Kamyonum
GÜNDEMHABERLERTESLİMAT FOTO GALERİ VİDEO GALERİ YAZARLAR
Menü Arama Facebook Twitter Whatsapp İhbar Hattı
kamyoon, nakliye, taşımacılık
kamyonum dergisi, youtube kanal, kooperatif,
English
Volvo FH Aero The Most Ambitious On The Roads

Volvo FH Aero The Most Ambitious On The Roads

1 2 3 4 5 6
Dergi
alp özler, yılnak,
2 Mart 2012 Cuma - 10:08

ATP MEVZUATI YOLDA

Uluslararası taşımacılıkta, çabuk bozulan gıdaların sevkiyatını yapan kamyonların üst yapıları ile koşulları belirleyen ATP Mevzuatı, Ulaştırma Komisyonu'nun da gündeminde. Peki Nedir ATP Mevzuatı? Bu mevzuata hangi ülkeler taraf? İşte ayrıntılar:

 

ATP MEVZUATI NEDİR?

Çabuk bozulan gıda maddelerinin(örneğin et, balık, süt, sebze meyve) uluslar arası taşımacılığının sınırlarının ve bu tarz taşımacılık için kullanılan özel üst yapı ve ekipmanların standartlarının belirlenmesi için hazırlanmış bir mevzuattır.

ATP MEVZUATINA TARAF OLAN ÜLKELER

Almanya, Amerika, Arnavutluk, Avusturya, Azerbaycan, Belarus, Belçika, Britanya Birleşik Krallığı ve Kuzey İrlanda, Bosna Hersek, Bulgaristan, Çek Cumhuriyeti, Danimarka, Estonya, Fas, Finlandiya, Fransa, Gürcistan, Hırvatistan, Hollanda, İrlanda, İspanya, İsveç , İsviçre, İtalya, Karadağ, Kazakistan, Letonya, Litvanya, Lüksemburg, Macaristan, Makedonya, Moldova, Monako, Norveç, Özbekistan, Polonya, Portekiz, Romanya, Rusya Federasyonu, Sırbistan, Slovakya, Slovenya, Tunus, Ukrayna ve Yunanistan’dır.
Türkiye, ATP mevzuatına taraf değildir.
 
ATP Hangi Gıdaların Taşınmasını Kapsar ?
ATP mevzuatı derin dondurulmuş, normal dondurulmuş, soğutulmuş ve taşınması esnasında sabit iç ortam sıcaklığı gerektiren gıda maddelerini kapsar. Et, Et ürünleri, Süt, Süt Ürünleri, Balık ve diğer deniz ürünleri, taze sebze-meyveler, dondurulmuş hazır gıdalar, sıvı yağlar, margarinler, taze ve konsantre meyve suları vs.
 
ATP Hangi Gıdaların Taşınmasını Kapsamaz?
Mevzuat kuru bakliyat, un, şeker, pirinç vs. gibi oda sıcaklığında uzun süre dayanabilen gıda ürünlerinin taşınmasını kapsamaz. Buna rağmen çok yüksek dış ortam sıcaklıklarında da uzun mesafeli taşımalarda bu gıdalar ATP kapsamına girebilir.
 
Gıdaların Taşınmasında Hijyen Şartları
Gıda maddelerinin taşınmasında ayrıca taşıma yapan araçların iç kısımları da sürekli hijyenik olmalıdır.  Aksi takdirde araç iç kısmındaki mikroorganizmalar taşınan gıdayı çabucak bozabilir. Bu malları taşıyan araçların ISO 22000 kapsamında HAACP gıda hijyeni şartlarının sağladığının sertifikalanması, aracın belli periyotlarda dezenfekte edilmesi gerekir. Lojistik firmaları malların depolanması ve taşınması dahil tüm gıda nakliye çevrimi içerisinde bu hijyen şartlarına uymak ve bunu belgelemek zorundadırlar.
ARAÇLARIN ATP ŞARTLARINA GÖRE ÜRETİLMESİ
Bu tip araçların yaygın deyişle frigorifik kasalı olması gerekir. Yani aracın izole edilmiş bir üst yapıya ve de kullanım amacına göre kasa üzerinde bir soğutucuya ihtiyaç duyarlar. Bazı uygulamalarda örneğin sıcak çikolata veya çabuk donan bir sıvı yağ taşındığında ise tankın hem izoleli hem de bir ısıtıcı kaynağı ile ısıtılıyor olması gerekir.
İzolasyon şartlarının ve seviyesinin tespiti yetkilendirmiş kurum ve kuruluşlar tarafından yapılan testler ile belirlenir. Bu testlerde izolasyonlu yapının ısı iletim katsayısı ölçülür ve sertifikalandırılır. Genel sertifikalandırma bir tip üst yapı için yapılır ve bu sertifika kapsamında aynı tip üst yapıya sahip belli sayıda araç üretilebilir. Yani genel testin en az 100 adet üst yapıda bir tekrarlanması gerekir.
Genel sertifika kapsamında, aracın kullanım amacı ve üzerindeki soğutucu veya ısıtıcı özelliklerine göre trafiğe çıkan her bir aracında bir sertifikasının olması gerekir. Bu sertifikaların geçerliliği 6 yıl olup, bu süre sonunda ara test ve muayenelere tabi tutulması gerekir.
Bu sayede bozulabilir gıdaların taşınması için aracın uygunluğunun takibi yapılmış olur.
 
ATP’NİN UYGULANMIYOR OLMASI VE ÜLKE EKONOMİSİNE OLAN ZARARLARI
Bu mevzuatın ülkemizde uygulanmıyor olması özellikle nedeniyle bir denetim söz konusu olmadığından her türlü gıdalar ATP ve hijyene uygun olmayan araçlar ile taşınmaktadır. Bu sayede taşıma sonunda gıdanın tamamen veya kısmen bozulması söz konusu olduğu gibi mutlak surette belli oranlarda zayiatlar yaşanmaktadır.
Örneğin yaş sebzelerden incir, üzüm, hurma kavunun taşınmasında fire ve zayiat oranı % 12 olarak kabul edilir.
Bir taşıma boyunca 20 ton üzüm taşındığı kabul edildiğinde 2.400 kg üzümün zayi olacağı hesaplanabilir. Bu zayiatın ortalama 1.500 kg sıcaklık kontrollü bir araçla taşınmadığından kaynaklanır.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi rakamlarına göre sadece İstanbul hallerine yılda 300.000 kamyon sebze-meyve girişi olmaktadır.
Her bir kamyonun ortalama 15 ton sebze-meyve getirdiği kabul edilirse İstanbul hallerine yıllık 4 milyon 500 bin ton sebze-meyve girişi olur.
Bu miktarın ortalama % 5’i yani 225 bin tonu uygun olmayan araçlarla taşımacılık yapıldığından ziyan olmaktadır.
Tüm Türkiye için bu rakam hesap edildiğinde yıllık 1 milyon tondan fazla sebze-meyve tüketiciye ulaşmadan bozulmaktadır.
Bu hesaba sebze meyve dışındaki et ve et ürünleri, süt ve süt ürünleri, balık gibi diğer çabuk bozulabilir gıdalarda eklenirse ülke ekonomisinin yıllık 10 milyon TL’den daha fazla zarar uğradığı kabul edilebilir.
Ayrıca ATP mevzuatına göre araç üreten firmalarda test ve sertifika işlemleri için araçlarını sürekli diğer ülkelere göndermek zorunda kalmamış olurlar.
 
Kanun Tasarısı Bilgileri
Dönemi ve Yasama Yılı
24/2
Esas Numarası
1/415
Başkanlığa Geliş Tarihi
22/09/2011
Tasarının Başlığı
Bozulabilir Gıda Maddelerinin Uluslararası Taşımacılığı ve Bu Taşımacılık Faaliyetinde Kullanılacak Özel Ekipmana İlişkin Anlaşmaya Katılmamızın Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı
Tasarının Özeti
Tasarı ile, kırk altı ülkenin taraf olduğu 1 Eylül 1970 tarihli "Bozulabilir Gıda Maddelerinin Uluslararası taşımacılığı ve Bu Taşımacılık Faaliyetinde Kullanılacak Özel Ekipmana İlişkin Anlaşma"ya katılmamızın kanunla uygun bulunması öngörülmektedir. Söz konusu Anlaşma ile, bozulabilir gıda maddelerinin taşınması sırasında, bu maddelerin kalitelerinin korunabilmesi için taşındıkları ortamda tesis edilmesi gereken uyumlaştırılmış ve geliştirilmiş teknik şartların tayin edilmesi amaçlanmaktadır.Tasarı ile, kırk altı ülkenin taraf olduğu 1 Eylül 1970 tarihli "Bozulabilir Gıda Maddelerinin Uluslararası taşımacılığı ve Bu Taşımacılık Faaliyetinde Kullanılacak Özel Ekipmana İlişkin Anlaşma"ya katılmamızın kanunla uygun bulunması öngörülmektedir. Söz konusu Anlaşma ile, bozulabilir gıda maddelerinin taşınması sırasında, bu maddelerin kalitelerinin korunabilmesi için taşındıkları ortamda tesis edilmesi gereken uyumlaştırılmış ve geliştirilmiş teknik şartların tayin edilmesi amaçlanmaktadır.
Tasarının Son Durumu
GÜNDEMDE
 
 
 
Komisyon Tipi
Adı
Giriş Tarihi
Çıkış Tarihi
Yapılan İşlem
Karar TarihiKanun Tasarısı Komisyon Bilgileri
Tali Komisyon
Bayındırlık, İmar, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu
01/10/2011
21/11/2011
Raporunu Vermedi
Esas Komisyon
Dışişleri Komisyonu
01/10/2011
21/11/2011
Raporunu Verdi
16/11/2011
Tali Komisyon
Tarım, Orman ve Köyişleri Komisyonu
01/10/2011
21/11/2011
Raporunu Vermedi
 

 
ÇİN DÜNYA’NIN EN BÜYÜK KARGO HAVALİMANINI İNŞA EDECEK
 
DÜNYA LOJİSTİK BAŞARI ÖDÜLLERİ KATEGORİ VE KRİTERLERİ BELİRLENDİ
YORUMLAR
Toplam 2 yorum var, 2 adet görüntüleniyor. Onay bekleyen yorum yok.

Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır.
Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım.
 
Misafir 2 Temmuz 2013 Salı 17:58

Bu mevzuat bir an önce yürürlüğüe girmeli, piyasada frigorifik kasa üreticileri ile izolasyonlcular dizginlenmeli. Ali Naci BAYO

Yorumu oyla      3      2  
Misafir 5 Kasım 2012 Pazartesi 17:55

ATP Belgesi bir aracın yurt için den bir başka ülkeye geçerse üye olan ülkeler ATP belgesi istiyor.fakat yurt içinde taşınan ürünlerde hiç bir ülke ATP belgesi istemiyor.BUNA DİKKAT ETİN

Yorumu oyla      7      2  
FACEBOOK YORUM
Yorumlarınızı Facebook hesabınız üzerinden yapın hemen onaylansın...
KATEGORİDEKİ DİĞER HABERLER
KARAYOLU TAŞIMA YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK
Karayolu Ve Taşıma Yönetmeliği’nde Değişik yapılmasına Dair Yönetmelik ...
2012 YILI GEÇİŞ BELGESİ DAĞITIM ESASLARI YÖNERGESİ
2012 yılı Geçiş Belgesi Dağıtım Esasları Yönergesi, Karayolu Düzenleme ...
KENDİNDEN ÖNCE MENŞEİ GELECEK
Ocak'tan itibaren gümrüklerde yeni özet beyan, varış ve çıkış bildirimi ...
 
SRC İPTALLERİ İÇİN DUYURU
SRC KONUSUNDA YAŞANAN SIKINTILAR Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme ...
Ubak' tan MYS için Duyuru
24 Aralık 2011 Tarihinde Yapılacak Olan Mesleki Yeterlilik Sınavı İle ...
SRC Belgeleri için Dikkat!
Ulaştırma Bakanlığı SRC için başvuruda beyan edilen ehliyet bilgileri ...
 
Karayolu ve Denizyolu uyumu için genelge
Marina, iskele ve limanlar ile yerleşim merkezleri arasındaki yolcu taşımacılığının ...
'UBAK İzin Belgesi'' için duyuru
Ulaştırma Bakanlığı UBAK İzin Belgesi için bir duyuru yayınladı. duyuru şu şekilde:
D BELGESİ VE İLGİLİ TÜM DETAYLAR
Yolcu taşımada sektör mensubunun cevap aradığı bir çok soru var. Şehirlerarası ...
 
Nuray PEKCAN
Nuray PEKCAN
Pazar
seyit usta, römort, treyler, üst yapı,
YAZARLAR
Kamyonum TV
ÇOK OKUNANLAR
Güzeller
FACEBOOK'TA KAMYONUM
ANKET
Uluslararası taşımalarda karşılaştığınız en büyük sorunlar nelerdir?
 
Kamyonum Künye İletişim Abonelik ve Reklam Sitene Ekle
GüncelEkonomiİhaleGündemHaberlerTeslimatDeniz TaşımacılığıLojistikEnglish
Ağır Vasıtalarda Yeni ModellerHafif Ticarilerde Yeni ModellerÖzel Tasarım AraçlarModifiye KamyonlarTreyler GaleriÜstyapı GaleriOtobüslerde Yeni ModellerKamyon MagazinGüzeller
Yeni Araç TanıtımlarıTest Sürüşleri - KamyonTest Sürüşleri - Hafif TicariKamyon YarışlarıMonster Truck YarışlarıKamyon SimülatörleriOtobüs SimülatörleriYeni TeknolojilerKamyon Magazin
newsfahrerkamyoncusondakikabusKamyondikkattreyler haberler