Altyapısı gelişmiş ülkelerde düşük maliyetli olması nedeniyle sanayilerin ilk tercihi olan demiryolu taşımacılığı 21. yüzyılda çevreci özelliğiyle yeniden ilgisini artırdı. Gelişen teknoloji ile birlikte trenler, uçaklarla yarışacak hıza dahi ulaşmayı başardı. Türkiye’nin yüksek hızlı tren çalışmaları son surat gidiyor ama hız limitleri yine de sınırlı.
2003 yılından sonra yeniden öncelikli sektör haline getirilmiş olan demiryollarında yatırım ödeneklerini 7.5 kat artıranı hükümetin hızlı tren çalışmaları farklı güzergahlarda devam ediyor. Bu nednele konsolide bütçe içerisindeki en büyük kamu sektörü bütçesi TCDD’ye verildi. TCDD’ye 2010’da 2.5 milyar TL, 2011’de 3,6 milyar dolar sermaye aktarıldı. Bu yıl ise demiryollarına aktarılacak fonun 4.2 milyar dolar olması bekleniyor. Ulaştırma Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’ndan yatırımlarla ilgili yapılan açıklamada “Cumhuriyetin ilk yılları ile birlikte başlayan demiryolu seferberliğine yıllarca verilen arayı kapatmak ve demiryollarının tekrar hak ettiği yeri alabilmesi için Bakanlığımız, demiryollarını öncelikli iyileştirilmesi gereken sektör olarak belirlemiştir. Yeni bir demiryolu seferberliğine dönüşen bu tercih sonucunda, yılda ortalama 134 km’den 18 km’ye düşen demiryolu yapımı yılda ortalama 135 km’ye ulaşmıştır” denildi. Açıklamada 2009’da Ankara-Eskişehir arasında başlayan hızlı tren taşımacılığının 2011’de Konya’ya da ulaştığı vurgulanırken “Ülkemizin baştanbaşa hızlı tren hatlarıyla örmek için ise gerek proje gerekse yapım çalışmaları hızla devam etmektedir. 2023 yılında 10.000 km hızlı tren hattına ulaşmaya yönelik bu hedef doğrultusunda yürütülen faaliyetlerin yanı sıra bakımsızlıktan çürümeye yüz tutan hatlarımızda 6.375 km yol yenilenmesi yapılmıştır. 2023 yılına kadar yaklaşık 10.000 km YHT ve 4.000 km konvansiyonel hat yapılarak, toplam demiryolu ağının 25.940 km’ye yükseltmesi hedeflenmiştir” açıklaması yapıldı.
TCDD’nin Marmaray dışında 7 farklı hatta hızlı tren proje ve yatırımları bulunuyor. Ulaştırma Bakanlığı, hızlı tren projesini 2013 yılı sonunda bitirerek hatları servise almak istiyor fakat kamulaştırma ve arazi şartları çalışmaları oldukça zorlaştırıyor. Belirli hatlarda viyadüklerin uzunluğu 200 metreyi buluyor.
Ankara-İstanbul Hızlı Tren Projesi
Ankara-İstanbul Hızlı Tren hattında Ankara-Eskişehir etabı üç yıl önce hizmete girdi. Eskişehir – İstanbul etabında ise çalışmalar devam ediyor. Proje tamamlandığında Ankara-İstanbul arası mesafe 567 km’den 533 km’ye ve seyahat süresi de 7-8 saatten yaklaşık 3 saate düşecek. Projenin toplam maliyeti ise 5.2 milyar dolar olarak belirlendi. Karayolu, demiryolu ve havayolu trafiği açısından en yoğun yolcu ve yük aksı olan Ankara- İstanbul hattında demiryolunun rekabet şansı artarak, yolcu payı %10′dan %78′e yükselecek. Projeyi önemli kılan özelliklerinde biri de Marmaray ile entegre edilerek, Avrupa’dan Asya’ya kesintisiz yolcu taşımacılığına imkan tanıyacak olması.
Ankara-İzmir Yüksek Hızlı Tren Hattı
2011’in sonunda ihalesi yapılan Ankara-İzmir Yüksek Hızlı Tren Projesi’nin ilk etabını oluşturan Ankara-Afyonkarahisar kesimine ilgi oldukça yoğundu. Şartname satın alan 38 firmadan 26’sı teklif verdi. Bir milyar 660 milyon 549 bin 243 lira yaklaşık bedelle ihaleye çıkan projeye verilen en düşük teklif ise 714 milyon 432 bin 200 lira olarak gerçekleşti. Ankara-İzmir arasını 3,5 saate indirecek Yüksek Hızlı Tren (YHT) projesinin 2015 yılında hizmet vermesi planlanıyor. Ankara-İzmir YHT hattının Afyonkarahisar üzerinden İzmir’e ulaşacağı proje kapsamında 13 tünel, 13 viyadük ve 189 köprü inşa edilecek. Proje, Ankara ile İzmir arasındaki 824 kilometrelik karayolu mesafesini 640 kilometreye indirecek. Ankara-İzmir YHT hattı çift hatlı ve en az 250 kilometre hıza uygun olarak inşa edilecek. 2015′te hizmete girmesi planlanan proje, Türkiye ekonomisi için büyük öneme sahip. Projede yaklaşık 4 bin kişinin istihdam edilmesi bekleniyor. Hattın taşıt işletme, zaman ve akaryakıt tasarrufundan ekonomiye sağlayacağı katkı ise yıllık 700 milyon lirayı bulacak. Hattın İzmir-Afyonkarahisar bölümünün ise bu yıl ihale edilmesi planlanıyor. Proje tamamlandığında yılda 6 milyon yolcu taşınması öngörülüyor. Projenin toplam maliyeti yaklaşık 2.4 milyar dolar.
Bursa’nın tren yolcuğu 2016’da başlayacak
30 Aralık 2011 günü TCDD Genel Müdürlüğünde imzalanan Bursa Yüksek Hızlı Tren Sözleşmesi yatırımların en önemli parçalarından biri. 75 km uzunluğunda olan Bursa – Yenişehir hattı 400 milyon liraya ihale edildi. Tren hattının üçte biri tünel ve viyadükten oluşuyor. 15 kilometre uzunluğunda 20 adet tünel, 6225 metre uzunluğunda 20 adet viyadük,44 adet alt ve üst geçit, 58 adet menfez inşa edilecek. Yaklaşık 10 Milyon 500 bin metreküp kazı ve 8 milyon 200 bin metreküp dolgu gerçekleşecek. Bursa, Gürsu ve Yenişehir’de üç istasyon yapılacak. Hat, yolcu ve yük taşımacılığı birlikte yapılacak şekilde, en son hızlı tren teknolojisiyle saatte 250 kilometre hıza uygun olarak inşa edilecek. Demiryolu hattının 2016 yılına kadar hizmete alınması planlanıyor.
Ankara-Konya Hızlı Tren Projesi
Geçen yıl devreye alınan Ankara-Konya hızlı Tren Hattı ile 687 km olan Ankara-Konya arası 212 km’ye indi. Ankara-Konya arasındaki 10 saat 30 dakikalık seyahat süresi ise 1 saat 15 dakikaya düştü. Ankara İstanbul etabı da tam olarak hizmete girdiğinde, İstanbul-Konya arasındaki 12 saat 25 dakikalık seyahat süresi ise 3 saat 30 dakikaya inecek.
Ankara-Sivas Demiryolu Projesi
Bu proje ile yüksek standartlı, çift hatlı, elektrikli, sinyalli 461 km. yeni demiryolunun inşası planlanarak, Hızlı Tren Hattında Doğu-Batı ekseni oluşturmak ve bu sayede hattın 141 km kısaltılmasını sağlayarak seyahat süresini de 12 saat’ten yaklaşık 3 saate indirilmesi amaçlanıyor.
Halkalı-Bulgaristan Hızlı Tren Hattı
Yüksek Hızlı Tren Etüt Çalışmaları Biten ve Planlamaları Yapılan Hızlı Tren Hatlarından Halkalı-Bulgaristan güzergahında mevcut hat 290 km. Hızlı Tren Hattı ise 231,7 km olacak ve seyahat süresi 1 saate inecek. 2103’te bitmesi planlanan projenin maliyeti 750 milyon dolar.
Sivas-Kars hızlı Tren Projesi
763 km’lik Sivas-Erzincan-Erzurum-Kars Hattı Hızlı Tren projesiyle hat uzunluğu 710 km’ye çıkacak fakat seyahat süresi 5 saate düşecek. 4 milyar dolara mal olması planlanan proje 2014 yılında tamamlanacak.
“Asrın Projesi” MARMARAY
Yüksek kapasiteli elektrik enerjisi kullanılacak olan Marmaray Projesi’nde, Halkalı ile Gebze ilçeleri arasında çaşışacak demiryolu hattı Kazlıçeşme’de yeraltına girecek, yeraltı istasyonları Yenikapı ve Sirkeci boyunca ilerleyecek, İstanbul Boğazı’nın altından geçerek yeni yer altı istasyonu Üsküdar’a bağlanacak ve Söğütlüçeşme’de tekrar yüzeye çıkacak. İyileştirilmiş ve yeni demiryolu sisteminin tamamı, yaklaşık 76 km uzunluğunda olacak. Ana yapılar ve sistemler, batırma tüp tünel, delme tüneller, aç-kapa tüneller, hemzemin yapılar, 3 yeni yeraltı istasyonu, 36 yerüstü istasyonu (yenileme ve iyileştirme), işletim kontrol merkezi, sahalar, atölyeler, bakım tesisleri, yerüstüne inşa edilecek olan yeni bir üçüncü hat dahil olmak üzere, mevcut hatların iyileştirilmesi, tamamen yeni elektrikli ve mekanik sistemler ve temin edilecek olan modern demiryolu araçlarını kapsayacak olan 4 bölümden oluşuyor.
Kaynak : Perşembe Rotası