Gümrükler Genel Müdürü Mustafa Gümüş, MÜSİAD Lojistik Sektör Kurulu Başkanı Mehmet Metin Korkmaz, TÜSİAD Ulaştırma ve Lojistik Kurulu Başkanı Ali Avcı, FIATA Onur Kurulu Üyesi Kosta Sandalcı, ve UND Başkan Yardımcısı Fatih Şener’in konuşmacı olarak katıldığı oturumda lojistik sektörünün stratejik ve milli bir sektör olmasına ilişkin çağrı öne çıktı.
Lojistik Stratejik ve Milli Bir Sektör Olmalı
Tedarik Zincirinde Millileşme ve transit ticaret konulu oturumda konuşma yapan UND Başkan Yardımcısı Fatih Şener, uluslararası karayolu taşımacılık sektörünün millilik oranına göz kulak olmak ihtiyacı olduğunu belirterek “ Türkiye’nin etrafındaki ülkelerden İran’daki filonun yaklaşık yarıya yakını, Gürcistan'daki filonun yaklaşık %70’i, Bulgaristan'da ki filonun %50’ye yakını, Makedonya ve Moldova filolarının önemli oranları sırf Türkiye'nin ihracatını taşımak üzere büyümüş filolardır. Bunlar o ülkelerin kendi ihtiyaçlarının da ötesindedir. Her yıl Türkiye'ye yaklaşık 200 bine yakın araç boş girip, Türkiye'nin ihracat yüklerini alır yani Türkiye aslında mal ihraç etmek için hizmet ithal eden bir ülke konumuna gelmektedir, buna dikkat edilmelidir. Karayolu taşımacılığımızda millilik oranı şuan yüksektir. Denizyolunda ise büyük hatlar var ve gelirin büyük kısmı onlara gidiyor biz sadece küçük kısmından faydalanıyoruz ama uluslararası karayolu nakliyesinde millilik oranı oldukça yüksek bir durumdadır. Ancak sektörümüzün millilik oranında aslında göz kulak olmaya ihtiyacı var” dedi.
Yabancılara uygulanan trafik cezalarından söz eden Şener “ Otoyol ve trafik cezaları tahsilatlarına yeni başladık yani yıllardan beri yabancı araçlar bizim kullanamadığız ikinci köprüyü kullanıyordu, yakalanması halinde ihlal cezası yiyordu ama bunlar ödeme yapmıyordu. Ticaret Bakanlığı Gümrük Genel Müdürümüzün de katkılarıyla şu anda kapılarda tahsilat başladı yıllardır bizi zayıflatan faktörlerden biri giderilmiş oldu” dedi.
Lojistik Süreçlerin İyileştirilmesi Gerekiyor
Fatih Şener “ Türkiye interlandı itibariyle çok ciddi bir coğrafyanın orta yerinde ve biz bu ticaretin orta yerindeyiz; peki bu ticaretin bizim üzerimizden geçmesini sağlar mı? Bundan emin olmayın, sağlamaz. Bir Finlandiya şirketi yaptığı tren seferi ile Kazakistan, Azerbaycan Gürcistan’a geliyor Çin’i ve Türkiye’yi baypass ederek Poti limanından Köstence’ye kadar gelebiliyor. Coğrafi olarak konumunuzun nerede olduğundan bağımsız süreçlerinizin de hızlı olması lazım. Bizim bir an önce kendi coğrafyamızı ticaretin dışında bırakmamak için kolay, hızlı ve ucuz hale gelmemiz gerekir" dedi.