Bursa Büyükşehir Belediyesi’nin Durmazlar Makine işbirliğiyle hayata geçirdiği ilk yerli tramvay, tamamen Bursalı ustaların el işçiliğiyle üretildi.
Bursa’nın ipek yolunun başlangıç noktası olmasından esinlenilerek tasarımıyla ipek böceğini andıran tramvayın modeli de ‘İpekböceği’ olarak belirlendi.
Ayakta ve oturmalı 250 yolcu kapasitesi olan tramvay, tam dolu iken yüzde 8.2’lik eğimle tırmanma kapasitesi sayesinde, Büyükşehir Belediyesi tarafından projelendirilen tüm şehir içi hatlarda çalışabilecek. Lazer kontrol sistemi sayesinde raylar üzerinden bir obje olup olmadığı ve raylarda bozukluk olup olmadığı belirlenecek. Lazer kontrol sistemi sayesinde sürücü müdahale etmese bile otomatik olarak tramvay duracak.
Bu proje ile bir sanayi kenti olan Bursa’da teknoloji ve tasarımı da ön plana çıkardıklarını belirten Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe, “Bizim gibi raylı sistemlere yatırım yapan bütün büyükşehirler heyecanla projenin tamamlanmasını bekliyor. Bugüne kadar bu araçları yurt dışından almak zorundaydık. İhale süreci, alımı ve maliyetleri yüzünden en fazla sıkıntı çektiğimiz konulardan biriydi. Artık hem daha kalitelisini hem de daha ekonomik araçları Bursa’da üretiyoruz. Şuanda prototip aracımızın üretimi tamamlanmış ve yürür takımı uluslararası üretim sertifikasını almış bulunuyor. Araca ilişkin ray üstü diğer fonksiyon testlerinin başarıyla tamamlanmasından sonra onay sertifikası (homologasyon) alınması yönündeki çalışmalarımız hızla sürüyor. Daha sonra seri üretime geçeceğiz. Bu araçlarımızı ilk olarak Heykel- Garaj tramvay hattında kullanacağız.” dedi.
HER ARAÇTA YÜZDE 30 TASARRUF SAĞLANDI
Yerli tramvayın, dışarıdan alınan tramvaya göre ilk başlarda yüzde 30 daha tasarruflu olacağını belirten Başkan Altepe, şuanda yüzde 55 olan yerlilik oranının yüzde 70’ler seviyesine çıkmasıyla birlikte maliyetlerin daha da düşeceğini belirtti.
Elektrik motoru gibi bazı ekipmanların dışarıdan alınmasının zorunlu olduğunu dile getiren Başkan Altepe, hangi ülkede üretim yapılırsa yapılsın bu ekipmanların ithal edilmesi gerektiğini hatırlattı.
Başkan Altepe, seri üretime başlanılmasının ardından da Heykel-Garaj hakkında kullanılacak 14 aracın 2012’de raylarda kullanılmaya başlanacağını dile getirdi.
Yerli vagon üretiminde ilk markanın Bursa’dan çıkmasını çok önemsediklerini kaydeden Başkan Altepe, “Bir makine üretim fabrikası olan Durmazlar’da yerli vagon üretimini yapıyoruz. Tasarım ve mühendisliği bize ait olan ilk prototip araç üretildi, fabrikada yürüyor. Yürür aksamı 2 milyon darbe testinden geçti ve Avrupa’da belge alan 7. firma olduk. Türkiye’de 15 yıl için 5 bin 250 araç ihtiyacı ve ortada uluslararası 1 trilyon dolarlık bir pasta var. Hedefimiz, dünyaya en kaliteli tramvay ve vagonları satmaktır. Kaliteli araçların ucuza üretilmesini ve kârın da Bursa’ya kalmasını istiyoruz.” ifadelerini kullandı.
Bursa Büyükşehir Belediyesi’nin ulaşımda köklü çözümler ürettiğine değinen Başkan Altepe, dünya şehirlerinde kullanılan raylı sistemin, artık Bursa’da da yaygın olarak kullanılmaya başlandığını kaydetti.
Yeni yatırımların da hizmete girmesiyle çok yakın gelecekte kent içerisinde 40 kilometrelik raylı sistem hattına ulaşılacağının altını çizen Başkan Altepe, “Yaptığımız hesaplamalarda, bir vagon için yurt dışına yaklaşık 8 milyon lira ödendiğini belirledik. ‘Biz bunu kendimiz neden üretmeyelim?’ diye düşündük. Sonuçta, vagon üretimini Bursa’da yapmaya karar verdik. Bu, hem kendi markamızın oluşmasını, hem de ürettiğimiz vagonların ihraç edilmesiyle ülkemize döviz girdisi sağlayacaktır. Fizibilite çalışmaları neticesinde sanayicilerimizin de işbirliğiyle ilk yerli vagonumuzu ürettik. Deneme üretimi başarıyla sonuçlandı.” şeklinde konuştu.