İskontolu toptan yakıt alan şirketlere yazı gönderen akaryakıt dağıtım şirketleri, indirim oranlarını ‘güncelleyeceklerini’ bildirdi.
Akaryakıt dağıtım şirketleri, ‘toplu alım’ yapan şirketlere yaptıkları indirimleri azaltma kararı aldı.
Dağıtım şirketleri, toptan satış yaptıkları şirketlere bu konuda bir yazı gönderdi. Yazıda, “EPDK kararı sonrası sözleşme uygulanamaz hale geldi. İndirimleri güncelliyoruz” denildi. Türkiye Akaryakıt Bayileri Petrol ve Gaz Şirketleri İşveren Sendikası (TABGİS) Başkanı Ferruh Temel Zülfikar ile Petrol Ürünleri İşverenler Sendikası (PÜİS) Başkanı Muhsin Alkan, sektörün düşük kar marjlarıyla zararına faaliyet gösterdiğini, bu düzeltmenin zorunlu olduğunu söyledi.
EPDK, tavan fiyata dikkat çekmişti
EPDK, akaryakıt dağıtım şirketlerine, tavan fiyata dikkat çekerek, “Katkılı ve normal yakıt arası fiyat farkını kaldırın. Kâr marjlarınızı indirin” mesajı göndermiş, bunun ardından şirketler de akaryakıt fiyatlarında 26 Ekim 2011 itibariyle 28 kuruşa varan indirimlere gitmişti.
EPDK’nın uyarısı sonrası bayilerinde fiyat indirim yapan dağıtım şirketleri, üretiminde akaryakıt kullanan ve dağıtım şirketlerinden yüklü miktarda alım yapan şirketlere yönelik uygulamada, indirimli akaryakıt satış sözleşmelerinin artık uygulanamaz hale geldiğini, şirketlere yapılan vergisiz akaryakıt satışında kâr marjı kalmadığını savunuyor.
Dağıtımcılardan şirketlere yazı gitti
Dağıtım şirketlerinin, indirimli toptan alım yapan şirketlere gönderdikleri mektupta şöyle denildi:
“Bugüne kadar akaryakıtı belli oranda indirimli alıyordunuz. Ancak EPDK bize yazı göndererek ‘tavan fiyat’ yetkisini hatırlattı ve kâr marjlarımızı indirdi. Söz konusu durum şirketimizin inisiyatifi dışında oluşan, hukuki olarak öngörülemeyen bir zorunluluk hali teşkil etmektedir. Bu nedenle şirketinize uygulanan mevcut iskonto oranı, yukarıda belirtilen pompa fiyatlarındaki düşüşe göre revize edilerek tatbik edilecektir.” Küçük sanayicilere uyguladıkları indirimi geri çeken dağıtım şirketlerinin gönderdikleri yazıya göre mevcut iskontolar tamamiyle kalkmayacak ancak önemli ölçüde azaltılacak.
Kâr marjındaki düşüş istihdama yansıdı
Sektör temsilcileri, son 4 yılda yüzde 30 oranında enflasyon etkisine rağmen kâr marjlarının aynı seviyede kaldığına işaret ederek, dağıtım şirketlerinin zarar yazmaya başladığını ifade ettiler. Sektör temsilcileri kâr marjlarında yaşanan düşüşler nedeniyle şirketlerin istihdam politikasında tasarrufa gittiğine vurgu yaptılar.
Satış fiyatı Avrupa seviyesine indi’
Türkiye’de navlun avantajına rağmen akaryakıt bayilerinde sıfır vergili benzin satışı geçen yıl Avrupa’dan 20-30 kuruşluk daha pahalıydı. Ancak EPDK’nın Eylül 2010 raporuna göre fiyat farkı 4-8 kuruş aralığına indi. Yetkililer, son indirimlerle Türkiye’de satış fiyatının Avrupa seviyesine indiğini bildirdi.
EPDK, şirketlere gönderdiği yazıda motorin ve benzinde fiyat oluşumlarının, Akdeniz havzasındaki Avrupa Birliği üyesi ülkelerden fazla olduğunu belirtmiş, eylül ayında ilan edilen son bir aylık verilere göre söz konusu ülkelerdeki ortalama kâr marjlarının motorin ve benzinde 38 kuruş olduğuna dikkat çekmişti.
Fark kapandı
Avrupa’da Ocak 2009′da vergisiz kurşunsuz benzinin ortalama fiyatı 67 kuruş iken Türkiye’de 87 kuruştu. Aralık 2009′da Avrupa’da kurşunsuz benzinin vergisiz fiyatı 102 kuruşa çıkarken Türkiye’de yüzde 19.6 fazlasıyla 122 kuruş civarında fiyat oluştu. Eylül 2011′de ise Avrupa’da 1.74 TL olan benzin fiyatı Türkiye’de 1.78 TL düzeyinde gerçekleşti.
TABGİS Başkanı Zülfikar:
Sektör zarar ediyor
Türkiye Akaryakıt Bayileri Petrol ve Gaz Şirketleri İşveren Sendikası (TABGİS) Başkanı Ferruh Temel Zülfikar, indirimleri güncellemenin zam anlamına gelmediğini belirterek, mevcut kâr marjlarıyla şirketlerin 30 günü çıkarmasının çok zor olduğunu kaydetti. Zülfikar, “Dağıtıcı şirketlerin karı şu anda yüzde 8 civarında. Bayi ile yarı yarıya paylaşınca bir benzin istasyonu yüzde 4 kârla çalışıyor. Yüzde 80-85 civarında kredi kartıyla satış yapılıyor. Bankalardan bunu tahsil etme süresi ise 40 gün. Bize yüzde 2.5′lik kar kalıyor. Bu dürüst kardır. Sektör zarar ediyor” dedi.
Zülfikar, konunun çözümünün zam olmadığını, vergi indiriminin yapılmasının yeterli olacağını söyledi. Türkiye ile Avrupa’nın mukayese edilmesinin yanlış olduğunu ifade eden Zülfikar, Avrupa’da verginin ve elektrik giderlerinin Türkiye’nin yarısı kadar olduğunu aktardı.
PÜİS Başkanı Alkan:
Vergi düşürülsün
Petrol Ürünleri İşverenler Sendikası (PÜİS) Başkanı Muhsin Alkan da akaryakıt sektöründe kâr oranının yüzde 5-5.5 civarında olduğunu belirterek,bir istasyonunu kendini zor kurtardığını söyledi. Ayakta kalmak için kârların makul düzeye gelmesi gerektiğini kaydeden Alkan, “Devletin vergiyi düşürmesi halinde sorunlar çözülmüş olacak” diye konuştu.
Akaryakıt ve LPG sektöründen elde edilen dolaylı vergiler 34 milyar TL’ye ulaştı
Petrol Sanayi Derneği’nin (PETDER) raporuna göre, 2011 yılının ilk dokuz aylık döneminde ortalama pompa fiyatının benzinde yüzde 61′ini, motorinde yüzde 52′sini ve oto LPG’de yüzde 46′sını dolaylı vergiler oluşturdu.
Raporda, petrol fiyatlarındaki genel artış ve otomotiv yakıtları pazarındaki sınırlı büyümenin de etkisi ile akaryakıt ve LPG sektörlerinden sağlanan dolaylı vergi gelirlerinin bir önceki yıla göre yüzde 10.5 artarak 34 milyar TL’ye ulaştığı belirtildi. Benzindeki vergiler açısından Türkiye’nin dünya birinciliğinin devam ettiği belirtilen raporda, Yunanistan’ın, Avrupa ülkeleri sıralamasında, benzindeki vergiler açısından Türkiye’den sonra ikinci sıraya yükseldiği, motorinde ise Türkiye’nin, İngiltere’den sonra ikinci sıradaki yerini sürdürdüğünü aktardı.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |