Taşıt Araçları Yan Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Burhanoğlu, ticari araçlar grubunda destek olmamasının, durma noktasına gelen üretimde olumsuzluğun devam etmesine yol açtığını söyledi.
Burhanoğlu, yaptığı açıklamada, bu yılın ekim ayında 45 bin 452 adedi otomobil olmak üzere toplam 84 bin 550, yılın 10 ayında ise 420 bin 379 adedi otomobil olmak üzere 710 bin 917 araç üretildiğini belirtti.
Geçen yılın aynı dönemine göre, otomobilde yüzde 26, kamyonette yüzde 38, minibüste yüzde 51, otobüste yüzde 20, midibüste yüzde 60, büyük kamyonda yüzde 77, küçük kamyonda ise yüzde 93 üretimde gerileme yaşandığını bildiren Burhanoğlu, TAYSAD üyelerinin önemli oranda ürün sevk ettiği ticari araçlar grubunda halen destek olmamasının, durma noktasına gelen üretim miktarlarındaki olumsuz durumun devam etmesine yol açtığını kaydetti.
Özellikle kamyon ve traktörde üretim miktarlarının, 7 yıl öncesinin seviyesinde seyrettiğini ifade eden Burhanoğlu, ''Mevcut üretim kapasitelerinin yüzde 10-15'inin kullanıldığı midibüs ve kamyon ürün grubuna tedarikte bulunan sanayimizin beklentisi, talep ettiğimiz KDV indiriminin ivedilikle hayata geçirilmesidir'' dedi.
TİCARİ ARAÇ SEKTÖRÜNÜ CANLANDIRMAK GEREKİR
Ömer Burhanoğlu, ihracatta ve istihdamda lider sektör otomotiv sanayinin küresel olmanın da getirdiği nedenlerden dolayı zor günler geçirdiğini ifade etti. ÖTV indirimi ve eksik çalışma ödeneği uygulamalarının olumlu sonuçlarını tüm sanayicilerin yaşadığını vurgulayan Burhanoğlu, şunları kaydetti: ''ÖTV indirimi, ÖTV oranının yüksek olduğu orta sınıf (1600 cc) araçlarda ciddi şekilde, nispeten de hafif ticari araçlarda pozitif şekilde hissedildi. Bu sayede artan üretim rakamlarından dolayı biraz nefes aldık. Ancak ÖTV'nin çok düşük olduğu otobüs, midibüs, minibüs, kamyonet, kamyonda aynı etkiyi doğal olarak alamadık. ÖTV ve KDV indirimi uygulamalarının sona ermesi satışlarımızda da ciddi oranda bir düşüşe sebep olacak ve özellikle nefes almakta oldukça zorlanan ticari araç sektöründeki sıkıntılar gittikçe artacak. Bu durumda iç pazarda ciddi kırılmalar yaşanacak.''
Ticaretin, küresel krizde yüzde 30–40 civarına düştüğünü, ancak ticari aracın yüzde 80–90 oranlarındaki düşüşünün ticaretle aynı paralelliği göstermediğini söyleyen Burhanoğlu, şu görüşlere yer verdi: ''Bu sektör çok daha negatif etki yaşıyor. Doğal olmayan bu durumu hareketlendirmek, gerçekten krizi derinlemesine hisseden ticari araç sektörünü canlandırmak gerekmekte.
Ticari araçlar grubunda halen bir destek olmaması, durma noktasına gelen üretim miktarlarındaki olumsuzluğun devam etmesine yol açıyor. Özellikle kamyon ve traktör üretiminde üretim miktarları 7 yıl öncesinin seviyelerinde seyrediyor. Mevcut üretim kapasitelerinin yüzde 10-15'inin kullanıldığı midibüs ve kamyon ürün grubuna tedarikte bulunan sanayimizin beklentisi, talep ettiğimiz KDV indiriminin ivedilikle hayata geçirilmesidir.''
SEKTÖRÜN CANLANMASI İÇİN TALEPLER
Burhanoğlu, Kyoto sözleşmesi, karbon emisyon oranlarındaki beklentiler, kaza istatistiklerinde ticari araç oranı ve yaşı, ölüm risk faktöründe trafiğin Türkiye'de birinci sırada olması, yakıt tüketim oranları ve petroldeki dışa bağımlılık gözönünde bulundurularak ticari aracın hurda indirimi formülüyle hareketlenmesinin sağlanması gerektiğini savundu. Burhanoğlu, şunları kaydetti: ''Formül kısaca 16 yaş üstü araçlar için aracını hurdaya teslim edenlerin KDV muafiyetiyle yeni araç almasına olanak sağlayacak. Bu sayede söz konusu olumsuz sosyal etkenler düzeltileceği gibi ekonomik olarak hareketlenme sağlanacak. Satışları sıfıra yaklaşan ve hiçbir şekilde vergi toplanmayan bu sektörde KDV dışında tüm ara malı, yan sanayi ve satış sonrası hizmetlerin KDV'leri, kurumsal vergileri alınacağı gibi SSK primlerinde de artış olacak. Devletimiz de eksik çalışma ödeneği harcamasında bulunmak zorunda kalmayacak. Zira birçok ticari araç üreticisi firmamızda yılbaşından bugüne çalışma yüzde 10'lara düştü, dolayısıyla yan sanayimizde de kapasiteler yüzde 10'a geriledi ve birçok yan sanayicimiz nakit sıkıntısı içinde küçülme, hatta kapanma yoluna gitti.
Önerimiz devletimizin bütçesini bozmayacak, ekstra harcama yaratmayacak, tam tersine gelir sağlayacak bir çözümdür. Ayrıca, önerimiz ile daha fazla dayanma gücü kalmayan ticari araç sektörüne nefes aldırılmış olacak.
Hükümetimizden beklentimiz, binek araçlarda ÖTV indiriminin kademeli olarak devam ettirilmesi, ticari araçlarda ise ya direk olarak daha düşük bir KDV oranı uygulanması ya da hurda indirimi metoduyla KDV muafiyetinin sağlanmasıdır.''
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |