2010 yılında İzmir’de uluslararası karayolu ve denizyolu taşımacılığın yapan 142 şirkete eksik evrak nedeniyle kesilen ağır para cezalarının ardından sektörün en sancılı sorunu haline gelen KDV istisnasına Gelir İdaresi Başkanlığı son noktayı koydu.
Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı, dün yayımladığı 61 nolu Uluslararası Taşımacılık İstisnasının Kapsamı ile İstisnanın Tevsiki ve İade İçin İbrazı Gereken Belgeler Hakkında 61 Seri No'lu KDV Sirküleri ile yüzlerce sektör şirketini zora sokan uygulamayı kökten çözmüş oldu.
Kesilen ağır para cezaları nedeniyle yüzlerce lojistik şirketinin kapanma riski ile karşı karşıya kaldığı süreçte sorunun çözümünde etkin rol oynayan ve Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ve Ulaştırma, Haberleşme ve Denizcilik Bakanlığı ile sürekli teması sürdüren UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Turgut Erkeskin, konu ile ilgili yaptığı yazılı açıklamada, “ Sonunda sektör şirketleri KDV kabusundan kurtulmuş oldu. Lojistik sektörü adına son derece önemli ve sevindirici bir gelişme” dedi.
ERKESKİN:“ÇABALARIMIZ SONUÇ VERDİ”
Lojistik sektörünün kanayan yarası haline gelen KDV istisnası sorununun UTİKAD tarafından her platformda dile getirilerek çözüme kavuşturulmasından dolayı büyük mutluluk duyduklarını kaydeden UTİKAD Başkanı Turgut Erkeskin, şunları söyledi: “Organizatörlerin yaptığı işler KDV istisnası kapsamında ve organizatörlerin mevzuat çerçevesinde bu istisnadan yararlanma hakları var. Ancak, istisna kapsamındaki işlerin gerçekleştirilmesinde geçmişe dönük belgeleri ibraz etmeleri mümkün değildi. Organizatörlere geriye dönük eksik evrak nedeniyle cezalı vergi tarhiyatları yapılması ise sektör şirketlerimizi zor durumda bırakmıştı.İstisna hakkımız olmasına rağmen bunu belgeleyemediğimiz için ciddi zararlar söz konusuydu. UTİKAD’ın Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı ile gerçekleştirdiği yoğun temaslar, Gelir Yönetimi Daire Başkanlığı ve Grup Başkanı ile yaptığımız görüşmeler ve derneğimizin mali danışmanının da büyük katkılarıyla konunun çözümüne yönelik önerileri çerçevesinde yapılan çalışmalar sonunda meyvesini verdi. Ve lojistik sektörü şirketleri sonunda rahat bir nefes almış oldu. Sorunun sektör lehine çözümüne en büyük katkıyı veren ve dün yayınladığı 61 nolu KDV Sirküleri ile şirketlerimizi girdikleri kısır döngüden çıkmasının önünü açan Gelir İdare Başkanlığı’na teşekkür etmek isterim. Bu sirkülerle taşıma işleri organizatörleri büyük bir yükten kurtulmuş oldu.”
TÜRKİYE’NİN YILDIZ SEKTÖRÜ LOJİSTİK
Türkiye ekonomisinin krizden bu yana yakaladığı yükseliş ivmesinin diğer pek çok sektör gibi lojistik sektörünün de büyümesine katkıda bulunduğu, mevzuat ve altyapıya yönelik bazı aksaklıklara rağmen sektörde ibrenin sürekli yukarıyı işaret ettiğine dikkat çeken Erkeskin, “Lojistik önümüzdeki yıllarda da Türkiye’nin yıldızı parlayan sektörü olacak. Sektörümüzün bugün ulaştığı hacim, kapasite ve büyüme potansiyeli dünyada da göz dolduruyor. Türk lojistik sektörünü tek çatı altında toplayan UTİKAD, Türkiye’nin yakaladığı bu ivmeye paralel olarak ekonomiye katma değer sağlamayı sürdürürken sektörü dünyada hak ettiği noktaya getirmenin gayreti içindedir” şeklinde konuştu.
61 NOLU SİRKÜLER NE DİYOR?
3065 sayılı Katma Değer Vergisi (KDV) Kanununun uygulamasına ilişkin sirkülerleri birleştirilen 60 KDV No.lu Sirkülerine "3.4. Taşımacılık İstisnası" bölümü başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde yeniden düzenlenmiştir.
Sirküler, istisnaya tabi uluslararası taşımacılık faaliyetlerinin kapsamını açıklığa kavuşturmanın yanı sıra, istisnanın tevsikini sağlayacak belgeleri ve KDV iadesi uygulama esaslarını belirtmektedir.
3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu’nun uygulamasına ilişkin sirkülerleri birleştiren 60 KDV No’lu sirkülerde değişiklik yapan 61. No’lu sirküler, KDV istisnasına tabi uluslar arası taşımacılık faaliyetlerinin kapsamını açıklığa kavuşturmanın yanı sıra , istisnanın tevsiki ile KDV iadesi uygulama esaslarını belirtmektedir.
Buna göre 01.01.2008 tarihinde uygulamaya geçen e-beyanname sistemine uygun olarak KDV beyannamelerinde taşımacılık istisnası beyan edilmesi halinde istisnaya ilişkin başlıca bir liste ve belgenin talep edilmeyeceği, istisnanın tevsiki gerekmesi veya istisnadan kaynaklanan KDV’nin iadesi işlemlerinde de taşıma işleri organizatörleri veya istisnaya tabi taşıma işlerini yapanların hangi belgeleri ibraz etmeleri gerektiği açıklığa kavuşturulmuştur.