Heyetler arasında aşağıdaki gündem maddeleri görüşüldü.
· 1 Mayıs 1992 tarihli Türkiye ile Kazakistan hükümetleri arasında Kara Ulaştırma Anlaşması’nın uygulanması ile uluslararası kara taşımacılık alanındaki konuların ele alınması,
· 2008 yılına ait geçiş belgeleri kotasının ve 2009 yılına ait ön kotanın belirlenmesi.
· Uluslararası taşımacılık alanında bonus sistemine işlevlik kazandırılması.
İlk konu ile ilgili olarak taraflar anlaşmanın uygulanması ile ilgili konularda karşılıklı bilgi alış verişinde bulundu ve bu gidişattan memnun olduklarını belirtti. Taraflar ulaştırma alt yapısı durumu ve dış ticaretteki gelişmeler, iki ülke arasındaki kara taşımacılığının gelişimi konularında ististiki bilgi alış verişinde bulundu.
Kazak tarafı, iki ülke arasında mevcut yük taşıma hacminin ancak % 5’inin Kazak nakliyecileri tarafından gerçekleştirildiğini belirtti. Bu durumun, Kazak nakliyecilerinin Türkiye’de çeşitli idari bariyerlerle karşılaşmasından kaynaklandığını ifade etti.
1. Taşıma belgelerinin Türk gümrük görevlileri tarafından ürün kodu yazılmadan ve Türkçe olarak hazırlanması. Bunun sonucunda, Kazak nakliyecileri Türkiye’den çıkış yaptıktan sonra başka ülkelerin ilgili makamları tarafından cezaya çarptırılmasına yol açması;
2. Türk transit geçiş belgesinin olmasına rağmen, Kazak nakliyecilerden Türkiye’den transit geçiş ücreti alınması;
3. Geçiş belgelerinin bir sonraki yılın Ocak ayı sonuna kadar geçerli olmasına rağmen, Kazak nakliyecileri yıl başında bir önceki yıla ait geçiş belgeleri ile Türkiye üzerinden geçişlerde bazı sorunlarla karşılaşması;
4. Kazakistan ve Türkiye arasında vize muafiyeti anlaşması olmasına rağmen, ilgili Türk makamları temsilcileri Kazak nakliyecilerinden Türk vizesini istemeleri;
5. Kazak nakliyecilerine feribotlara binme sırasında ayrımcılık uygulanmasına devam edilmesi konuları heyetler arasında ayrıntılı olarak görüşüldü.
Türk tarafı, uluslararası taşımaların serbest pazar şartlarında gerçekleştiğini, hiçbir ayrımcılığın olmadığını belirtti. Ayrıca Türk tarafı, bu bilgileri dikkate alacağını, Türk topraklarında uluslararası kara taşımacılığı sırasında Kazak nakliyecilerin karşılaştıkları sorunların çözümü için gerekli yardımı sağlayacağını ifade etti.
İkinci konu üzerine ise taraflar, 2008 yılına ait geçiş belgesi kotasının 2007 yılında belirlenen 8000 adet geçiş belgesi kotası düzeyinde olduğunu belirtti. Ancak, dünyada yaşanan ekonomik krizinin Kazakistan ve Türkiye arasındaki ikili ticari ve ekonomik ilişkileri de olumsuz etkilediğini göz önünde bulundurarak, taraflar 2008 yılı için toplam 6.000 ikili transit geçiş belgesi ile 1.000 adet üçüncü ülke geçiş belgelerinin teati edilmesini kararlaştırdı.
Taraflar,2008 yılına ait geçiş belgelerinin 1 Şubat 2009 tarihine kadar geçerli olacağını belirtti.
Son konu ile ilgili olarak Kazak tarafı, bonus sistemi ile taşımacılık yapan Kazak araçlarının yükleme süresinin azaltılmasına yönelik gerekli tedbirlerin alınmasını talep etti. Türk tarafı, bu konuda bonus sistemine göre çalışan Türk nakliyeci firmalar ile belirli çalışmalar yapılabileceğini belirtti.
Taraflar, 2008 yılına ait kullanılamayan bonus geçiş belgelerinin 2009 yılında geçerli kalacağını kaydetti.
Bir sonraki toplantının 2008 Kasım ayında Ankara’da gerçekleştirileceği kararı verildi. Ayrıca toplantı dostane ve yapıcı bir havada geçti.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |