UND’nin yönetim organları ve kurumsal yapısıyla ilgili bilgi veren Kaya; “2009 yılında sektör maliyetlerine yönelik 66 tane bizden, 17 tane de üyelerden öneri geldi. Diğer alanlarla ilgili hem bizden, hem üyelerden hedef ve öneriler geldi. Geçen Haziran ayında yaptığımız toplantıda bizlerden gelen 111 hedef sunuldu. Sizden ise 85 öneri geldi; gelen 85 önerinin içinde bizim belirlediğimiz 111 hedefin içerisinde yer alanlar da vardı. Onları çıkardığımızda sizlerden 33 tane yeni öneri geldiğini gördük. Bu 111 hedefin şu ana kadar ki gerçekleşme oranı ( 6 aylık süreç içerisinde) % 60’dır.” dedi.
Stratejik hedeflerine ilişkin Mine Kaya, ihraç yük almak üzere boş giriş yapan yabancı araç paylarının % 45 oranına düşürülmesi ve denetimlerin sağlanması, hükümetten beklentiler raporundaki sorunların çözüme kavuşturulması, DTÖ ticaretin kolaylaştırılması müzakereleri çerçevesinde GATT’ın transit geçiş serbestisine ilişkin V. Maddesinin geliştirilmesi ve transit ticarete ilişkin işlemlerin basitleştirilmesi, yeşil kart sigortası sisteminde hasarsızlık indirimi, fiyat indirimi, rekabet sisteminin getirilmesine ilişkin çalışmaların sonuçlandırılması, taşımacılık iş kanununun 2010 yılında yürürlüğe girmesi, kaçakçılıkla mücadele kanunun uluslararası standartlara getirilmesi amacıyla yeniden değerlendirmesinin sağlanması, 3 sınır kapısında daha UND ofislerinin açılması (Hamzabeyli – Habur - Kapıkule), Türkiye için ulaştırma strateji planının oluşturulması ve hayata geçirilmesi, ATAD’ın vizesiz dolaşım ile ilgili verdiği kararın tüm Schengen ülkelerinde geçerli olmasını sağlamak hedeflerinin ne aşamada olduğuna dair bilgi verdi.
2009 yılında yaşanan küresel krizin sektöre etkileriyle ilgili rakamlar veren Kaya ülke içi karayolu yük taşımaları hacminin % 10-20 arasında azaldığını ifade etti. Sektördeki kriz rakamlarına ilişkin diğer rakamlara yönelik ise şu bilgileri verdi;
- Uluslararası karayolu yük taşımaları hacmi % 20-30 arasında düştü
- Sektörde elde edilen gelirler ülke içi taşımalarda % 10-20 azaldı
- Navlunlar % 10’dan fazla düştü
- Sürücü istihdamı % 10 dan fazla azaldı
- Yeni kamyon tescilleri en az % 30 azaldı
- Sektörde iflaslar en az % 20 arttı
- İhracatımız % 26 azaldı
Mine Kaya bilgilendirmeye şöyle devam etti; “Avrupa’ya karayolu taşımalarımız % 25 azaldı. Rusya ve BDT bölgesine taşımalar % 10 azaldı. Ortadoğu taşımaları krizden pek etkilenmedi. Rusya ile yaşanan sıkıntı bizi etkilese de belli bir noktaya gelmeyi başardık; inşallah Yunanistan ile yaşanan sorun da önümüzdeki günlerde çözüme kavuşturulur. Bosna-Hersek’in tır sistemine dahil olması bizim hedeflerimizden biriydi ve gerçekleşti. Ökombi’nin yeni ISU Projesi Halkalı-Wels arasında devreye girdi. Libya ve Ürdün vize uygulamasını kaldırdı. Üç aylık olarak verilen Sırbistan vizeleri altı aylık olarak verilmeye başlandı. Suriye ile ülkemiz arasında vize kaldırıldı ve bu ülkeye vizesiz girişler başladı. Bir aylık olarak verilen S. Arabistan vizeleri üç aylık olarak verilmeye başlandı. Derneğimiz FIATA üyesi oldu. Dijital takograf konusunda 2 personelimiz akredite edilmiş eğitmen olarak ilk eğitimlerini gerçekleştirdi. Sel felaketinin ortaya çıkardığı sonucun lojistik köy ihtiyacını bir kez daha ortaya koyduğunu gösterdi.”
“Kotasız Avrupa Eylem Planı” ile ilgili Cenevre’de etkin katılımlı bir çalışma yaptıklarının altını çizen Kaya UND’nın katıldığı toplantılara ilişkin istatistiki bilgiler verdi.
2010 yılında sektörü nelerin beklediğine dair UND’nin öngörüleri ile ilgili Mine Kaya şunları söyledi; “Türkiye-AB tam üyelik müzakerelerinde “Fasıl 14: Ulaştırma” başlığının açılmasını bekliyoruz. ADR Konvansiyonunda taraf olma sürecimiz maalesef gecikti; bu bizim için bir sorun. Derneğimiz IRU Academy’de üstlendiği görevin yanı sıra 2010 yılında; IRU Tehlikeli Madde Komisyon Başkan Yardımcılığı görevini üstlenmemiz söz konusu. Ümit vaat eden pazarlar olarak Ortadoğu ve Körfez ülkelerini ( ırak, Türk Cumhuriyetleri, Kuzey Afrika) görüyoruz. Türkiye’nin ortak transit sistemine taraf olması öne alınmalı. Dijital takograf zorunluluğu 16 Haziran 2010; ancak hala ulusal otorite belirlenmiş değil. Çin, Pakistan ve Suudi Arabistan’ın tır sistemine girmesi bekleniyor.”
Kaya ayrıca UND Operasyon Birimi 2009 yılı hedefleri ve gerçekleşmeleri ile ilgili ayrıntılı bilgi verdi.
UND gençlere güvenmenin haklı gururunu yaşadı
UND’nin genç, eğitimli, vizyonu geniş, konuya hakim, uzman operasyon birimi ise yaptıkları başarılı sunumlarla sektörü her açıdan bilgilendirdi. Her biri alanında uzman olan ve ilgilendikleri konulara göre kendi içlerinde ayrılan operasyon birimi koydukları hedeflerin gerçekleşme oranlarını, eylem performans parametresini ve eylem sonuçlarını da ayrıntılarıyla anlattılar. UND’nin başarısına katkı sağlayan genç kadronun varlığı da böylece gözler önüne serildi.
2010 yılı için başlıklar halinde UND’nin belirlediği hedeflerin yanı sıra üyelerden, basından ve katılımcılardan öneri alındı.
Üyeler, basın ve sektör, sorunlara yönelik hedefler belirledi
UND’nin 2010 yılı stratejisini belirleyen ve izleyeceği güzergahı belirleyen yol haritasında Rusya geçiş belgelerinin son dağıtım esasları, Sarp Gümrük Kapısını kullanarak Kafkasya ülkelerine taşıma yapan çekicilerdeki yedek akaryakıt deposuna uygulanan cezalar, Irak taşımalarının ön plana çıkarılması, mevzutta yaşanan bazı sıkıntılar, 3. Ülke belge kullanımı gibi sorunlar enine boyuna tartışıldı.
UND 2010 yılında Türk nakliyecinin krizin etkisiyle yaşadığı darboğazın aşılabilmesi için 110 hedef belirledi. Avrupa Ülkelerine ilişkin, BDT ve Türki Cumhuriyetlere ilişkin, Ortadoğu ülkelerine ilişkin, Körfez ülkelerine ilişkin, Kuzey Afrika ülkelerine ilişkin, mevzuata ilişkin, mali işler ve finans birimine ilişkin, eğitim merkezi ilişkin, ar-ge ve kalite birimine ilişkin hedefler belirlendi. Hedeflerde ön plana çıkan bir başka çarpıcı detay Türk taşımacıların alternatif pazar arayışları ve Ortadoğu ile Türki Cumhuriyetlerine yapılan taşımaların ön plana çıkması oldu.
Üyeler, sektör mensupları ve basından gelen öneriler ise Avrupa ülkelerine yönelik şöyleydi;
- Yurtdışında lobi çalışması yapılması,
- ÖTV’siz akaryakıt konusunda çalışma
- Ek geçiş belgesinde yaşanan sıkıntılar
- Yurt dışında yaşanan sorunlar için hukuk bürosu açılması
- Belçika çok girişli geçiş belgelerinin yıl içinde tahsisinin hızlandırılması,
- Avusturya bonus belgelerinin arttırılması,
- Büyükelçiliklere brifing verilmesi,
- Euro araçlarda geçiş belgesi istenmemesi,
- İtalya’dan İran ve Irak’a yapılan yanlış belgeli taşımalar
- Yurtdışındaki ticaret müşavirlerine ve büyükelçiliklere brifing verilmesi
- Ökombi’den alınan tren biletlerinin sektöre kazandırılması
- Yunanistan geçiş belgelerinin Yunan tarafından alınıp iade edilmemesi
- Bulgaristan otoyol ücretlerinden alınan banka komisyonlarının düşürülmesi
- Fransa geçiş belgelerinin sayısının arttırılması alternatif ro-ro hattının gündeme getirilmesi
- Bulgaristan sınır kontrollerinin hızlı ve ücretsiz yapılması
- Anadolu’da (Mersin ve Antakya) ADR eğitimlerinin verilmesi
- Mersin ro-ro için ÖTV’siz ve KDV’siz akaryakıt satışı
- Un Ro-ro ile görüşülerek Mersin ve Ambarlı gemi kalkışlarının listede gözükmesinin talep edilmesi
- Sınır kapılarındaki akaryakıt fiyat farklarının giderilmesi
- Grup şirket araçlarının karadan giriş çıkışlarında aynı plaka uygulamasının kaldırılması
- Turing ofislerinin nakliyecilerin yoğun olduğu yerlerde açılması
- Park konaklama yerlerinin düzenlenmesi
- Ağır yük taşıyan araçların genel ekonomide otomobillerinden daha önemli olduğunun vurgulanması
- Kotasız Avrupa mücadelesinde hukuk mücadelesinin arttırılması
- Halkalı Gümrüğünde araçların park etme ücretlerinde iyileştirme
- Maliyet hesaplarının açıklanması
- Yabancı plakalı araçların maliyetleri ile ilgili çalışma yapılaması
BDT ve Ortadoğu ülkelerine yönelik getirilen öneriler ise şöyle;
- Habur’daki beklemelerin giderilmesi (x-ray cihazından geçerken…)
- Habur karayolu bağlantısının iyileştirilmesi
- Bağdat ve Erbil’de UND temsilciliğin açılması
- Zaho’da yük boşaltma zorunluluğu
- Irak’ın sınır kapılarında farklı vergiler alınması
- Kuzey Irak dışındaki şehirlere gidilebilmesi için güvenlik sorunlarının giderilmesi
- UND’nin Mersin’de Lojistik Meslek Yüksekokul açması
- Mersin Lojistik Fuarı’na katkının sağlanması
- Taşımacıların Cilvegözü üzerinden Suriye’ye yönlenmesinin önlenmesi
- Tüm yönleriyle Irak’ın hedef olarak alınması
- Erbil ve Basra’ya ziyaretlerin yapılması
- Arap CMR’si ve Zaho’da ödenen sigorta konusunda iyileştirmeler
- Irak taşımalarında 40 ton standardının getirilmesi
- Gürcistan geçiş belgelerinin Sarp Sınır Kapısına getirilmesi ve Hopa Ticaret Odası’nda dağıtılmasının sağlanması
- Gürcistan’da araçlarımızın komple tartılması
- Yükseklik ve genişlik konularında cezaların çözümlenmesi
- Yüksek geçiş ücretleri
- İthal yüklerde Azerbaycan’da geçiş süre sınırlamasının 72 saate çıkarılması
- Azerbaycan ve Gürcistan’a girişte çift depo cezalarının kesilmesinde keyfi uygulamalarının kaldırılması
- Habur Gümrük Kapısında yeterli sayıda personelin olmaması ve idari kontrol yetersizliği
- Silopi’de oluşturulmuş gümrüklü sahada uzun beklemeler
- Azerbaycan’da yüksekliği gerekçeli cezalar sorunun çözümlenmesi
- Geçiş ücretlerinde iyileştirme sağlanması
- Türkmenistan ile vize sorunun çözülmesi
- İran araçlarının Türkiye’ye boş girişlerinin engellenmesi
- Özbekistan’da ücretsiz geçiş belgesi tahsisinde iyileştirmeler
- Hazar Denizi’nde ek ro-ro seferlerinin düzenlenmesi
- Gürbulak’ta belge dağılımında iyileştirmelerin sağlanması
- Suudi Arabistan vize uygulamaları, vizelerin pasaporta işlenmesi
- S. Arabistan giriş vizelerinde plaka uygulamasının kaldırılması
- Çin ile karayolu taşımacılığı anlaşmasının imzalanması
- Cilvegözü ve Öncüpınar sınır kapılarında 7x24 saat çalışmanın sağlanması
- Dışişleri Bakanlığıyla görüşülüp ek ro-ro seferlerinin arttırılması
- Eylem grubunun oluşturulması her birinden temsilci bulundurulması
- Türkiye’deki liman ücretlerinin yüksek olması
- Rus geçiş belgelerinin dağıtımı protokolünde dönüşlerin de işlenmesi
- Rus bonus sisteminin geliştirilmesinde Kazakistan’da yüklenecek araçların kabul edilmemesi konusunun gündeme getirilmesi
- Geçiş belgelerinin teslimindeki gecikmelerin giderilmesi
- Kazak-İran-Çin dönüşlerinde Gürcistan belge dağıtım esaslarında 3. Ülke belgelerinin kullanıma açılması
- T1 kullanımı ile ilgili UND tarafından sektörün bilgilendirilmesi
- Türk Cumhuriyetlerinden transit taşımalarda akaryakıt alınamaması
- Her transit taşımanın x-ray cihazından kontrolden geçirilmesi zorunluluğu, hangar ücretlerinin çok yüksek olması
Mevzuata ilişkin ise şu öneriler getirildi;
- Karayolu taşıma yönetmeliğinde gönderenin sorumluluğunu ile taşımacının sorumluluğunun orantılı olarak düzenlenmesi
- Sektörü ilgilendiren farklı Bakanlıkların mevzuatları arasında uyumun sağlanamaması konulu bir çalışma grubunun kurulması
- UBAK dağıtım kriterlerinde adaletsizliğin giderilmesi
- Gümrüklerde kapı ve araç plakası bildirim zorunluluğunun kaldırılması
- Antrepoların geçici depolama alanı olarak yetkilendirilmesi için yoğun mücadele
- Transit taşımalarda antrepo beyannamesi zorunluluğunun kaldırılması
- Gümrüklerde iş takibi yapan elemanların üniversite mezunu olması konusunda girişim yapılması (ODY’nin devreye sokulması)
- Merkez müdürlüklerinin hatalı uygulamalar konusunda uyarılmasının sağlanması
- Firmaların taşıma sözleşmesinde daha dikkatli davranmalarının sağlanması
- Tüm nakliyecilerin bir an önce elektronik imza almaları
UND Başkanı Tamer Dinçşahin; “Kapımız RODER’e her zaman açık”
Çalıştay düzenlenen gala yemeğinin ardından sona ererken, UND Başkanı Tamer Dinçşahin düzenlediği basın toplantısıyla basın mensuplarının akıllarında kalan soruları cevaplandırdı. Ek Ro-ro hatlarının oluşturulmasının gündemde olduğunu ifade eden Dinçşahin bu konudaki çalışmaların devam ettiğini söyledi. Dış Ticaret Müsteşarlığı sizin “kotasız eylem planı”nı maddi manevi desteklerken Ulaştırma Bakanlığı bunun çok gerçekçi bir söylem olmadığını dile getiriyor. Kurumlar arası bu görüş farklılığı size nasıl yansıyor şeklindeki soruyu ise Tamer Dinçşahin şöyle cevaplandırdı; “Kota sadece karayolu taşımacılığının değil; Türkiye’nin sorunudur. Taşımacı alternatif güzergâhlar bulup sınırları geçer, ama ticaret etkilenir; bu açıdan destekleyen kurumun Dış Ticaret Müsteşarlığı olması doğrudur. Ulaştırma bunu sahiplenmiyorsa, bu onların bakış açısı. Bu sorun Türkiye’nin ticaretini engelleyip, Türkiye’ye para kaybettiriyor. Birkaç Bakanlık bu girişimimizi sonuna kadar destekliyor; onlar neden inanıyor?” RODER ile birleşme ile ilgili ise RODER’e “Gelin buyurun birlikte neler yapabileceğimizi tartışalım” şeklinde seslendi.
Bankalardan yeterli desteği ve kredi kolaylıklarını alabiliyor musunuz? sorusunu ise “Kişilerin bu işe ayırdıkları öz sermayeleri belli bir şekilde yok olmaya başladı; bankaları lojistik sektörünün geleceği ile ilgili bilgilendirdik. Danışman şirketleriyle çalışıyoruz. Bankaların desteklerini görüyoruz.” şeklinde cevaplandırdı.
Çalıştayda ortaya çıkan hedefleri değerlendiren Dinçşahin maliyet düşürücü olayların üzerine gitmelerinin gerekliliğini gördüklerini ifade etti. Bölgesel çalışmalara hız vermelerinin önemli olduğunun da çalıştayda ön plana çıktığını söyledi.
Görev süresinin bitmesine 14 ay kalan Dinçşahin’e bu süre zarfında kendisine ait bir proje ortaya koyup koymayacağı sorulurken Tamer Dinçşahin bu konuda sır vermeyeceğini söyledi.
OPERASYON BİRİMİ 2010 YILI HEDEFLERİ KONU BAŞLIKLARI
Toplam Hedef Sayısı:110
AVRUPA ÜLKERİNE İLİŞKİN HEDEFLER
BDT ÜLKELERİ VE TÜRK CUMHURİYETLERİNE İLİŞKİN HEDEFLER
ORTADOĞU ÜLKELERİNE İLİŞKİN HEDEFLER
KÖRFEZ ÜLKELERİNE İLİŞKİN HEDEFLER
KUZEY AFRİKA ÜLKELERİNE İLİŞKİN HEDEFLER
MEVZUATA İLİŞKİN HEDEFLER
HİZMET OFİSİ 2010 YILI HEDEFLERİ
· 2010 yılında üyelerimizin sigorta maliyetlerinde kendilerine avantajlar sunan yeni işbirlikleri yapmak ve uygun poliçeleri üye kullanımına sunmak
· 2010 sonuna kadar sürücülerin firmalara verdiği zararları bir sigorta ile karşılamak konusunda çalışma yapmak
· 2010 yılında üyelerimizin Avrupa’da yoğun olarak kullandığı ro-ro hatlarına ilişkin bir işbirliği yaparak üyelerimize bilet alımlarında indirim ve en az %20 daha uygun şartlar sağlamak
· Üye memnuniyetinin artırılması ve UND hizmetlerinin üyelere daha iyi anlatılabilmesi amacıyla 2010 yılının sonuna dek 120 üyenin ziyaret edilmesi
· Borusan Telekom ile yapılan işbirliğinden faydalanan üye sayısında 2010 yılı sonuna kadar en az % 70 artış sağlamak.
· Üyelerimiz adına yurtdışı KDV iadesi temin edebilmek amacı ile 2010 yılı sonuna kadar toplam 19.500.000 Euro tutarındaki fatura ve fişi işleme almak.
· 2010 yılı içersinde yurtdışı KDV iade hizmetinden yararlanacak olan üyelerimize toplam 2.850.000 Euro ödeme yapılması
· 2010 yılında KDV iadesi alınamayan ülkeler ile ilgili gerekli girişimlerin yapılarak en az 2 ülkeden daha KDV iadesini mümkün kılmak
· 2010 yılında sigorta hizmetlerinden faydalanan üye sayısını artırarak üyelerimize 12.00 adet poliçe kesilmesini sağlamak ve bu yolla sigorta maliyetlerinde tasarruf elde etmek.
· 2010 yılını sonuna dek İstanbul vize ofisinden toplam 13.150 adet vize teminine aracılık etmek
· 2010 yılının sonuna dek Ankara vize ofisinden toplam 1.500 adet vize teminine aracılık etmek
MALİ İŞLER VE FİNANS BİRİMİ 2010 YILI HEDEFLERİ
· Bankacılık sektörü ile ilişkilerin geliştirilmesi ile bankalar ile işbirliği yapılması ve sektöre özel avantajların sunulmasının sağlanması
· Banka-Kredi çalışma grubu yeniden teşkil edilmesi ve üç aylık periyotlarla toplaması ve 2010 yılı içerisinde ve 2 farklı konuda proje geliştirilmesi
· Mali/Finansal konularda üyelerimizi bilgilendirecek uygulamalar ve etkinlikler gerçekleştirilmesi
· Eximbank kredisi koşullarında iyileştirilmesi ve kefalet kullanan üye sayısından %20 artış sağlanması
· Kredi garanti fonu ile işbirliğinin geliştirilmesi ve kefalet kullanan üye sayısında %20 artış sağlanması
· Aidat tahsil oranında % 20 artış sağlanması
EĞİTİM MERKEZİ 2010 YILI HEDEFLERİ
· Bölgelerle birlikte 150 kişiye ÜDY eğitimi vermek.
· 245 sürücüye (bölgelerle birlikte) SRC eğitimi vermek.
· 423 sürücüye ADR eğitimi vermek.
· 240 kişinin katılımı ile 12 adet genel katılıma açık eğitim gerçekleştirmek
· 12 adet şirket bünyesi eğitimi gerçekleştirmek
· 123 sürücüyü psikoteknik test hizmeti aldırmak
· 9 adet ulusal ADR eğitimi gerçekleştirmek
· 4 adet ilkyardım eğitimi gerçekleştirmek
· 2 adet yabancı dil eğitimi gerçekleştirmek
· 120 üye ziyareti gerçekleştirerek eğitim ve sektörel gelişmeler ile beklentilerini tespit etmek
· 60 katılımcı 4 adet taşımacılık ve lojistik sektörüne giriş eğitim(bölgelerle birlikte) programı gerçekleştirilecek.
· 30 sürücünün katılımıyla 2 adet SRC 1-2 eğitimi gerçekleştirilecek.
· Bölgelerde düzenleyeceğimiz ADR eğitimlerine 50 kişinin katılımını sağlamak
AR-GE VE KALİTE BİRİMİ 2010 YILI HEDEFLERİ
· UND kotasız Avrupa eylem planı ile ilgili yurtdışından en az 4 etkinlik düzenlenmesi
· AB fonlarından yararlanarak en az 2 projeyi hayata geçirmek
· Türkiye’nin öncelikli 2 konvansiyon a taraf olmasının sağlanması
· Ulaştırma ve lojistik alanında faaliyet gösterecek Türkiye merkezli uluslar arası araştırma ve eğitim birliğinin(EMIT Birliği) Nisan 2010’ a kadar faaliyete geçmesi
· Yetki belgesi sahibi ve 1500 firmanın en az % 50’si ile somut işbirliği kurulması
· Türkiye’deki tüm lojistik bölümlerinde (40 kurum) uygulanabilecek ortak müfredatın oluşturulması
· UND web portalın ziyaret trafiğinin % 50 arttırılması
· Tarihi ipek yolu’nun yeniden canlandırılması projesi kapsamında IRU etkinliklerine % 100 katılımın sağlanması
· Üye memnuniyet anketine katılım oranını %25 ‘ e çıkararak sonuçlarını üst yönetime raporlamak ve iyileşme planlarından en az ikisini gerçekleştirmek
· Kurumsal gelişimde kalite yolculuğu seminerler dizisi kapsamında her ay 1 seminerin gerçekleştirilmesi
· 2010 yılında tüzüğe göre üye olabilecek yetki belgelerini ilk kez alanların en az %50 sinin üye olarak kazanılması
· Kurum içi değerlendirme anketlerinin elektronik ortama taşınması
· Toplumsal memnuniyet anketlerinin kamu-sürücü-öğrenci kategorilerinde yeniden düzenlenmesini sağlamak(SHÇ Öneri)
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |