AB ülkelerinin Türk nakliyecileri engellemek için uyguladığı kota sorununu aşmak için, “Kotasız Avrupa Eylem Planı”nı uygulamaya koyan UND ilk yurtdışı etkinliğini AB’nin başkenti olan Brüksel’de gerçekleştirdi. 23 Nisan 2009 tarihinde yapılan bilgilendirme toplantısına, UND Başkanı Tamer Dinçşahin, İcra Kurulu Başkanı Mine Kaya, UND AB Danışmanı Can Baydarol’un yanı sıra, tam kadro katılan UND yöneticileri, AB yetkililerine, sektör temsilcilerine ve Avrupa medyasına kota uygulamasının yanlışlığını anlattılar. UND-TÜSİAD işbirliği ile gerçekleştirilen toplantıya, gerek AB kurumlarından, gerekse üniversiteler ve sivil toplum kuruluşlarından çok sayıda temsilci katıldı.
TÜSİAD’ın Brüksel Temsilciliği’nde gerçekleştirilen toplantıda konuşan, UND İcra Kurulu Başkanı Mine Kaya, “Aslında geçiş belgesi kısıtlamaları sadece araçlara getirilmiş kısıtlamalar değildir, bu kotalar, engellenen araçların taşıdıkları miktarda malın, kota uygulayan ülkelere girişini de kısıtlamaktadır” dedi.
Türkiye’nin, AB’nin en büyük yedinci ticaret ortağı olduğuna dikkat çeken Mine Kaya, 2008 yılında 132 milyar dolara ulaşan ihracatının yüzde 50’sinin AB ülkelerine gittiğini, ithalatının da yaklaşık yüzde 50’sinin AB ülkelerinden geldiğini kaydederek şunları söyledi: “Buna karşın, 27 AB ülkesinden 24’ü tarafından ülkemiz nakliyecilerine uygulanan taşıma kotaları, mevcut ticaretin gereklerini karşılamakta yetersiz kalmaktadır. Kotaların yetersizliği, karşılıklı sipariş iptallerine, uzun sınır beklemelerine, uzun taşıma mesafeleri ve yakıt sarfiyatına, dolayısıyla maliyetlerin artmasına yol açıyor. Bir başka deyişle, Türk araçlarına 10.000’lik kota uygulayan bir AB ülkesi, kendi sınırlarına mal girişini 200.000 ton ile sınırlandırmış olmaktadır.”
Türkiye’de yatırımı bulunan ve kendi ülkelerine ya da diğer AB ülkelerine yönelik ihracat gerçekleştiren toplam 11.626 adet AB sermayeli (üretici) firma bulunduğunu da söyleyen Mine Kaya, bu firmaların yılda 2.1 milyar dolarlık ihracatını, karayoluyla AB’ye gönderdiğine dikkat çekerek, “Bu durumda taşınması engellenen mallar çoğunlukla AB menşeli üreticilerin malları, haksız rekabetten olumsuz etkilenen işletmeler de, bu ifadeden de anlaşılacağı şekilde AB üreticisi ve tüketicisidir. Dolayısıyla nakliyecilerimize uygulanan kotaların yarattığı ek maliyetleri, AB’deki tüketicilerin de ödediği unutulmamalıdır” diye konuştu.
UND AB Danışmanı Can Baydarol da AB ülkeleri tarafından uygulanan taşıma kotasının kısıtlamalarının, Türkiye-AB Ortaklık ve Gümrük Birliği ilişkisine ve uluslararası ticarete aykırı olduğunu ve Türkiye’de üretim yapan AB’li yatırımcıların da sorunu olduğunu vurguladı. Baydarol, “Avrupalı işadamlarının, Türk işadamlarıyla çıkarlarının ortak olduğunu artık fark etmesi gerekiyor. Kendileri de zarar çekmemek için kota sorunuyla Gümrük Birliğine sahip çıkması gerekmektedir” dedi.
UND tarafından hazırlatılan ve kotaların haksızlığını vurgulayan kısa filmin de gösterildiği etkinliğe, UND adına Yönetim Kurulu Başkanı Tamer Dinçşahin, İcra Kurulu Başkanı mine Kaya, AB Danışmanı Can Baydarol ve İcra Kurulu Üyesi Evren Bingöl’ün yanı sıra, AB Komisyonu adına Hermione Calvocoressi, Stefan Madeja, Seyhan Sarıca ve Frank Hoffmeister, AB Genişleme Genel Müdürlüğü Türkiye Takımı adına François Naucodie ve Miltiades Economides, Avrupa Parlamentosu’ndan Jakov Devcic, Sabrina Behr, Jana Mayfarth ve Diana Gierstorfer, Alman Parlamentosu AB Temsilcisi Julia Borries, Hannah Müler, İngiltere AB Temsilcisi Jan Söltenfub, Belçika Dışişleri Bakanlığı’ndan Bİ©nİ©dicte Andries, Türkiye’nin AB Daimi Temsilci Yardımcısı Tevfik Mengü, Ticaret Müşavirleri Levent Tunçgezen, Nilüfer Canan Dora, Cengiz Aydın ve Burak Soranlar, Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Birliği IRU’nun AB Temsilciliği adına Sosyal ve Mali İşler Sorumlusu Damian Viccars, AB Daimi Temsilcisi Michael Nielsen ve AB İrtibat Sorumlusu Ben Reichert, CHP AB Temsilcisi Kader Sevinç, İKV Brüksel Temsilciliği adına Haluk Nuray ve Ahmet Burak Bilgin gibi isimler katıldı.
Gümrük Birliği Anlaşması’na göre taraf ülkelerin mallarının serbestçe dolaşımı hedeflenirken, bugün gelinen noktada AB, Türk TIR’larına geçiş belgesi kotası engeli yaratarak, Türk mallarının serbest dolaşımını engelliyor. Ancak AB ülkelerinin malları ise herhangi bir kısıtlamaya tabi olmadan Türkiye’de serbestçe satılabiliyor. Uluslararası Nakliyeciler Derneği 2001 yılından bu yana her türlü platformda bu haksızlığı vurguluyor. 2008 yılını Kotasız Avrupa Eylem Yılı olarak ilan ederek Türkiye’nin, “Gümrük Birliği’nin yadsınamaz bir parçası olduğunu, 27 AB ülkesine anlatma konusunda hedefler belirledi. Haksızlığın Brüksel’de anlatılması da bu etkinliklerin ilkini oluşturuyor.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |