Bilindiği üzere sektörü baştan aşağı değiştiren en büyük adım Karayolu Yolcu ve Eşya Taşıma Kanunu’nun hazırlanıp uygulamaya alınması oldu.
Uygulamaya göre, C2 belgesine sahip şirketler sadece kendi öz mal araçlarıyla taşıma yapabilecek, ona göre fatura kesebilecekler.
Bundan böyle bir başka şirketin araçlarıyla taşıma yapabilmek için R2 belgesine sahip olmak gerekiyor.
UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Turgut Erkeskin, "Hâlâ bir takım aksaklıklar devam ediyor. Üzerinde çalışıyoruz. Eminim yakında onlar da giderilecektir" dedi.
Taşıma işi organizatörü olarak R2 belgeleriyle faaliyet gösterilecekti, C2 belgeliler sadece sahip oldukları araçlarla taşıma yapabilecekler, bir başka firmanın aracını kullanacakları zaman bunu yapamayacaklardı. Erkeskin, "Bunun için bir geçiş süreci tanınmıştı. Bu geçiş süreci çerçevesinde C2’liler birbirlerinden araç alabiliyor, müşterilerine faturalandırabiliyorlardı. Bu artık bitti "dedi.
Ancak C2 belgeli uluslararası karayolu taşımacıları bu uygulamaya karşı çıkıyor.
Uluslararası karayolu taşımacıları uygulamanın kaldırılmasını istiyor.
ALC Lojistik Başkanı Ali Çiçekli, "Bu uygulamanın çok adil olduğunu düşünmüyoruz. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı'nın bu yanlışı hızla düzeltmesini bekliyoruz" dedi.
Çiçekli'ye göre, Karayolu Yolcu ve Eşya Taşıma Kanunu’nun hazırlanıp uygulamaya alınmasına kadar sektöre girmek kolaydı.
Kanun çıkana kadar Türkiye'de lojistik hizmetler ve uluslararası karayolu taşımaları için sadece C2 yetki belgesi yeterliydi.
İş böyle iken, C2 belgeli firmalar birbirleri arasında araç alışverişinde bulunabiliyorlardı.
Diyelim ki, X adında İtalya hattına ağırlık veren bir uluslararası karayolu firması olsun. Ama X firmasının Rusya'da da bir müşterisi olsun. Rusya'daki müşterisini maliyet ve zamanda korumak isteyen X firması, Rusya hattına çalışan Y firmasına müşterisinin yükünü taşıtabiliyordu.
Bu uygulama X ve Y'nin kendi hatlarında uzmanlaşmasını, daha rekabet edebilir, sürdürülebilir olmasını sağlıyordu. Son zamanlarda bu uygulama kaldırıldı. C2'li firmaların birbirlerinden araç alışverişi yasaklandı. Bunu yapabilmek için de R2 belgesi zorunluluğu getirildi.
C2 belgesi 65 bin TL, R2 belgesi 325 bin TL
R2 belgesinin yaklaşık 325 bin TL olduğunu hatırlatan Çiçekli, "Diyelim ki, C2'li X fiması zaten en az 12 araç ve şoförlü filoyu bulundurmak zorunda.
Bu günün C2 belgesi en az 1.5 milyon Euro'luk yatırımı gerektiriyor. Sadece belgenin kendisi 65 bin TL değerinde ve Bakanlığa harç öneniyor.
X firması yaklaşık 10 kişi de ofiste çalıştrıyorsa, 20 - 22 kişi istihdam eden bu kobiyi daha da zora sokmaktan başka bir amaca hizmet etmiyor.
Bu uygulamanın çok adil olduğunu düşünmüyorum. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı'nın bu yanlışı hızla düzeltmesini bekliyoruz" dedi.
Bu uygulamanın UTİKAD üyelerince talep edildiğini hatırlattığımızda, Çiçekli, "Onlar R2 belgesi dışında başka belge almak zorunda değiller ve bizler kadar istihdam da yaratmıyorlar. Çünkü C2'li firma daha çok yatırım yapıyor ve daha fazla riske giriyor" diye cevap verdi.
Kaynak:Lojistik Haber