2012 yılında 170 bin adet olan operasyonel kiralama parkı 2013 yılında yüzde 20 artarak 200 bin adedi aşarken, 2014’te ise 220 bine ulaşması bekleniyor. 2012 yılı sonu itibarı ile Türkiye operasyonel kiralama sektörünün aktif değeri ise yaklaşık 6.8 milyar TL’den 2013 yılında 8.2 milyar TL’ye yükseldi. Bu rakamın 2014’te 9 milyar TL’ye yaklaşması bekleniyor. Bu da Türkiye’de her yıl şirketlerin 9 milyar TL’lik kiralık araca bindiğini ortaya koyuyor. Sektörün cirosu ise 4 milyar TL civarında.
GÖZ KAMAŞTIRICI BÜYÜME
Tüm Oto Kiralama Kuruluşları Derneği (TOKKDER) Genel Sekreteri Tolga Özgül, sunulan ürünün sadece araçtan ibaret olmayıp; kapsamlı bir operasyonel filo yönetimi paketini de içerdiği daha geniş kitleler tarafından deneyimlenerek benimsendikçe sektörün istikrarlı bir biçimde hacmini büyütmeye devam ettiğini söyledi. 2013 yılından itibaren artık operasyonel kiralama sektörünün daha net ölçümlenebildiğini belirten Özgül, “Bu bilgi çerçevesinde operasyonel kiralama sektörünün son yıllarda sergilediği istikrarlı büyüme çizgisini 2013 yılında da koruyarak yıl sonu itibarıyla yaklaşık 200-207 bin adetlik bir araç parkına ulaştığını düşünüyoruz. 2012 yılında sektörün hacminin yaklaşık 170 bin adet seviyesinde olduğu dikkate alındığında, sektörün 2012 yılına göre yaklaşık yüzde 18-22 seviyesinde göz kamaştırıcı bir büyüme kaydettiğini görüyoruz” dedi.
85 BİN YENİ ARAÇ
2012 yılı sonu itibarı ile Türkiye operasyonel kiralama sektörünün aktif değerinin yaklaşık 6.8 milyar TL seviyesinde olduğunu kaydeden Tolga Özgül, henüz 2013 yılsonu verilerine ilişkin çalışmalar devam ettiği için, şu an için bu konuda net bir söylemde bulunmanın güç olduğunu belirtiyor. Özgül, “2014 yılında ise Türkiye operasyonel kiralama sektörünün yüzde 10 seviyelerinde bir büyüme kaydederek 220 bin adet seviyelerine ulaşacağını tahmin ediyoruz. Bununla birlikte otomotiv pazarından en büyük pay alan sektörlerin başında gelen Türkiye operasyonel kiralama sektörü, 2014 yılında tahminen 80-85 bin adet yeni aracı filosuna dahil edecektir” açıklamasını yapıyor.
Avrupa’ya kıyasla büyük potansiyel
“Sektörün bugün geldiği nokta sahip olduğu potansiyel göz önünde bulundurulduğunda halen oldukça düşük” yorumunu yapan Özgül, “Şöyle ki; Avrupa’da Almanya, İngiltere, Fransa, İtalya gibi gelişmiş pazarlara baktığımızda her bin kişiye düşen binek otomobil sayısının, 500’lü adetlerin üzerinde olduğunu gözlemliyoruz. Buna karşın ülkemizde her bin kişiye düşen binek otomobil sayısı yaklaşık 100-120 adet seviyesinde kalıyor. Bu noktada ülkemizin ekonomik ve coğrafik koşullarını da göz önüne aldığımızda, sektörün ülkemizde ne denli büyük bir gelişim potansiyeline sahip olduğu kolaylıkla öngörülebiliyor” dedi.
Avantajları neler?
TÜRKİYE’de hızla yerleşen operasyonel filo kiralama alışkanlığı şirketlerin filo yönetim yükünün önemli bölümünü üstlenerek, işletmelerin hayatını kolaylaştırıyor. Filo kiralama hizmetini seçen kurumlar; servis, vergi, bakım gibi konularla uğraşmak zorunda kalmadığı gibi, onarımı 24 saati aşan, hasar ve arıza durumlarında ikame araç imkanından, filo yönetimi gibi hizmetlerden de faydalanırken araçların kasko, trafik sigortası ve MTV’si, OGS ve Trafik cezaları takibi ve ödemeleri gibi detaylar filo kiralama firmaları tarafından gerçekleştiriliyor. Bütçelemede büyük kolaylıklar sağlayan filo kiralamada, kira bedelleri düzenli ve sabit bir şekilde gerçekleştirildiği için şirketler nakit akışlarını daha kolay takip edebiliyor.
Oyuncu sayısı hızla artıyor
TÜRKİYE’de yeni yeni büyüyen operasyonel kiralama sektöründe faaliyet gösteren firma sayısı şimdiden 800’ü bulmuş durumda. Ancak pazarın yüzde 90’ı 15 firma arasında paylaşılıyor. TOKKDER üyelerinden 81’i operasyonel kiralama alanında faaliyette bulunurken, bunların 9 kadarı yabancı veya yabancı ortaklı firmalardan oluşuyor. İlk 10 büyük firma içinde yabancı ortaklığı veya yabancı fon yatırımı olan firmaların oranı yüzde 50 mertebesine ulaştı. Her sene yeni oyuncunun dahil olduğu filo kiralama sektörünün en büyük oyuncularına baktığımız zaman, Intercity, Derindere, Hedef Filo, Teb Arval, Leaseplan, Fleet Corp, ALD gibi şirketler ön plana çıkıyor.Avrupa’da operasyonel kiralama sektörünün büyüme hızının yavaşladığı ve Türkiye’de filo kiralama sektöründe yaşanan istikrarlı büyüme göz önüne aldığında, yabancı yatırımcıların Türkiye filo pazarına yönelmesi bekleniyor. Son dönemlerde artan yabancı ortaklıkların da bu beklentiyi doğruladığını söyleyebiliriz. Sektörde olan uluslararası oyuncular ise Leaseplan, ALD, TEB Arval olarak sıralayabiliriz.
En genç lider olma hedefi
Kiralama sektörünün son dönemde hızlı büyüyen en genç oyuncularından ‘Çelik Motor Filo Kiralama’ hedeflerini yükseltti. Çelik Motor Genel Müdürü Bora Koçak, 2013 yılında 15 bin olan araç parklarını 2014’te 17 bine çıkaracaklarını belirterek, “En geç 2017’de pazar lideri olmayı hedefliyoruz” dedi.
ANADOLU Grubu bünyesindeki Çelik Motor’un Genel Müdürü Bora Koçak, 2005 yılından bu yana ‘Çelik Motor Filo Kiralama’ şirketiyle kiralama alanında faaliyet gösterdiklerini belirterek, “Sektördeki en genç firmalardan biri olmamıza rağmen her geçen yıl araç parkımızı önemli ölçüde artırıyoruz. 2007 yılında 3 bin 700 adet olan araç parkımızı, 2011 yılında 10 bin 500 adede yükselttik. Kısaca 5 yılda araç parkını iki katından fazla artırdık. Geçtiğimiz yıl yüzde 30 büyüdük. 2011 yılının en hızlı büyüyen şirketi olduk. 2013 yılını ise 15 bin adetlik araç parkı ile kapattık. 2014 yılı hedefimiz ise 17.000 adet. En geç 2017 yılında pazarda lider olmayı hedefliyoruz” dedi.
YENİ MARKA GARENTA
Türkiye’de sürekli değişen ekonomik koşullarda, rekabetin oldukça yoğun olarak yaşandığı bir sektörde hizmet vermelerine rağmen hedeflerinde iddialı olduklarını söyleyen Koçak şöyle konuştu: “Hatta 2014 yılının ilk çeyreğinde günlük kiralama operasyonunda faaliyete geçen olan Garenta markamız ile bu hedeflerimizden bir tanesini gerçekleştirmiş olmanın mutluluğunu yaşıyoruz. Garenta, sektöre oldukça iddialı bir giriş yapacak olan, Anadolu Grubu’nun tüm şirketleri gibi sektöründe ayrışan, fark yaratan, hedeflerinde iddialı bir yeni nesil Rent A Car firması. Garenta markasının rakiplerinden ayrışan en önemlii özelliklerinden biri %100 Türk sermayeli olması ve teknolojik altyapısı.”
BİR İLKİ GERÇEKLEŞTİRDİ
2011 yılından bu yana internet üzerinden açık artırma da yaptıklarını kaydeden Koçak, “Hem bizim hem de talep eden müşterilerimizin kiralama süresi dolmuş ikinci el araçlarının, sistemimize üye olan ikinci el ticareti yapan firmalara ve galerilere satışını gerçekleştiriyoruz. Bu operasyonumuzu da 2014 yılı içerisinde farklı bir platform üzerinden, perakende müşterilerimiz ile buluşturmayı hedefliyoruz” dedi. Koçak, Türkiyede ve dünyada bir ilki gerçekleştirerek, büyük bir yatırım ile 2013 yılından itibaren, operasyonel kiralama sürecini SAP teknolojisi ile yürüttüklerini de sözlerine ekledi.
Ayda 289 Euro
Çelik Motor’un önümüzdeki dönemde hem operasyonel anlamda hem de maddi anlamda müşterilerinin işini kolaylaştıracak kampanyalarının başında, geçen sene uygulamaya başladığı ve bu sene devam edeceği ‘Yakıt Yönetimi’ geliyor. Şirketin mart ayı boyunca geçerli olan kampanyalarında ise, Renault Yeni Symbol Joy 1.5dci 90 Hp modeli 289 Euro’dan, Audi A3 Yeni Sedan 1.6 TDI Attraction Stronic modeli 545 Euro’dan, BMW 525d xDrive modelini ise 1.399 Euro’dan başlayan fiyatlarla kiralamak mümkün.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |