insanın hayatının kurtulmuş olması belki de yapılan işlerin en kıymetlisidir. YHT Eskişehir'e başlamadan önce trenin toplam taşımalardaki payı yüzde 8'di, şimdi yüzde 72'ye çıktı. Konya hattında ise bugüne kadar 1 milyon 600 bin seyahat oldu. YHT, Ankara-Konya trafiğinde yüzde 65 paya sahip'' diye konuştu.
Bakan Yıldırım, yerel yönetimlerle birlikte şehir içi raylı sistem çalışmalarının da devam ettiğini belirterek, gelecek yıl için İstanbul, İzmir va Adana'da belediyeler ile birlikte proje gerçekleştireceklerini ifade etti.