Hafif ve ağır ticari araçlar söz konusu olduğunda ise oran çok daha yukarılara, yüzde 84'lere çıkıyor. Parktaki yaşlı araç oranı, önümüzdeki yıllarda 'hurda teşviki' konusunda gelişmeler olabileceğini gösteriyor. Zira otomotiv strateji belgesindeki eylem planlarından biri de ömrünü tamamlayan araçlara yönelik çalışmalar yapılması olarak özetleniyor. Bu eylem planı, eski araca karşılık yeni bir otomobilin teşvik edilmesini sağlayabilecek. Ancak hükümetin özellikle yaşlı araçların kullanım vergisinin yüksek tutulmasına yönelik tekliflere sıcak bakmadığını hatırlatmakta fayda var. Dünya motorlu araçlar birliğinin 2009 yıl sonu tüm ülke verileri üzerinden yaptığı yeni bir araştırmada Avrupa'nın 5 büyük pazarında her yıl otomobil parkının yüzde 6-7 kadarının yenilendiği ortaya çıkıyor. Bu oran Türkiye'de yüzde 4 düzeyinde. Almanya, İngiltere, Fransa, İtalya, İspanya'dan oluşan 5 büyük liginde otomobil parkındaki araçların yaşları dikkate alındığında 10 yaşın üzerindeki araçlar toplamın üçte biri civarında kalırken yine Türkiye'de bu oran yüzde 62 yani üçte ikiler düzeyine çıkıyor.
Özellikle 2001-2002 gibi kriz yıllarında satışların dibe vurmuş olması, parktaki 10 yaşın üzerindeki araçların ağırlığını artırıyor.
2010 sonu verilerine göre Türkiye'de 7,6 milyona yakın binek otomobil bulunurken bu araçların yüzde 60'tan fazlası 10 ya da daha yüksek yaşa sahip. Bu yıl da geçen yıl olduğu gibi 500 binden fazla yeni otomobilin parka dahil olmasıyla Türkiye 5 büyük Avrupa pazarına bir adım daha yaklaşmış olacak.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |