Ekonomi Bakanlığı tarafından yürütülen 2023 Hizmet İhracatı Stratejisi Projesi kapsamında Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) ve Elektrik Elektronik ve Hizmet İhracatçıları Birliği (TET) çalışmalarını sürdürüyor. Bu amaçla 2023 Ulusal Hizmet İhracatı Strateji Belgesi oluşturulması için sektör paydaşlarının katıldığı bir dizi çalıştay başlatan TET, “Yolcu Taşımacılığı Hizmetleri Sektör Stratejisi Çalıştayı”nı 2 Haziran’da gerçekleştirdi. Çalıştayda tüm sektör temsilcilerinin hazır bulunarak sektörün ihracat konusundaki sıkıntıları, çözümleri ve hedefleri tartışılıp ortaya kondu.
Bugüne kadar; ‘Kültür Hizmetleri’, ‘Eğitim Hizmetleri’, ‘Bilişim, Yazılım ve Telekomünikasyon Hizmetleri’, ‘Yük ve Eşya Taşımacılığı Hizmetleri’ çalıştayları tamamlanırken, ‘Seyahat Hizmetleri’, ‘Sağlık Hizmetleri’, ‘İnşaat Müteahhitlik ve Teknik Müşavirlik Hizmetleri’ alanında çalıştaylar da önümüzdeki dönemde yapılacak.
Tüm çalıştaylar tamamlandığında ise ‘2023 Ulusal Hizmet İhracatı Strateji Belgesi’ hazırlanacak.
‘150 milyar dolarlık hedefe bir adım daha yaklaşıyoruz’
Yolcu Taşımacılığı Hizmetleri Sektör Stratejisi Çalıştayı’nın açılış konuşmasını TET Yönetim Kurulu Başkanı Dr. Fatih Kemal Ebiçlioğlu yaptı. Ebiçlioğlu, “Calıştaydan çıkacak sonucun, 2023 yılında 150 milyar dolar hizmet ihracatı hedefimiz doğrultusunda atılacak önemli bir adım olacaktır” dedi.
Türkiye ve dünyada yolcu taşımacılığı alanında büyük değişimlerin yaşandığına dikkat çeken Ebiçlioğlu, yolcu taşımacılığına ilişkin şu bilgileri verdi: “Dünyanın bir ucundan diğer ucuna yolculuk etmek artık hem daha ucuz hem de daha kolay. Bu konuda ülkemizin son 10 yılda çok önemli bir gelişme yaşadığını rakamlara bakarak da görüyoruz. Dünyada ulaştırma hizmet ticaretinde 955 milyar dolarlık bir pazardan bahsetmek mümkün. Bunun içinde havayolu taşımacılığının büyük bir payı olduğunu söyleyebiliriz. Türkiye’de de son 10 yılda özellikle havayolu taşımacılığında büyük sıçramalar yaşandı. Havayolu taşımacılığı, yolcu taşımacılığı ihracat rakamlarına ülke bazında baktığımızda Türkiye’nin 7,9 milyar dolarla dördüncü sırada olduğunu görüyoruz. Türkiye, özellikle Yeni Havalimanı’nın devreye girmesiyle büyük bir sıçrama yapacaktır. İlk bölümünün 2018’de tamamlanacağı Yeni Havalimanı havayolu taşımacılığı, yolcu taşımadan yer bakımları ve bakım oranım ihracatına kadar önemli bir ivme kazanacaktır.”
Türkiye’nin özellikle son 13 yılda havayolu taşımacılığında bir sıçrama gerçekleştirdiğini hatırlatan Ebiçlioğlu, “Dış hatlara yolcu taşımacılığı yapan havayolu şirket sayısı 2003’te iki iken bugün altıya yükseldi. 2003’te sadece 60 dış noktaya uçuş gerçekleştiren havayolu şirketleri bugün 258 dış noktaya uçuş gerçekleştiriyor. Türkiye olarak havayolu yolcu taşımacılığında 2002 yılında iç hatlar ve dış hatlar yolcu toplamı 33 milyon 756 iken 2014 yılında yüzde 400’e varan bir artışla 165 milyon 720 bine ulaştı. Havayolu taşımacılığı 2002’den bu yana hızlı bir yükseliş trendinde. Bu rakamlar da bize sektör açısından 2023 hedefine ulaşmadaki hedeflerimizi mümkün kılıyor” diye konuştu.