Türkiye'de trafik kazalarında;
Türkiye’de otobüs kazalarında:
Almanya’da 2022’de trafik kazalarında 2788, otobüs kazalarında ise 8 kişi ölmüş.
AB'de (550milyon) 2019'da belediye ve şehirlerarası otobüslerin karıştığı kazalarda 521 ölüm olmuş. Otobüs kazalarında ölenlerin %21'i (yaklaşık 100 kişi) otobüs yolcusuymuş.
2019'daki bu sayının 2023'de düştüğü varsayılabilir.
Ülkemizde şehirler arası yolculuk için tescilli otobüs sayısı 2021’den 2023’e %63 artmış:
Otobüs kazalarında yaşamını yitiren yolcu sayısı: Kazalarda yaşamını yitirenler
Almanya’da Türkiye’de AB’de Almanya’da Türkiye’de
Türkiye, Almanya ve AB’deki genelde trafik ve özelde otobüs kazalarındaki ölümleri göz önüne alacak olursak aşağıdaki sonuçları yazabiliriz:
Otobüs yolculuğunda hedef sıfır ölüm olmalı. Bu doğrultuda acilen alınması gereken tedbirler aşağıda:
İki dingilli bir otobüs 100km/h yerine 130km/h ile giderse anlık yakıt tüketimi %95 artar.
Bu tabloyu gördükten sonra akıllara şu iki soru gelmekte:
Öte yandan şehirler arası bir otobüsün lastik ve fren dahil hiçbir yürür aksamı 100km/h üzeri hızlara uygun değil.
Alınması gereken acil genel önlemler:
- Avrupa Parlamentosu 18.5.2022 COM/2022/24/final “hızlar düşürülsün” kararının aksine İçişleri Bakanlığının 1.7.2022’de otoyollarda otomobil hız sınırı artışı kararı iptal edilmeli,
- Otoyollarda EDS destekli hız, şerit disiplini ve takip mesafesi denetimleri yapılmalı,
- Araç servisleri, denetim, kayıt ve sorumluluk altına alınmalı, merdiven altı önlenmeli,
- UAB araç muayene kusurlar tablosu gözden geçirilmeli, noksanlar giderilmeli ve 2021’e kadar olduğu gibi Web sitesinde ulaşılabilir olmalı,
- Almanya’daki SP denetimine benzer bir şekilde ağır ticari taşıtlar MMO işbirliğiyle yetkili servislerde yılda üç ilave OBD ağırlıklı denetime (TGD) alınmalı,
- AdBlue/DPF/EGR, Elektronik Sürüş Destek Sistemi (ESP/AEBS/LDW) iptali önlenmeli,
- Hız sınırlayıcılar kamyonlarda 90km/h, otobüslerde 100km/h’a ayarlanmalı,
Otobüs kazaları kışın en çok Ocak ve Şubat aylarında oluyor. Bu sene (2024) bu kaza ve ölümlerin olmaması için çok acil tedbirler alınmalı.
Ülkemiz Avrupa’da şehirlerarası yolcu taşımacılığında otobüsleri en yaygın kullanan ülke. Buradan elde ettiğimiz geri bildirim ve deneyimler ürettiğimiz otobüslere de destek oluyor.
Türkiye Avrupa’nın birinci otobüs üretim merkezi. Avrupa’nın otobüs ihtiyacının çoğunu bizim üreticilerimiz karşılıyor. Bu bizi gururlandırıyor. Bu otobüsleri uluslararası mevzuatlara uygun şekilde mühendisler tasarlıyor, geliştiriyor ve üretiyor. Bu otobüsler üretim bandından hız sınırlayıcıları 100 km/h hıza ayarlı olarak çıkıyor ve ihraç ediliyor. Ülkemizde ise bu hız sınırlayıcıların ayarı hemen bozuluyor ve kimse bunu önleyemiyor. Neden?
Bu üzücü kazalar bu sektörün yurtiçi ve yurtdışındaki güvenirliğine çok zarar veriyor.
Sürücüler sorumluluk zincirinin en son ve en zayıf, ama ceza alan tek halkası. Bu kadar yönetilmemiş risk ve ihmallerin içinde daha çok kaza olmamasının tek nedeni; sürücülerin ölümüne çalışması.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |