Türkiye otomotiv pazarında Ocak-Şubat 2012 dönemi otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı 70 bin 869 adet olarak gerçekleşirken, geçen yılın aynı dönemine göre satışlar, yüzde 31,56 oranında azaldı.
Otomotiv Distribütörleri Derneğinin (ODD) Şubat ayı raporuna göre, Türkiye otomotiv pazarında 2012 yılı Ocak-Şubat dönemi otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı 70 bin 869 adet olarak gerçekleşti. 103 bin 555 adet olan 2011 yılı 2 aylık döneminde otomobil ve hafif ticari araç pazar toplamına göre satışlar, yüzde 31,56 oranında geriledi.
Şubat 2012 otomobil ve hafif ticari araç pazarı 41 bin 324 adet oldu. 58 bin 663 adet olan Şubat 2011 otomobil ve hafif ticari araç pazar toplamına göre satışlar yüzde 29,56 oranında azaldı. Bu dönemde pazar, 10 yıllık şubat ayı ortalama satışlara göre yüzde 37 artış gösterdi.
Pazarda, 2012 yılı 2 aylık döneminde otomobil satışları bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 27,02 azalarak 50 bin 266 adete geriledi. Geçen yıl aynı dönemde 68 bin 872 adet satışa ulaşılmıştı.
Şubat 2012'de otomobil satışları bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 25,16 azalarak 29 bin 189 adet olurken, 10 yıllık şubat ayı ortalama satışlara göre yüzde 54 artış gösterdi.
Hafif ticari araç pazarı 2012 yılı 2 aylık döneminde geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 40,6 oranında düşerek 20 bin 603 adet seviyesinde gerçekleşti. Geçen yıl aynı dönemde 34 bin 683 adet satışa ulaşılmıştı.
Hafif ticari araç pazarı, geçen yılın Şubat ayına göre yüzde 38,27 gerileyerek 12 bin 135 adet oldu. 10 yıllık Şubat ayı ortalama satışlara göre yüzde 7 artış gösterdi.
DİZEL PAYI GERİLEDİ
Yılın ilk 2 ayında otomobil pazarı motor hacmine göre incelendiğinde, en yüksek paya yüzde 92 oranıyla yine 1600 cc altındaki otomobiller 46 bin 229 adet ile sahip oldu. Ardından yüzde 7 pay ile 1600-2000 cc aralığındaki otomobiller ve yüzde 1 pay ile 2000 cc üstü otomobiller yer aldı.
Geçen sene aynı döneme göre 1600 cc altındaki otomobil satışlarında yüzde 25 azalış, 1600-2000 cc aralığında motor hacmine sahip otomobil satışlarında yüzde 44 azalış ve 2000 cc üstü otomobillerde yüzde 48 azalış görüldü.
İlk 2 ay sonunda dizel otomobil satışları geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 30 azaldı. Ocak-Şubat 2012 döneminde otomobil satış adetleri geçen yıl aynı dönem ile kıyaslandığında, dizel payı yüzde 61'den yüzde 58'e geriledi.
İlk 2 ay sonunda otomatik şanzımanlı otomobil satış adetleri 2011 yılı aynı dönemine göre yüzde 22 azalırken, Ocak-Şubat 2012 döneminde otomobil satış adetleri geçen yıl ile kıyaslandığında, otomatik şanzımanlı otomobil satışlarının payı yüzde 33'ten yüzde 35'e yükseldi.
EN ÇOK TERCİH EDİLEN GÖZDE TİPİ
Ocak-Şubat 2012 döneminde otomobil pazarı segmentinin yüzde 87'sini vergi oranları düşük olan A, B ve C segmentlerinde yer alan araçlar oluşturdu. Segmentlere göre değerlendirildiğinde, en yüksek satış adetine yüzde 52 pay alan C segmenti ve yüzde 34 pay ile B segmenti ulaştı. Bunların ardından yüzde 11 pay, 5 bin 419 adet ile D segmenti geldi.
Kasa tiplerine göre değerlendirildiğinde, en çok tercih edilen gövde tipi yine Sedan otomobiller oldu. Sedan otomobilleri yüzde 34 pay ile H/B ve yüzde 11 pay ve ile SUV otomobiller izledi.
2011 yılının üçüncü çeyreğinde daralmaya başlayan Türkiye otomobil ve hafif ticari araç pazarı, son çeyrekte yüzde 11,75 oranında geriledi. Ocak 2012'nin ardından Şubat ayında da gerileme devam etti. Yüksek daralmanın nedenleri arasında, ÖTV oranlarındaki artış, araç fiyat artışları, faiz oranlarındaki yükseliş ve 2011 yılı Ocak-Şubat dönemine ait yüksek pazar adedi nedeniyle baz etkisi sıralandı.
Şubat ayında perakende satışlarda, yerli otomobilde Renault, hafif ticaride Ford, toplam yerlide Fiat, yerli-ithal toplamda ise Renault birinci sırayı aldı. Geçen ay 2 adet Ferrari, 1 adet Lamborghini satıldı.
Şubat 2012'de perakende satışların yerli, ithal dağılımına göre dökümü şöyle:
|
|
OTOMOBİL |
|
|
H.TİCARİ |
|
|
TOPLAM |
|
MARKA |
YERLİ |
İTHAL |
TOPLAM |
YERLİ |
İTHAL |
TOPLAM |
YERLİ |
İTHAL |
TOPLAM |
ALFA ROMEO |
0 |
61 |
61 |
0 |
0 |
0 |
0 |
61 |
61 |
ASTON MARTIN |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
AUDI |
0 |
498 |
498 |
0 |
0 |
0 |
0 |
498 |
498 |
BENTLEY |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
BMC |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
BMW |
0 |
537 |
537 |
0 |
0 |
0 |
0 |
537 |
537 |
CHERY |
0 |
91 |
91 |
0 |
0 |
0 |
0 |
91 |
91 |
CHEVROLET |
0 |
1,085 |
1,085 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1,085 |
1,085 |
CITROEN |
0 |
708 |
708 |
271 |
458 |
729 |
271 |
1,166 |
1,437 |
DACIA |
0 |
1,555 |
1,555 |
0 |
104 |
104 |
0 |
1,659 |
1,659 |
DAIHATSU |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
DFM |
0 |
0 |
0 |
0 |
157 |
157 |
0 |
157 |
157 |
FERRARI |
0 |
2 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
2 |
FIAT |
2,392 |
401 |
2,793 |
2,501 |
297 |
2,798 |
4,893 |
698 |
5,591 |
FORD |
0 |
2,330 |
2,330 |
2,753 |
14 |
2,767 |
2,753 |
2,344 |
5,097 |
GEELY |
0 |
67 |
67 |
0 |
0 |
0 |
0 |
67 |
67 |
HONDA |
934 |
282 |
1,216 |
0 |
0 |
0 |
934 |
282 |
1,216 |
HYUNDAI |
1,480 |
897 |
2,377 |
0 |
83 |
83 |
1,480 |
980 |
2,460 |
INFINITI |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
ISUZU |
0 |
0 |
0 |
34 |
382 |
416 |
34 |
382 |
416 |
IVECO |
0 |
0 |
0 |
0 |
191 |
191 |
0 |
191 |
191 |
JAGUAR |
0 |
5 |
5 |
0 |
0 |
0 |
0 |
5 |
5 |
JEEP |
0 |
21 |
21 |
0 |
0 |
0 |
0 |
21 |
21 |
KARSAN |
0 |
0 |
0 |
238 |
0 |
238 |
238 |
0 |
238 |
KIA |
0 |
628 |
628 |
0 |
41 |
41 |
0 |
669 |
669 |
LADA |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
LAMBORGHINI |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
LANCIA |
0 |
12 |
12 |
0 |
0 |
0 |
0 |
12 |
12 |
LAND ROVER |
0 |
136 |
136 |
0 |
0 |
0 |
0 |
136 |
136 |
MASERATI |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
MAZDA |
0 |
107 |
107 |
0 |
31 |
31 |
0 |
138 |
138 |
MERCEDES-BENZ |
0 |
523 |
523 |
0 |
454 |
454 |
0 |
977 |
977 |
MINI |
0 |
54 |
54 |
0 |
0 |
0 |
0 |
54 |
54 |
MITSUBISHI |
0 |
102 |
102 |
64 |
194 |
258 |
64 |
296 |
360 |
NISSAN |
0 |
1,062 |
1,062 |
0 |
104 |
104 |
0 |
1,166 |
1,166 |
OPEL |
0 |
1,770 |
1,770 |
0 |
70 |
70 |
0 |
1,840 |
1,840 |
OTOKAR |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
PEUGEOT |
0 |
586 |
586 |
234 |
480 |
714 |
234 |
1,066 |
1,300 |
PORSCHE |
0 |
31 |
31 |
0 |
0 |
0 |
0 |
31 |
31 |
PROTON |
0 |
98 |
98 |
0 |
0 |
0 |
0 |
98 |
98 |
RENAULT |
4,578 |
382 |
4,960 |
0 |
1,138 |
1,138 |
4,578 |
1,520 |
6,098 |
SAAB |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
SEAT |
0 |
220 |
220 |
0 |
0 |
0 |
0 |
220 |
220 |
SKODA |
0 |
570 |
570 |
0 |
0 |
0 |
0 |
570 |
570 |
SMART |
0 |
10 |
10 |
0 |
0 |
0 |
0 |
10 |
10 |
SSANGYONG |
0 |
76 |
76 |
0 |
31 |
31 |
0 |
107 |
107 |
SUBARU |
0 |
39 |
39 |
0 |
0 |
0 |
0 |
39 |
39 |
SUZUKI |
0 |
96 |
96 |
0 |
0 |
0 |
0 |
96 |
96 |
TATA |
0 |
35 |
35 |
0 |
45 |
45 |
0 |
80 |
80 |
TOYOTA |
337 |
861 |
1,198 |
0 |
114 |
114 |
337 |
975 |
1,312 |
VOLKSWAGEN |
0 |
3,298 |
3,298 |
0 |
1,652 |
1,652 |
0 |
4,950 |
4,950 |
VOLVO |
0 |
230 |
230 |
0 |
0 |
0 |
0 |
230 |
230 |
TOPLAM |
9,721 |
19,468 |
29,189 |
6,095 |
6,040 |
12,135 |
15,816 |
25,508 |
41,324 |