Bulgaristan ve Türkiye Karayolu Taşımacılığı Otoriteleri
Kapıkule ve Kapitan Andreevo Sınır Kapılarına Çıkarma Yaptı
Kapıkule ve Kapitan Andreevo sınır kapılarındaki geçiş problemleri ve son dönemde mülteci sorunları nedeniyle artan sıkıntıları görüşmek için bir araya gelen yetkililer çözüm yollarını değerlendirdi. Trakya Gümrük Bölge Müdürlüğü, Bulgaristan Gümrük Bölge Müdürlüğü yetkililerinin de katılımlarıyla gerçekleşen görüşme öncesinde konuşan UND Yönetim Kurulu Başkanı Çetin Nuhoğlu, “Fiziki şartların ötesinde, süreçlerin işleyişinde problemimiz var. Beklemeler yüzünden her yıl 50 bin seferlik yükü havayoluna kaptırıyoruz. Bu iki noktaya odaklanmamız gerekiyor” dedi.
Toplantıda, Kapıkule sınır kapısındaki sorunların çözümüne yönelik karşılıklı bilgi alışverişi gerçekleşti ve çözüm önerileri paylaşıldı.
36 SAATTE MÜNİH-İSTANBUL TAŞIMASI YAPILABİLMELİ
Nuhoğlu, Kapıkule’nin 2 ülke arasında sıradan bir kapı gibi görülmemesi gerektiğini vurguladı. “Kapıkule, Türkiye’nin AB’ye, AB’nin de Türkiye’ye açılma kapısıdır” diyen Nuhoğlu, burada yaşanılan verimsizliklerin AB-Türkiye arasındaki ticarette sorunlar yaşanmasına neden olduğunu anlattı. Bugün 7 kilometrelik TIR kuyruğu olduğunu, yine Bulgaristan tarafında da 3 gündür bekleyen araçların olduğunu kaydeden Nuhoğlu, “Bir günlük gecikme 2 ülke arasındaki ticareti %1.2 oranında azaltıyor. AB’nin açıkladığı bir rapora göre; Kotalar, beklemeler ve verimsizlikler yüzünden AB-Türkiye arasında 3.5 milyar Euro’luk mal hareketi yapılamamıştır. Bu her iki tarafın da kaybıdır. Bulgar TIR’ı da Türk TIR’ı da Münih’ten aldığı bir yükü 36 saatte İstanbul’a getirebilmelidir. Ancak 36 saatte kapıyı geçmekte zorlanıyoruz” dedi.
Türkiye’nin ve Avrupa’nın son dönemdeki en büyük sorunlarından biri olan mülteci sorunları ile ilgili değerlendirmelerde bulunan Nuhoğlu, “Artık 500.000 sayılarını konuşur hale geldik. İnsanlık adına utanç duyulacak bir durum. Bu insanların mücadelesine saygı duysak da taşımacılığa verdiği zararı görmek zorundayız. Her gün sürücüler ve nakliyeciler mağdur oluyorlar. Sıkıntıların daha büyüğünü gümrük idarecileri ve çalışanları yaşıyor. Nasıl bir çözüm bulunması gerektiği konusunda maalesef yetersiz kalıyoruz” diye konuştu.
Gümrük kapılarındaki süreçlerin iyileştirilmesi gerektiğinin önemine işaret eden Nuhoğlu, ABD ve Meksika arasındaki geçiş kapılarından örnekler verdi. Günde 10 bin TIR’ın geçtiği kapıların olduğunu anlatan Nuhoğlu, “Meksika gibi suç unsurunun çok olduğu bir ülkeden ABD’ye girişin nasıl bu kadar hızlı gerçekleşebildiğine odaklanmalıyız” dedi.
ARAÇLAR 75 SANİYELİK İŞLEM İÇİN 10 SAAT BEKLİYOR
TOBB, TİM ve UND olarak bir araya gelerek Kapıkule’deki işlemlerin nasıl gerçekleştiğini incelediklerini kaydeden Nuhoğlu, “Bir araç kapıdan geçerken yapması gereken zorunlu işlemlerin analizini gerçekleştirdik. Girişte hangi belgeyi nasıl alacak? Polis kontrolü nasıl olacak? Muayenede neler yapılacak? Pasaport kontrolü ne kadar sürüyor? Kantar kaç saniyede tartıyor? Gümrük tescil kaç saniyede oluyor? Tüm bu işlemleri değerlendirdiğimizde hedeflenenden çok uzak rakamlar elde ettik. Ortaya çıkan raporda bir aracın çıkışının eğer akaryakıt işlemi yapmaz ise 75 sn.’ den fazla olmaması gerektiğini saptadık. Süreçleri iyileştirilir ve tek peron sistemi uygulanırsa günde binin üzerinde araç geçirebiliriz” dedi.
KARAYOLU NAKLİYCİLERİ, BEKLEME YÜZÜNDEN 7.5 MİLYAR DOLAR KAYBEDİYOR
Kapılardaki bekleme yüzünden karayolunun payının azaldığına dikkat çeken Nuhoğlu, “Türkiye’nin ihracatının %10’u uçakla yapılıyor. İhracatımızın 15 milyar doları uçakla yapılıyor. Bu bizim için 50 bin seferdir. İhracatçılar daha hızlı olması nedeni ile uçağı tercih ediyorlar. Uçakla 1-2 gün içerisinde taşıma yapılabiliyor. Navlun önemini yitiriyor. Biz 36 saatte bu taşımayı yapabilirsek bu paranın yarısını alabiliriz. Ortak menfaat olarak buna odaklanmamız gerekiyor” diye konuştu.
SMP Başkanı Angel Trakov yaptığı konuşmada “Bu üst düzey katılımcıların yer aldığı toplantıyı düzenlediği için UND’ye teşekkür ederim. UND ile karşılıklı toplantı yapmamız çok önemli. Çünkü sorunlarımız çok fazla. Biz elimizden geleni yapacağız. Gelmeden önce gümrük idaremizle görüştüm, hızlı geçiş sağlamak için çalıştıklarını söylediler. Yeni kantar açılacak ve hız da artacak. Şu anda yine en büyük sorunlarımızdan olan insan kaçakçılığı sorununa maalesef bir çözüm üretebilmiş değiliz” diye konuştu.
Svelingrad Gümrük Bölge Müdürü Yulian Evtimov Mirkov ise şu anda Bulgaristan’da TIR geçiş hızını artırmak için çalışıldığı söyledi ve ilave yeni 2 kantar yapılacağını dile getirdi. “Bu da hızı yüzde 25 oranında artıracak. Şu anda 12 saatte 450 TIR geçişi sağlayabiliyoruz, yeni kantarlarla bunu 500’e çıkaracağız. Hem Bulgar hem Türk nakliyecilerinden bir ricam olacak, burasını iç gümrük gibi kullanmasınlar, transit gümrük olarak kullanılması gerekiyor. Çünkü geçişler yavaşladığında gümrük sahasında yığılmalar yaşanıyor” dedi.
"Transit Beyanname İşlemlerini İç Gümrük İdarelerinde başlatan ve sonlandıran firmalara Kapıkule ve Kapitan Andreevo Sınır Kapılarında Geçiş Önceliği"
Toplantıya ev sahipliği yapan, Trakya Gümrük ve Ticaret Bölge Müdürü Sayın Müslüm Yalçın, iki ülke Karayolu Taşımacılığının temsilcilerinin biraraya gelerek sürece göstermiş oldukları katkılar nedeni ile memnuniyetini ifade etti. Sürece en önemli katkının transit gümrük beyanname işlemlerinin Sınır Kapısı Gümrük İdarelerinde gerçekleştirilmemesi ile Sınır Geçiş İşlemlerinde önemli bir hız yakalanabileceğine dikkat çeken Sayın Yalçın, Sınır Gümrük İdarelerinde transit beyanname işlemi gerçekleştirmeyen firmalara ayrı bir hat oluşturacağını ve Kapitan Andreevo ile karşılıklı olarak bu araçlara geçiş üstünlüğü sağlayacağını belirtti.
“KAPILARDA ÜNİVERSİTELERİN EŞLİĞİNDE SÜREÇ ANALİZ ÇALIŞMASI YAPALIM”
UND Yönetim Kurulu Başkanı Sayın Çetin Nuhoğlu, iki derneğin birlikte çalışmasının önemine vurgu yaparak, bir öneride bulundu. Nuhoğlu, “Her iki dernek kendi gümrüklerinde süreç analizlerini yapsınlar. Biz UND olarak bunu Kapıkule’de yaptık. Bulgaristan tarafı da bunu yapsın hatta bunu dernekler, gümrükler ve her iki taraftan üniversitelerin olacağı bir bilimsel çalışmaya imza atalım” dedi.
Bu süreç böyle devam ettiği sürece kan kaybetmeye devam edeceklerini anlatan Nuhoğlu, ayrıca dezenfeksiyon ücretlerinin karşılıklı olarak kaldırılması için her iki tarafın kendi bakanlıklarına aynı gün, aynı zamanda müracaat etmelerini istedi.
“Süreçler Yerinde İzlendi”
Toplantı sonrasında taraflar Kapitan Andreevo ve Kapıkule Gümrük Sahalarını ziyaret ederek, süreçleri teker teker inceledi. Yetkililer süreçlerin iyileştirilmesine yönelik sahada değerlendirmelerde bulunarak saha personelleri ile beraber süreci adım adım takip etti.