Geçen yılı tarihi rekor satış adetleri ile kapatan Türk otomotiv pazarında otomatik vitesli araçların payı yükseldi. Otomatik vitesli araç satışları toplam pazardan aldığı payı artırdı.
Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) verilerinden derlenen bilgilere göre, TürkiyeOtomotiv pazarında 2011 yılı otomobil ve hafif ticari araç toplam pazarı, 864 bin 439 adet olarak gerçekleşerek, tüm zamanların en yüksek satış adedine ulaşırken, 2010 yılında satılan her 100 otomobilden 33'ü otomatik şanzımanlı araçlardan oluştu.
2011 yılında otomatik şanzımanlı otomobil satış adetleri 2010 yılına oranla yüzde 23 arttı. 2011 yılında 593 bin 519 adet olan toplam otomobil satışının 198 bin 616 adedini otomatik şanzımanlı araçlar oluşturdu. 2011 yılı otomobil satış adetleri geçen yıl ile kıyaslandığında, otomatik vitesli otomobil satışlarının payı yüzde 32'den yüzde 33'e yükseldi.
Otomatik vitesli araç sayısındaki bu hızlı artışın en önemli nedenini ise otomatik vitesin rahatlığı oluşturuyor. İstanbul gibi büyük şehirlerde yaşanan trafik yoğunluğu, sürücülerin düz vitese göre kullanımı daha kolay olan otomatik vitesi tercih etmelerine yol açıyor. Bir de otomatik viteskullanımının sadece ''bayan sürücülere'' yönelik olduğu algısının önüne, araç kullanım konforunun geçmesi, otomatik vitesli araçlara olan ilgiyi her geçen gün artırıyor.
EN YÜKSEK SATIŞ ORANI E SEGMENTİ
2011 yılında otomatik viteste yaşanan en yüksek artış yüzde 42 ile E (lüks sınıf) segmentinde araçlarda görüldü. E segmentinde bu yıl satılan otomobiller, otomatik vitesli araçlardan oluştu.
D (orta sınıf) segmentindeki artış ise yüzde 29 oldu. Bu segmentteki otomatik vitesli araç sayısı yüzde 65'den yüzde 70'e yükseldi. Orta sınıf otomobillerde otomatik vites tercihinin giderek arttığı görülürken, lüks segmentte otomatik vitesli araçların ağırlığı sürüyor. 2011 yılı sonu itibariyle F (üst lüks sınıf) segmentte otomatik vitesli araçların oranı ise yüzde 100 olarak gerçekleşti.
Geçen yıl B (küçük sınıf) segmentte 84 bin 697 adet otomatik vitesli araç, D (orta sınıfta) segmentte 52 bin 279 adet otomatik vitesli araç, E (lüks) segmentte 17 bin 964 adet otomatik vitesli araç, F (üst lüks) segmentte ise 3 bin 414 adet otomatik vitesli araç satıldı.
DİZELİN PAYI DA ARTTI
Türk tüketicisinin tercihlerini belirlemede ana etkenlerden birisini de düşük yakıt tüketiminin oluşturduğunu biliniyor. Bu etken göz önüne alındığında tüketici tercihlerinde dizel araçlar önemli bir yer tutuyor.
Türkiye'deki benzin fiyatlarının yüksekliği, otomobil kullanıcılarını, aynı model benzinli araçlara göre daha pahalı olmasına rağmen, benzine göre daha ucuz ve yakıt tüketiminde ekonomik olan dizelaraçlara yöneltiyor.
2011 yılında dizel otomobil satışları da 2010'a göre yüzde 34 oranında artış gösterdi. 2011 yılında 593 bin 519 adet olan toplam otomobil satışının 365 bin 305 (yüzde 62) adedini dizel araçlar oluşturdu. 2011 yılı otomobil satış adetleri 2010 yılı ile kıyaslandığında, dizel payı yüzde 54'den yüzde 62'ye yükseldi
Geçen yıl, A (mini) segmentinde 5, B (küçük) segmentinde 115 bin 77, C (kompakt) segmentinde 186 bin 133, D (orta) segmentinde 45 bin 278, E (lüks) segmentinde 15 bin 885 adet ve F (üst lüks) segmentinde 2 bin 927 adet dizel araç satıldı .
Dizel araç satışlarının segmentler içindeki paylarına bakıldığında; satışların B segmentinde yüzde 55, C segmentinde yüzde 66, D segmentinde yüzde 60, E segmentinde yüzde 88 ve F segmentinde de yüzde 86'sını dizel araçlar oluşturdu.