Fransız otomotiv üreticisi Renault da, Volkswagen’in ABD’de ortaya çıkan emisyon manipülasyonundan etkilenen bir başka şirket oldu. Hükümet görevlileri tarafından üç merkezine baskın yapılan Renault’nun hisseleri, bu haber sonrası yüzde 23’e yakın değer kaybederek, şirket değerinin yaklaşık 5 milyar euro düşmesine neden oldu.
Renault’nun Fransa’daki bazı ofislerinin, ekonomi bakanlığı’nın yolsuzluklardan sorumlu dairesine bağlı müfettişlerin baskınına uğradığı ve bazı yöneticilerin bilgisayarlarına el konulduğu haberleri, Fransız üreticiye zor bir gün yaşattı. Baskının, araç emisyonlarına ilişkin hükümet incelemesi kapsamında yapıldığı belirtildi.
CNG sendikası, bunu doğrularken, haberin duyulması üzerine Renault’nun Paris Borsası’nda işlem gören hisse senetlerinde dün yüzde 23’e varan sert düşüşler gerçekleşti ve piyasa değeri bir günde 5 milyar euro’luk kayıp yaşadı. Hisseler, günü yüzde 12’lik kayıpla kapattı.
‘İşbirliği içindeyiz’
Yazılı açıklama yayınlayan Renault, bazı fabrika ve depolarına yapılan baskınların, Fransız makamlarının, emisyon testlerinde kullanılan teknolojilere ilişkin araştırmaları kapsamında olduğunu doğruladı. Renault, bugüne kadar test edilen 4 Renault araçta “yanıltıcı yazılım”a rastlanmadığını da belirtti. Fransa Çevre Bakanı Segolene Royal de, borsadaki düşüş sonrası bunu doğrulayarak “Renalut’da yazılıma rastlanmadı. Yatırımcılar rahat olsun” dedi.
Avrupa’nın en büyük dizel motor üreticilerinden olan Renault, eylül ayında ABD’de ortaya çıkan ve VW Grubu araçlarında kullanılan bazı motorların emisyon değerlerini düşük gösteren “yanıltıcı yazılım”la donatıldığına ilişkin skandal sonrası mercek altına alınmıştı. Özel inceleme başlatan Fransız makamları, Renault ve PSA Peugeot-Citroen’in de bulunduğu pek çok markanın 100 kadar aracını “gerçek yol koşullarında” testlere sokmaya karar vermişti. Bu kapsamda 4’ü Renault toplam 11 aracın testlerinin tamamlandığı belirtiliyor.
Ekonomi Bakanlığı müfettişlerinin, Renault’nun Boulogne-Billancourt’daki merkezinin yanı sıra, Guyancourt’daki ar-ge merkezi ve Lardy’deki teknik merkezini incelediği bildiriliyor.
Diğerleri panikledi
Fransız PSA da, Enerji Bakanlığı’nın kendi markalarınca üretilen araçlarda hiçbir yanlışlığa rastlamadığını, herhangi bir incelemeye de uğramadıklarını ifade etti. Renault ve PSA’nınAvrupa satışlarının yüzde 60’ını dizel motorlu modeller oluşturuyor.
Volkswagen’in emisyon skandalı sonrası hisseleri bir günde yüzde 20 düşmüş, şirket değeri 20 milyar dolar erimişti.
FIat hisseleri de düştü
İtalyan otomotiv devi Fiat Chrysler Automobiles (FCA) hisseleri de, dün Milano Borsası’nda önemli kayıplar yaşadı. Söz konusu kayıpların, ABD’de iki bayinin, şirketi, satışları yüksek göstermeye çalışmakla suçlamasının ardından meydana geldiği bildirildi.
Avrupalı üreticilerin karşılaştıkları problemlere, bu kez de FCA eklendi. ABD’de iki bayinin, şirketi “satışları yüksek göstermek amacıyla bayilere baskı yaptığı ve para teklif ettiği” gerekçesiyle dava açması, Milano Borsası’nda hissedildi. FCA hisselerinin dün yüzde 10 düştüğü kaydediliyor.
Otomotiv konusunda uzman bir internet sitesinde yayınlanan habere göre Şikagolu iki bayi, FCA’nın, bazı önemli bayilerine para teklif ederek, satışlarını yüksek göstermesini istediği iddiasıyla dava açtı. Bu iddiaya göre FCA, aynı grup çatısı altındaki bayilerden sorumlu müdüre, “fazladan 40 adet aracı satılmış gibi göstermesi” amacıyla 20 bin dolar önerdi. Bu kişi de, henüz üretici garantisi başlamamışken satılmış gibi gösterdi. Bu hareketin, FCA’nın satışlarını yüksek göstermek ve rakiplerine karşı avantaj elde etmek amacıyla yapıldığı savunuluyor. FCA ise böyle bir davanın kendilerine ulaşmadığını bildirdi.
FCA CEO’su Sergio Marchionne, yüzde 7 artışla ABD’de 2015 yılında 2 milyon araç sattıklarını açıklamıştı.
(MİLLİYET)