UND tüm dünyayı etkisi altına alan ekonomik krizin gölgesinde geçen 2009 yılını değerlendirdi.
Sektör, Türkiye’de ve dünyada ne kadar küçüldü? Uluslararası ticaretin ve lojistiğin seyri nasıl değişiyor? Ülkelere göre lojistikteki gelişmeler ve dünyadaki sıralamalar nasıl? 2010 öngörüleri neler? sorularına cevap aradı.
Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) Başkanı Tamer Dinçşahin, 2009 Yıllık Değerlendirme Raporu’nu basınla paylaştı.
UND taşımacılık ve lojistik sektöründe gerilemeye dikkat çekerken; yeni arayışların şart olduğu uyarısında bulundu. UND Yönetimi krizin dünya üzerindeki etkilerinin sonuçlarına yönelik şu bilgileri verdi; “ Avrupa, dış ticaret performansı bakımından en fazla zayıflayan bölge olurken; 2006 yılında % 7.5, 2007’de % 4.0 artmış olan ihracatı 2008’de sadece % 0.5 artış gösterdi. İthalatta ise % 7.5 ve % 4 artıştan sonra ilk kez “eksiye” düşerek % 1 azalma kaydetmiştir. Asya bölgesinde ise 2006’da % 13,5, 2007 yılında % 11,5 olan ihracat artışı 2008 yılında % 4,5’e inmiştir. İthalatta ise yarı yarıya azalma meydana gelmiştir. Buna göre DTÖ tarafından yapılan açıklamaya göre dünya ticaretinde % 9’luk bir daralma söz konusudur.”
Türkiye’nin içinde bulunduğu durumla ilgili değerlendirmede bulunan Tamer Dinçşahin, “Dünya Bankası’nın Lojistik Performansı Endeksinde 155 ülke arasında 39. sırada yer aldığımızı 2007’de ise 34. sırada olduğumuzu” söyledi. Dinçşahin şu bilgileri verdi; “2009 yılı Ocak-Kasım döneminde Türkiye’nin “Taşıma Gelirleri” % 22 azaldı. “Navlun Gelirleri”nde ise önceki yılın aynı dönemine göre % 12 düşüş gerçekleşerek, 11 ayda 1.6 milyar $’da 1.3 milyar $’a indi. 2009 yılı Ocak-Kasım döneminde Türkiye toplam 125.6 milyar Dolarlık ithalat yükü taşıması, 92.1 milyar Dolarlık ihracat yükü taşıması gerçekleştirdi. Miktar olarak 119.5 bin ton ithalat yükü, 82.3 bin ton ihracat yükü taşıması gerçekleştirilirken, Karayolu taşımacılığının payı değer olarak, ihracatta % 42, ithalatta % 24; denizyolunun payı ihracatta % 45 ve ithalatta % 55 oldu. İhracatta karayolunun payının, denizyoluna yaklaştığı görülüyor. Uluslararası karayolu eşya taşımacılığı sektöründe faaliyet gösteren yetki belgeli firma sayısı 1488’e, çekici sayısı 46.000’e ulaştı. Ancak, kriz şartları nedeniyle daralan iş hacmi sonucunda firmalarımız araç filolarının % 25’ini atıl durumda parka çekmek zorunda kaldı. Uluslararası karayolu eşya taşıma istatistiklerine bakıldığında, Türk araçlarının Avrupa ülkelerine yönelik karayolu eşya taşımalarının % 23 azaldığı, BDT ülkelerine yönelik taşımalarda özellikle Rusya ile yaşanan geçiş belgesi sorunlarının etkisiyle % 5’lik bir azalma kaydedildiği, buna karşılık Körfez ülkelerini de içeren Ortadoğu bölgesine yönelik taşımalarımızda % 25 ve Kuzey Afrika ülkelerine yönelik taşımalarımızda % 8 civarında artış gerçekleştiği görülüyor.”
Dinçşahin ülkemize ihraç yük almak üzere boş giriş yapan yabancı araçların sayısında % 17 artış görüldüğüne de dikkat çekti.
Ortadoğu ve Asya pazarına yönelik umutlu beklentileri vurgulayan Tamer Dinçşahin ülkeler arası ikili ilişkilerin de pazarı etkilediğini belirtti.
Lojistik köy projelerinin gündeme gelmesinden memnun oldukları ifade eden Dinçşahin “İzmir ve Mersin’de lojistik köy çalışmaları başladı. İstanbul eksik kaldı; henüz bir lojistik üs kurulamadı.” dedi
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |