2011 yılı sektör ve şirket bazında verilerin sunulduğu toplantıda Bridgestone, Lassa, Bandag, OtoPratik, Lastik.com.tr ve Lastiğim markalarıyla lastik sektörünün lideri Brisa’nın endüstriye sunduğu yenilikler de paylaşıldı. Şirket 2011 yılı için son dört yılın sonuçları göz önüne alındığında ciroda %75, net karda %126 ve ihracatta %47 artış açıkladı…
Dünyanın en büyük lastik üreticisi Bridgestone ile Sabancı Holding’in ortak kuruluşu olan Brisa, yıllık paylaşım toplantısını 4 Nisan 2012 Çarşamba günü Hyatt Regency Otel’de gerçekleştirdi. Brisa Genel Müdürü Hakan Bayman, başarılı bir 2011 yılı performansı yakaladıklarını belirttikten sonra 2012 yılında 117,5 milyon USD bütçe ile şirket tarihinin en büyük yatırımını gerçekleştireceklerinin müjdesini verdi.
Genel Müdür Bayman; “Söz konusu dev yatırım ile üretim kapasitemizde artış sağlayacak, inovatif ürün ve hizmetler geliştirmeye devam edeceğiz. Bayi ağımıza ve uzmanlaşmaya yatırım yapmaya devam ederken, erişim noktalarımızın verimliliğini de arttıracağız. Ülke ekonomimizin tüm dünyayı kendine hayran bırakan performansından feyzalarak şirketimizi ve ülkemizi global arenada çok daha güçlü temsil edeceğiz” dedi.
Brisa’nın 25. kuruluş yıldönümünün kutlanacağı 2013 yılında 800 milyon USD değerinde bir yatırım miktarına ulaşmış olacaklarını belirten Bayman, “Müşteri odaklılık, büyümemizi sürdüreceğimiz bu dönemde de Brisa’nın omurgasını oluşturan en önemli değerlerden biri olarak öne çıkacak. Operasyonlarımızın her aşamasında tüketicilerin ihtiyaçlarını dinlemeye, geri bildirimlerini göz önünde bulundurmaya ve buna göre aksiyon almaya devam edeceğiz” diyerek tüketici memnuniyetinin Brisa’nın kurum vizyonundaki önemine dikkat çekti.
Global ve Türkiye lastik pazarında olumlu gelişmeler yaşanıyor…
Dünyada ve Türkiye’de lastik sektörü olumlu bir sene geçirdi. Global lastik pazarı, 2011 yılında adet bazında 2010’a oranla %7artışla 1.8 milyara ulaştı. 2005-2011 yılları arasında yıllık bileşik büyüme ortalaması ise %2,6 olarak gerçekleşti. 2009 yılındaki global finansal kriz yaşanmasaydı bu oranın iki katı yani %4,7 bir büyüme gerçekleşmesi bekleniyordu. Sektörel bazda yenileme pazarı %2,5, orijinal ekipman pazarı ise %2,6 oranında büyüdü.
Bölgeler bazında değerlendirildiğinde; global sektör büyümesinin büyük bir kısmı Çin ve Hindistan kaynaklıydı. Bu iki ülkenin payı %14,2 oldu. Avrupa pazarıysa binde 2 gibi oldukça düşük bir yıllık büyüme oranı sergiledi.
Türkiye’de ise lastik pazarı adet bazında 18 milyon adet seviyelerinde gerçekleşiyor. Bunun 12 milyon adedi “yenileme” pazarından geliyor. 6 milyon adet lastik ise otomotiv üreticilerine satılıyor. Adetsel olarak lastik pazarının büyük bir çoğunluğunu binek araç lastikleri oluşturuyor. Özellikle ticari segmentte yaşanan büyüme dikkat çekiyor
2011 yılında Türkiye lastik pazarı adet bazında 2010’a oranla %13,8 artışla 18 milyon 627 bin adet ile kapandı. 2005-2011 yılları arasında yıllık bileşik büyüme ortalaması %5,5 olarak gerçekleşti. Pazar segmentleri incelendiğinde aynı dönemde yenileme pazarı %5,3, orijinal ekipman pazarı ise %5,7 oranında büyüme kaydetti. 2009 yılındaki finansal kriz yaşanmamış olsaydı global pazarın üzerinde bir büyüme sergileyen Türkiye pazarının toplam büyüme oranının %8 civarında gerçekleşmesi bekleniyordu. Brisa, 2012 yılında ise Türkiye lastik pazarı için %5,8’lik bir büyüme öngörüyor.
Yeni yatırımın ardında güçlü bir performans yer alıyor…
Türkiye lastik pazarının üzerinde büyüme performansı sergileyen Brisa, 2011 yılında, bir önceki seneye oranla satışlarında %35 oranında artış gerçekleştirdi ve cirosu da 2010 yılına göre %37,5 artarak 1.347.777.289 TL oldu. Brisa, yenileme pazarında yeni ürünleri, son kullanıcı ve dağıtım ağına yönelik değer sağlayıcı yaklaşım ve uygulamaları sayesinde, pazarın üzerinde büyüyerek pazar payını da artırdı. 2011 yılında 147.377 ton karşılığı 9.457.464 adet üretim yapan Brisa, bir önceki seneye kıyasla üretimini %4,4 oranında artırmış oldu. Türkiye’deki sektör liderliğinin yanı sıra, global pazarda da söz sahibi bir oyuncu olmayı hedefleyen şirketin ihracatı 2008-2011 yılları arasında %47 oranında arttı. Brisa işçisinin el emeği ile üretilen Lassa markalı Türk malı lastiklerin ihraç edildiği ülke sayısı ise 50’yi aştı… Brisa yakaladığı başarılı performans sayesinde son 3 yıldır hızla artırdığı sanayi kapasite kullanım oranını 2011’de %100’e yükselterek sınırları zorladığını kanıtladı.
Gerçekleştirilen basın toplantısında Brisa’nın net karının son 4 yılda %126 oranında arttığını hatırlatan Bayman, bu başarılı tablonun yarattığı motivasyon ile her alanda lastik sektörüne öncülük etmeyi sürdüreceklerini vurguladı. Bayman, Brisa Ailesi olarak yeni yatırımlarıyla açıkladıkları hedeflere doğru yol alırken, Türkiye’nin kalkınmasına katkı sağlıyor olmaktan mutluluk duyduklarını da dile getirdi.
Kriz yıllarında istihdamında azalma olmadan faaliyetlerine devam eden Brisa 2006-2011 yılları arasında %21’lik bir büyümeyle istihdam edilen kişi sayısını geçtiğimiz yıl 2.215’e yükseltti…
Güçlü yatırım, güçlü markalar…
Bridgestone’un dünya üzerindeki en önemli üretim üslerinden biri olan Brisa Kocaeli Üretim tesisleri, 361.000 m2’ye ulaşan kapalı alanıyla, dünyanın tek çatı altındaki en büyük lastik fabrikalarından biri olma özelliğini taşıyor. Avrupa’nın yedinci büyük lastik üreticisi olan Brisa, bünyesinde yer alan Ar-Ge Merkezi ile dünyada lastik teknolojisine yönelik gelişmeleri yakından izlerken; Bridgestone’un Roma ve Tokyo’daki teknik merkezleri ile de koordinasyon içinde çalışıyor.
Türkiye lastik sektörünün lider markası Brisa’nın üretim tesislerinde, Bridgestone ve Lassa markalarıyla; otomobil, hafif ticari araç, otobüs/kamyon, traktör ve iş makineleri için, 600’ü aşkın çeşitte lastik üretimi gerçekleştiriliyor.
Dünyanın lider lastik markası Bridgestone’un Türk tüketicilerle olan bağı her geçen gün biraz daha güçlenirken; global pazarda gücünü arttırmak adına Türkiye’de sunduğu üstün yol yardımı deneyimini Avrupa’ya taşıyan Brisa; bu kapsamda ilk olarak İtalya ve Almanya pazarlarında başlatılan ve yolda lastiğiyle ilgili problem yaşayan sürücülerin, Lassa sistemine gönderdikleri bir kısa mesaj ile kendilerine en yakın üç lastik satış ve servis noktasını öğrenmelerini sağlayan “TYRE SOS” hizmeti sunuyor.
Brisa, toplam hizmet kalitesini artırmak ve operasyon yelpazesini zenginleştirmek amacı ile bünyesine kattığı lastik kaplama şirketi Bandag ile özellikle kamyon ve otobüsler başta olmak üzere, filo araçları için toplam lastik maliyetlerinde %40’a varan tasarruf sağlayabilen kaplama hizmetleri sunuyor.
Brisa’nın hizmet markalarından biri olan OtoPratik, araç sahiplerinin lastik alımı ve oto bakımı gibi çeşitli ihtiyaçlarını aynı mağazada karşılayabilmelerini sağlamak amacıyla geliştirilen bir uygulama. OtoPratik şubelerinde, binek ve hafif ticari araçların kullanım ömürleri boyunca ihtiyaç duyabilecekleri ana ürünler sunulduğu gibi, araçlarla ilgili temel bakım hizmetleri de veriliyor. OtoPratik markası ile araç sahiplerine; araçlarının lastik, jant, akü, ön düzen bakımı, yağ değişimi, filtre değişimi, fren balata & disk değişimi, amortisör değişimi ve periyodik bakım gibi hizmetler sunuluyor. Türkiye’de ‘hızlı oto bakımı’ konseptine öncülük eden Brisa’nın, ülke genelinde 31 adet OtoPratik mağazası bulunuyor.
Ekim 2011 itibarıyla Türk lastik sektöründe bir ilke daha imza atan Brisa, Lastik.com.tr internet sitesi üzerinden adreste lastik değişimi ve lastik bakımı hizmetine başladı. Bu hizmeti geliştirirken, özellikle lastik bayilerine gitmek yerine lastik değişimleri ve bakımları için kapıda hizmet almak isteyen kişilere ulaşmayı hedefleyen Brisa’nın, şu anda 18 ilde uygulamaya koyduğu proje, büyük ilgi görüyor.
Brisa’nın sektördeki tüm aktörlere değer katma misyonuyla bir kurum çatısı altında faaliyet göstermeye ihtiyaç duyan alt bayilere daha iyi hizmet sunma ve işlerini geliştirme fırsatı sunan Lastiğim mağaza sayısı da hızla artıyor. 2011 yılında 100’e ulaşması beklenen Lastiğim sayısı rekor bir büyümeyle yıl içerisinde 211’e ulaşmış bulunuyor.
Brisa hizmet kalitesinin sürekliliğini sağlamak amacıyla hayata geçirdiği Brisa Akademi ile hem mavi ve beyaz yaka çalışanlarına hem de bayi ve iş ortaklarına eğitim sunuyor. Bire bir eğitimlerin yanı sıra, 2007 yılından itibaren e-eğitim sistemiyle de çalışanlarının ve bayilerinin kişisel gelişimlerine katkıda bulunuyor. 2011 yılında Bayi Eğitimi’ne 523, Personel Eğitimi’ne ise 423 kişi katılmış bulunuyor. 2011 yılı sonunda kurulan ve yine sektörde bir ilk olan Model Mağaza ise hem sektöre “model” oluşturacak bir hizmet sunuyor hem de Brisa iş ortakları ve çalışanlar için bir eğitim üssü olarak konumlandırılıyor…
Brisa sorumluluklarının bilincinde Türkiye’ye değer katıyor…
Üretim ve teknoloji çalışmalarının yanı sıra “Sürdürülebilirlik” kavramının marka ve hizmetlere entegre edilmesi için yoğun çaba harcayan Brisa, bu çerçevede iş yapış modellerinden şirket stratejilerine ve yatırımlara kadar her aşamada sürdürülebilir fayda sağlamayı hedefliyor.
Brisa teknolojik faaliyetlerini de bu çevre dostu yaklaşımına uygun şekilde, büyük bir hassasiyetle yürütüyor ve müşterilerine çevreci çözümler sunuyor. Atık yönetimi uygulamalarındaki “sürekli iyileştirme yaklaşımı” ile tehlikeli atık miktarını ciddi oranda azaltmak için çaba sarf ediyor.
Brisa, Türkiye ekonomisine, paydaşlarına ve topluma daha fazla ve sürdürülebilir değer katmak için çalışıyor. Bu çerçevede yürüttüğü kurumsal sosyal sorumluluk faaliyetleri de Brisa’nın operasyonel akışında önemli bir yere sahip. Brisa “Yola Güvenli Çık, Yolun Hep Açık”, “Gözümüz Yolda”, “Farım da Hep Açık, Yolum da”, “Trafikte Dikkat On Bin Hayat”, “Can’lı Araba” tiyatro oyunu gibi projeler ile toplumsal gelişim için “sorumluluk alıyor”. Söz konusu projeler aracılığıyla binlerce ilköğretim öğrencisine, üniversite öğrencisine ve yetişkine ulaşan Brisa bu çalışmalarıyla da birçok kurum tarafından ödüllendirilmiş bulunuyor…