Coğrafi konumu nedeniyle Türkiye, hava kargo alanında dünyanın önde gelen lojistik merkezlerinden biri haline gelecek potansiyele sahip. Sivil havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) Türkiye'deki hava kargo taşımacılığını daha da artırmak birçok çalışma yapıyor. Türkiye'de iç ve dış hatlarda tarifeli sefer yapmak üzere yetkilendirilen 16 havayolu işletmesinin 3'ü hava kargo taşımacılığı alanında hizmet veriyor. Yolcu ve yük taşımacılığı yapmak üzere yetkilendirilmiş THY ile birlikte Türkiye'de toplam 4 havayolu firması (MNG, ACT, ULS ve THY) hava kargo taşımacılığı yapıyor. Bu 4 hava kargo taşımacılığı yapan firmaya ait toplam 31 kargo uçağı bulunuyor. Bu uçakların toplam yük kapasitesi ise 1 milyon 112 bin ton.
SHGM'den alınan bilgiye göre Türkiye'de Atatürk, Adnan Menderes, Esenboğa, Sabiha Gökçen, Antalya ve Adana Havalimanları en fazla kargo taşımacılığı yapılan havalimanları arasında yer alıyor. Hava kargo taşımacılığında fiziksel yeterliliğin ve altyapı çalışmalarının yanısıra büyük önem arz eden diğer bir konu olan uçuş ağının kargo taşımacılığının gelişimini destekleyecek nitelikte olmasına yönelik çalışmalarda bulunan SHGM, bu kapsamda, ikilli hava ulaştırma anlaşmalarımızda kargo taşımacılığına yönelik düzenlemeler yaparak, kargo alanında frekans kısıtlamalarını kaldırıyor. SHGM yaptığı çalışmalarla, frekans sayılarının açıkça belirlenmediği anlaşmalar ile, birden fazla havayolu işletmesinin sınırsız kargo seferi yapılabilmesine olanak tanıyan yeni düzenlemeleri hayata geçiriyor.
SABİHA GÖKÇEN ve ÇORLU
Ulaştırma Bakanlığı tarafından "Hedef 2023" sloganıyla 2009'da gerçekleştirilen "10'uncu Ulaştırma Şurası" sonunda, havacılık sektörüyle ilgili "Hava kargo taşımacılığına uygun olan havaalanlarının 'serbest bölge' ilan edilmesi" kararı bulunuyor. Konuyla ilgili SHGM', Atatürk Havalimanı'na bitişik ve Ulaştırma Bakanlığı'na tahsis edilmiş olan yaklaşık 1.2 milyon metrekarelik alan üzerinde kargo köyü kurulması çalışmaları ile diğer hava alanlarına yakın bölgelerde kargo köylerinin kurulması çalışmalarına başladı. Ayrıca, Bursa, Gebze, İzmit, Sakarya, Yalova gibi bölgeleri ve İstanbul'un hızla büyüyen Anadolu Yakası'nı içine alan önemli bir hinterlandın dünyaya açılan en yakın kapısı konumundaki Sabiha Gökçen Havaalanı'nın kargo taşımacılığı konusunda gelişmesine yönelik faaliyetlere de devam edildiği belirtildi. Öte yandan Çorlu Havaalanı'nın birkaç yıl içinde hava kargo için önemli bir merkez haline getirilmesi amaçlanıyor.
60 MİLYON YOLCU KAPASİTELİ HAVAALANI İÇİN YER TESPİTİ SÜRÜYOR
Bunun yanısıra şura kararları içinde yer alan hava kargo sektörünün gelişmesine katkı sağlayacak iki önemli karar daha bulunuyor. Bu kararlar, "Ülkemizde, 60 milyon yolcu kapasiteli 1, 30 milyon kapasiteli 2, 15 milyon kapasiteli 3 havaalanı yapılması" ve "Türk sivil hava taşımacılığı filo yapısının 2023 yılında; 100 geniş gövde, 450 dar gövde, 200 bölgesel uçak olacak şekilde 750 uçaklık bir yapıya ve toplam 350 milyonluk yolcu kapasitesine ulaşılması." Bu hedefler çerçevesinde 60 milyon yolcu kapasiteli havaalanı ile ilgili yer tespit çalışmalarının sürdüğü kaydedildi.
Diğer taraftan Türkiye'de kargo acentelerinin sayısında da önemli artışlar yaşanıyor. 2002 yılında ülkemizde faaliyet gösteren kargo acentelerinin sayısı 119 iken, bugün 301 tane yetkili hava kargo acentesi sektörde faaliyet gösteriyor. Hava Kargo Acentelerini Görev, Yetki ve Sorumlulukları Hakkında Özel Kuralları belirleyen SHT-150.11 sayılı Havacılık Talimatı kapsamında SHGM tarafından "Hava Kargo Acentesi Yetki Belgesi '' veriliyor. Talimatın yayımlandığı günden bugüne kadar merkez ve şube birlikte olmak üzere toplam 378 adet Hava Kargo Acentesi Yetki Belgesi düzenlendi.
Kaynak: Transport