Bakan Elvan, konferansta yaptığı konuşmada BTK projesinin tarihsel önemine işaret ederek,
“Bu hat ile sadece topraklarımızdan topraklarınıza değil, gönüllerimizden gönüllerinize sevgi ve kardeşlik hattı kuruyoruz. Çünkü biz sınırın farklı yakalarında yürekleri aynı ülküleri taşıyan iki ayrı bedendeki bir can gibiyiz” dedi.
“Siyasi, iktisadi ve toplumsal alanlarda işbirliği yapmak, kardeşlik hattını korumak zorundayız” sözleriyle konuşmasını sürdüren Elvan; şu konulara vurguda bulundu: “Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Projesi kardeşliğimizin, sevgi hattımızın, ‘iki ayrı bedende bir yürek’ oluşumuzun canlı örneğidir. Bu proje herhangi bir ulaştırma projesi değil, bir kardeşlik projesidir, birlikte kalkınma ve güçlenme projesidir.”
Türkiye’de demiryolu sektörüne 2003-2013 yılları arasında 32,5 milyar TL yatırım yapıldığını hatırlatan Elvan, 2023 hedeflerini ise 12 bin kilometresi yüksek hızlı ve hızlı olmak üzere toplam 25 bin kilometre demiryolu ağı olduğunu belirtti. Mevcut sistemin tamamının yenilenmesi ve modernizasyon çalışmalarına da hızla devam edildiğini burgulayan Elvan, “İpek Yolu güzergâhı üzerinde oluşturmak istediğimiz yüksek hızlı ve hızlı demiryolu ağını, batıda Edirne’ye doğuda ise Kars’a kadar uzatmayı planlıyoruz. Demiryolu projelerimiz içinde en önemlisi, Çin’den hareket eden ve İpek Yolu güzergâhından Anadolu’ya girip Avrupa’ya gidecek olan bir trenin kesintisiz yoluna devam edebilmesini sağlayacak bir hat tesis eden Marmaray Projesidir. Marmaray’da hedefimiz günlük 1 milyon yolcu taşımaktır. Tüm bağlantıları tamamlandığında geceleri de yük taşımacılığı da yapacağız.
Marmaray’ın kardeşi olan ve İstanbul Boğazı’nı deniz altından geçen Avrasya Tüneli, diğer çok önemli bir ‘İpekyolu ulaşım hattıdır’. Dünyanın sayılı havalimanlarından biri olacak İstanbul 3. Havalimanı ise ‘çağdaş en önemli ipek yolu hattı olacaktır’.
Bu projeler, Türkiye ile bütün Orta Asya, Kafkasya ve Asya ülkelerinin Avrupa’ya daha kolay ulaşmasını sağlayacaktır.” şeklinde konuştu.
Bakan Elvan sözlerine şu şekilde devam etti:
“Yüreklerimizi Birbirine Demir Ağlarla Bağlayacağız”
“Bunun en güzel örneği Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Projesidir. Ülkemiz sınırları içerisinde 700 milyon dolarlık yatırımla 79 kilometrelik yeni demiryolu yapımı öngördük. Bu projenin tamamlanmasıyla; modern İpek Yolu için çok önemli bir hat tesis edilmiş olacaktır.
Orta Asya’nın Hazar üzerinden Türkiye’ye bağlanması ve Marmaray projesi ile, ulaşım; Avrupa-Orta Asya arasında daha kısa, daha güvenli ve çevreye daha duyarlı bir yol üzerinden sağlanacaktır. Bölge ülkelerinin ulaştırma altyapıları birbirine bağlanacaktır. Çin, Hazar Bölgesi ve Orta Asya’nın Türkiye üzerinden Avrupa’ya bağlantısı gerçekleşecektir. Bölgesel ekonomik kalkınmanın önü açılacak, kültürel ilişkilerin geliştirilmesine büyük katkı sağlanacaktır.
Böylece bu coğrafyada istikrar ve barış ortamı da pekişecektir. Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu hizmete girdiğinde, kısa vadede yıllık 1 milyon yolcu, 6,5 milyon ton yük ve orta vadede ise yıllık 3 milyon yolcu ile 17 milyon ton yük taşınması hedeflenmektedir.”
Azerbaycan’ın başkenti Bakü’de düzenlenen “Bakü-Tiflis-Kars (BTK) Demiryolu Hattı - Tarihi İpek Yolunun Gelişiminde Yeni Fırsatlar" konulu uluslararası konferansa Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Lütfi Elvan’ın yanı sıra Azerbaycan Ulaştırma Bakanı Ziya Mammadov, Gürcistan Bölgesel Kalkınma ve Altyapı Bakanı David Shavliashvili da katıldı. Konferansın ardından bakanlar ikili görüşmelerde bulundu.