Bugünlerde ülke genelinde birçok ailenin yaz tatiline çıkmak üzere hazırlık yapıyor. Bu sürücülerin çoğunun lastiklerini kontrol ettirmek için zaman ayırmayacağını bilmek ise endişe verici bir durum. Endişe verici, çünkü araştırmalar yaz aylarında meydana gelen her 6 kazadan 1’inin nedeni yanlış şişirilmiş lastikler olduğunu gösteriyor...
110 yılı aşkın süredir dünyanın en büyük lastik üreticilerinden biri olan Goodyear’ın Lüksemburg’da yerleşik Araştırma, Geliştirme ve Değerlendirme Merkezi Lastik Test Departmanı Başkanı Emmanuel Robinet, “Sürücüler, doğru şekilde şişirilmiş lastiklerin doğru performans göstereceğini genelde unutuyor. Kapsamlı lastik testleri, hava basıncının aracın genel sürüş davranışı ve durma mesafesi üzerinde etkisi olduğunu göstermektedir. Lastik basınçlarındaki hatalar, araç güvenliğinin yanı sıra lastiklerin potansiyel kilometre performansı ve aracın yakıt verimliliğini de düşürüyor” dedi.
Goodyear Lastik Test Departmanı Başkanı Robinet’e göre, sürücüler genellikle üç klasik hata yapıyor; yola çıkmadan önce lastik basınçlarını kontrol etmiyor, lastikler ısındıktan sonra basıncı kontrol ediyor (yanlış sonuçlar elde edilebiliyor) ya da aracın yüklü olması halinde ağırlığı dikkate almıyor.
Daha güvenli ve konforlu sürüş için lastikleri doğru basınçla şişirin
Lastiklerin doğru şekilde şişirilmesi virajlarda aracın tutuş performansı için çok önemlidir. Fark edilmeyen basınç kaybı ve lastiğin az şişmiş olması durumunda aracın ağırlığı, lastik sırtının dış kısmı üzerine biner ve basıncın lastiğin genişliği boyunca eşit olarak yayılmasına engel olur. Diğer bir deyişle; lastik döndükçe yan duvarın olması gerekenden daha fazla ısınması, hem performansı hem de güvenliği olumsuz olarak etkiler.
Lastikleri az şişirmenin, basıncın, yol üzerinde eşit derecede dağılmaması anlamına geldiğinin altını çizen Goodyear Lastik Test Departmanı Başkanı Robinet, “Bu durum, lastiklerin yol tutuşunu engeller ve özellikle ağır yüke sahip araçların sürüşünü olumsuz etkiler. Durma mesafesi uzar ve viraj alma becerisi azalır. Bunlar da kontrol edilemeyen sürüşe neden olur. Goodyear lastikleri, en son teknolojiler ile donatılmış yüksek performanslı ürünlerdir. Özelliklerinden en etkili şekilde yararlanabilmek için doğru lastik basıncı uygulanmalıdır” dedi.
Lastiklerinizi tekmelemeyin – onları doğru şekilde kontrol edin
Lastikler, üç aylık bir zaman içerisinde, sadece lastiğin günlük difüzyon sürecinden dolayı 0.2 bar’a kadar hava basıncı kaybedebilir. Avrupa Birliği tarafından yapılan araştırmalar, araçların %64’ünden fazlasının lastiklerindeki hava basıncının az olduğunu göstermektedir.
Sıcaklığı göz ardı etmeyin
Yaz aylarındaki sıcaklık, lastiklerin hava basıncını da artırmaktadır. Bu nedenle lastik basıncı sadece lastiklerin 'soğuk' olduğu durumlarda kontrol edilmelidir. Ayrıca araçta Goodyear’ın lastiğin patlaması halinde veya lastik içerisindeki hava basıncının tamamen bitmesi sonrasında bile maksimum 80km/saat hızla 80 km yol gidebilen modern RunOnFlat lastikleri kullanılmıyorsa, yedek lastiğin de havasının kontrol edilmesi gerekir.
Lastiklerinizin diş derinliği de çok önemli !
Sürücüler hava basıncına ek olarak, lastiklerinin durumunu da kontrol etmelidir. Goodyear Lastik Test Departmanı Başkanı Robinet uyarıyor: “Yola çıkmadan önce lastiklerinizin dişlilerinin aşınıp aşınmadığını kontrol edin. Özellikle aracın ıslak zemin üzerindeki performansı açısından yeterli derinliğe sahip olduklarından emin olarak yola çıkın”.
Ağır yükler aracın manevra kabiliyetini azaltır
Tatile çıkmak genellikle ailenin ve ağır bagajların araca yüklenmesi anlamına geliyor. Sadece ağır yükler bile aracın manevra kabiliyetini azaltır. Ağır yük, karavan veya römork çekme araç ve lastiklere ekstra yük bindirir. Aracın yolcu ve bagajlar ile tamamen doldurulmuş olması halinde, kullanım kılavuzu doğrultusunda lastik basıncının artırılması gerekmektedir.
Az şişirilmiş lastikler masrafa neden olur
Az ya da fazla şişirilmiş lastikler, tüm dişli alanını eşit oranda kullanamaz. Her iki durumda da lastiğin kilometre performansı düşerken lastiğin dişlisi hızla ve düzensiz bir şekilde yıpranır. Normalden az hava ile şişirilmiş lastikler daha fazla enerjiye ihtiyaç duyması nedeniyle yakıt tüketimini artırır.