Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Genel Koordinatörü Hayri Erce, 2011 yılı ocak ayı satışları tüm zamanların en yüksek rakamı olduğunu belirterek, ''Dolayısıyla 2011 yılı ile mukayese ettiğimiz zaman orada ciddi bir baz etkisi var.Ocak ayı satışlarında sektör daha normallerine çekildi diyebiliriz'' dedi.
Türkiye Otomotiv pazarında, ocak ayı otomobil ve hafif ticari araç pazarı, geçen yılın aynı ayına göre yüzde 34,2 oranında gerileyerek, 29 bin 545 adet olarak gerçekleşti.
Konuya ilişkin Erce, ocak ayı otomotiv satışlarının bir kaç boyuttan incelenmesi gerektiğine işaret ederek, Türkiye otomotiv pazarının ocak ayı performansına bu açıdan bakılması gerektiğini kaydetti.
GERİLEME NE ANLAMA GELİYOR
Erce, 2011 yılı ocak ayı otomotiv satışlarının tüm zamanların en yüksek rakamı olduğunu vurgulayarak, ''Dolayısıyla 2011 yılı ile mukayese ettiğimiz zaman orada ciddi bir baz etkisi var. Baz etkisini dikkate aldığın zaman çok büyük bir düşüş oluyor, 44 binden 30 bine gibi. Ama 2010 yılına baktığınız zaman 20 bin civarı bir satış var. 2009 yılında 20 bin civarı, 2008 yılında 30 bin civarı gibi satış rakamları oldu. Ocak ayı satışlarına baktığımız zaman sektör daha normallerine çekildi diyebiliriz'' diye konuştu.
Ocak ayında otomotiv pazarındaki gerilemenin hafif ticari araç satışlarında kendisini daha fazla hissettirdiği belirten Erce, otomobil satışlarındaki gerilemenin yüzde 29 oranında olduğunu, ancak hafif ticari araç satışlarında ise düşüşün yüzde 43,6 civarında gerçekleştiğini anlattı.
Hafif ticari araç satışındaki gerilemenin nedenlerini, geçen yılın son döneminde yapılan yüzde 5'lik ÖTV artışı ile ekonomik aktivitenin de yavaşlaması olarak sıralayan Erce, ''Geçen yıl yüzde 8'ye yakın bir büyüme ile bitireceğiz. Ancak bu yıl ki beklentiler Orta Vadeli Planda yüzde 4 civarı. Ama IMF'nin beklentileri yüzde 2 ve altı, dolayısıyla ekonomik aktivitede bir miktar zayıflamanın olduğu da ticari pazarındaki gerilemenin daha fazla olmasından anlaşılabilir. Orada bir korelasyon var'' dedi.
2011 OCAK RAKAMLARI SON YILLARIN REKORU
Hayri Erce, ocak ayındaki satışların motor hacmine göre değerlendirildiğinde altının çizilmesi gereken bir noktanın olduğunu dile getirerek, sözlerini şöyle sürdürdü:
''Geçen yıl 1600 cc üzeri araçların satışlarını düşürmek için alının ÖTV artışının etkilerini bu yıl daha net görüyoruz. Ocak ayından itibaren 1600 cc üzeri araçların satışlarında daralmayı hemen gördük. Toplam satışlarda yüzde 89 paaya sahip olan 1600 cc araçların oranı, ocak ayında yüzde 91'e çıktı. Buna adetsel olarak baktığın zaman çodk daha anlamalı bir tablo ortaya çıkıyor.
Mesela 1600 ile 2000 cc arasında geçen yıl ocak ayı itibariyle 2 bin 600 araç satılmış, bu yıl 1.672'ye düşmüş. Ciddi bir düşüş var. 2000 cc üzeri araçlara baktığımız zaman geçen yıl ocak ayında 590 tane satılmış, bu yıl ise 305 tane. Bu ÖTV'nin etkisini burada ciddi olarak görmekteyiz.''
Ocak ayı hpazar sonuçlarının genel itibariyle panik yapacak, çok ciddi bir düşüş, kriz gibi algılanacak rakamlar olmadığına işaret eden Erce, yılın ilk çeyreğinde bu düşüşlerin görüleceğini ifade etti.
YILIN DEVAMINDA TOPARLANMA GELECEK
Erce, yılın devamında ise bir miktar toparlanma olacağına değinerek, şunları kaydetti:
''Yılın geneli itibariyle baktığınız zaman yüzde 10-15 oranında bir daralma şu anda gözüküyor. Ama bu daralma bir kriz değildir. Normal bir daralma bu... Dünyadaki büyüme hızlarında bir düşüş var. Avrupa'da ciddi bir gerileme var. Türkiye'de tabi ister istemez bir miktar etkilenebilir ama bu geçtiğimiz yıllarda yaşadığımız gibi aşağıya giden ciddi bir daralma trendi biz şu anda görmüyoruz. Hafif ticarideki daralma iki şekilde yorumlanabilir, birincisi ÖTV'deki artışın ufak da olsa etkisi diğeri de ekonomik aktivitedeki ağırlamanın etkilerini görmek şu anda mümkün.
Geçen yıl ocak ayına baktığımız zaman B ve C segmentindeki satışların dengeli dağıldığını görüyoruz. Geçen yıl ocak ayında toplam otomobil satışları içinde B'nin ağırlığı yüzde 41, C'nin ağırlığı ise yüzde 42. Bu yılın ocak ayına baktığımızda ise B segmentinin yüzde 32'ye gerilediğini, C'nin ise 42'den 53'e çıktığını görüyoruz. B segmentinden bir miktar C segmentine ocak ayında kayış olduğunu görüyoruz. Ama bu yılın geneline nasıl yayılacak, bu kadar ciddi bir açılım mı olacak onu görmek lazım.''
Bu arada Erce, dün akşam geçirdiği kalp krizi sonucu hayatını kaybeden Ford Otosan Genel Müdürü Nuri Otay'a rahmet yakınlarına başsağlığı dileyerek sözlerini tamamladı.