TAİD)Yönetim Kurulu Başkanı Bahadır Özbayır, 2010 yılının ağır ticari araçlar açısından bakıldığında, ekonomik krizden en fazla etkilenen otomotiv sektörü için bir düzelme yılı olduğunu belirterek TAİD üyesi firmaların kamyon ve çekici satışlarının 22.645 adede, treyler satışlarının ise 5.263 adede ulaştığını açıkladı.
Sektördeki diğer firmaların satışları da ilave edildiğinde 6 ton ve üzeri kamyon pazarının yaklaşık 30.000 adet olarak gerçekleştiğini ve bunun da bir önceki yıla nazaran %92 oranında bir artışa tekabül ettiğini belirten Özbayır, hafif kamyonlar çıkarıldığında 16 ton ve üzeri kamyon pazarının yaklaşık 25.500 adet olduğunu söyledi.
En büyük artış %162 oranı ile çekici segmentinde yaşanması ile yerli ve ithal dokuz firmanın toplam çekici satışlarının 15.900 adede ulaştığını söyleyen Özbayır, bu rakamın 8.300 adedinin yerli üretimden, geriye kalan 7.600 adedinin ise ithal satışlardan oluştuğunu belirtti. En fazla büyüyen ikinci segmentin ise ağır inşaat kamyonları olduğunu, damper ve mikser üst yapılı çiftçeker kamyon satışlarının 5.100 adetle geçen yılın %115 üzerinde gerçekleştiğini ifade eden Özbayır, satışların yaklaşık 3.700 adedinin yerli üretimden, kalan 1.400 adedinin ise ithal satışlardan oluşmuştuğunu vurguladı. Özbayır diğer segmentlere ilişkin şunları söyledi: “Yurtiçi uzunyol nakliye segmentindeki 6x2 ve 8x2 aks konfigürasyonlu 25-26-32 tonluk araç pazarı ise nispi olarak daha az büyüdü. Bu segmentlerde toplam 2.780 adet kamyon satılmış ve büyüme %59 ile çekici ve inşaat kamyonu segmentlerindeki büyümenin çok arkasında kaldı. Hafif kamyonda ise 6-9 tonluk segment minimal bir gelişme gösterdi ve yaklaşık 3.000 adetlik bir büyüklükle geçen yılın seviyesinde kaldı. 9-21 ton arası hafif kamyon segmenti ise %45 oranında bir büyüme ile 1.900 adede ulaştı.”
“2011 risklere rağmen 2010’dan daha iyi olacak”
TAİD üyesi firmaların Treyler / Römork / Yarı Römork satışlarının da araç satışlarına paralel olarak geçen yıla göre %167 oranında artarak 5.263 adede çıktığını söyleyen Özbayır, bunun %62’sini 3.256 adetle tenteli tipin oluşturduğunu, bunu 822 adetle frigorifik, 503 adetle de platform tipi treylerlerin izlediğini belirtti. Sonuç olarak 2010 yılının ağır ticari araçlar açısından olumlu bir yıl olmakla birlikte kamyon pazarının hala daha önceki yıllardaki 42.000 adetlik seviyeleri yakalayamadığını ifade eden Özbayır; “Genel beklenti 2011 yılının, içinde barındırdığı birtakım risklere rağmen 2010 yılından biraz daha iyi bir yıl olacağı yönündedir” dedi.
Özbayır, 2010 yılı sonunda sektörün yaşadığı önemli bir gelişmeyi de hatırlatarak, “ADR Yönetmeliği” olarak bilinen “Tehlikeli Maddelerin Karayollarında Taşınması Hakkındaki Yönetmeliğin”, yürürlüğe giriş tarihinin 2013 yılına ertelemesini önemli bir olumsuzluk olarak değerlendirdi.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |