Son dönemde daralma eğilimine girmesine rağmen otomotiv pazarında ilk 6 ayın etkisiyle yüzde 20 büyüme gerçekleşti. Geride kalan 11 ayda 735 bin otomobil ve hafif ticarî araç müşteriye ulaşırken dizel motor tercihi, yılbaşından beri devam eden ağırlığını korudu.
Kasım ayında otomobil ve hafif ticarî araç satışı 63 bin 532 adet olurken 11 aylık pazar büyüklüğü 735 bini geçti. Yılın ilk altı ayındaki yüksek satış rakamları sayesinde aylık bazdaki yüzde 14'lük daralmaya rağmen geçen yılın ocak-kasım dönemine göre yüzde 20 büyüme gerçekleşti. Yıl sonu satış hedefinin 850 bini aşması bekleniyor. Ancak, otomotiv sektörü uzmanları en zor aralık aylarından birine adım atıldığını, satış hedefinin 110 ile 150 bin arasında olacağını dile getiriyor. Yılın 11 aylık döneminde tüketici eğilimlerinin değişimini sergileyen en önemli gelişmelerden biri dizel otomobil satışlarındaki artış oldu. Dizel otomobil satışları geçen yılın aynı dönemine oranla yüzde 41 oranında artış gösterirken, müşteriye ulaşan 504,2 bin otomobilin 309,2 binini dizel araçlar oluşturdu. Ocak-kasım döneminde otomobil satış adetleri geçen yılın aynı dönemi ile kıyaslandığında, dizel payı yüzde 53'ten yüzde 61'e yükseldi.
Otomotiv pazarı, rekor satışların ortaya çıktığı ilk yarıdan itibaren yaşanan gelişmelerle daralma eğilimine girdi. Merkez Bankası'nın kararları, Türk Lirası'nın değer kaybı ve son olarak ekim ayında yüzde 130'a kadar ulaşan ÖTV artışı ile birlikte aylık bazda satışlar 80 binlerden 60 binler düzeyine geriledi. Düzenlenen kampanyalara rağmen kasım ayında satışların önceki aya göre yüzde 5, geçen yılın aynı ayına göre ise yüzde 14 küçülerek 63,5 bine inmesinde aralık ayına yönelik beklentiler de öne çıktı. Geçen ay satışlarda filo alımı ön plana çıktı. 'Aralıkta daha büyük kampanya olur' düşüncesi ise talebin son aya kaymasında etkili oldu. Aralıkta özellikle filo alımlarının etkisiyle pazarın kasım ayını ikiye katlaması bekleniyor. Sektör uzmanları, bu ay markaların uygulayacağı kampanyaların toplam satış rakamlarını etkileyeceğini belirtiyor.
ÖTV'ye rağmen lüksün payı değişmedi
53 uluslararası markayı temsil eden Otomotiv Distribütörleri Derneği'nin (ODD) verilerine göre 11 aylık satışlarda otomobilin artışı yüzde 22,9 ile hafif ticarî araçlardan daha yüksek oldu, hafif ticarî araçlarda artış yüzde 14'te kaldı. Ocak-kasım döneminde otomobil pazarı motor hacmine göre incelendiğinde, en yüksek paya yüzde 89 oranıyla yine 1,6 litre altındaki otomobiller sahip olurken ekim ayında ÖTV artışı yapılan 1,6 litrenin üzerindeki otomobillerin payı yine yüzde 11 oldu. Aynı dönemde otomatik şanzımanlı otomobil satışlarının payı yüzde 31'den yüzde 34'e yükseldi.
ODD Genel Koordinatörü Hayri Ece, Türkiye'deki büyüme hızının gelecek yıl yüzde 4 seviyesinde gerçekleşmesinin beklendiğini belirterek, "IMF'nin son hazırlanan Dünya Ekonomik Görünüm Raporu'nda ise 2012 için yüzde 2,5 olan Türkiye'nin büyüme hızı yüzde 2,2 olarak revize edildi. 2012'de pazar büyüklüğünün 775-825 bin aralığında olmasını bekliyoruz." dedi. ekonomi servisi
Aralıkta kampanya etkili olacak
Model zenginliği kadar finansal çözümlerin de öne çıktığı 2011 otomotiv pazarında şirketler son çeyreğe hedeflerini revize ederek girdi. Yıl sonunda oluşacak rekor toplam pazar birçok markanın da tarihî satış rakamlarına ulaşmasını sağlayacak. Aralık ayında kampanyaların gücü ve filo satışları öne çıkacak. 11 aylık verilere bakıldığında Ford, 113 bine yaklaşan satış rakamıyla ilk sırayı alırken Fiat 108,9 binlik satışla ikinci, Renault ise 102,4 bin ile üçüncü sırayı aldı. Volkswagen, 71 bini aşan satış rakamıyla pazarın dördüncü, Opel ise beşinci markası oldu. Sırasıyla Hyundai, Toyota, Peugeot, Citroen ve Chevrolet ilk 10 içinde yer aldı.
EN ÇOK SATAN OTOMOBİLLER
Marka-Model Satış*
Renault Symbol 32.024
Fiat Linea 27.705
Renault Fluence 25.787
Opel Astra 25.394
Ford Focus 23.290
Ford Fiesta 20.045
Hyundai Accent Era 16.173
Toyota Corolla 15.288
VW Polo 12.861
VW Jetta 12.232
(*) ODD, 11 aylık veriler