Dünyada run-flat lastik teknolojisinin yaratıcısı Goodyear, teknolojiyi geliştirmek ve yeteneklerini evrenin diğer yerlerine taşıyabilmek için NASA Glenn Araştırma Merkezi (Glenn Research Center = GRC) ile birlikte çalışmaya başladı. Programın, NASA’nın Yenilikçi Ortaklık Programı (Innovative Partnership Program - IPP) tarafından finanse edilen kısmı öncelikle ayda, ardından Mars’ta kullanılmak üzere havasız lastik geliştirmeye ayrıldı. IPP Kaynak Finansmanı, NASA’nın görevlerinde kritik ihtiyaçları karşılayacak önemli teknolojileri geliştirmek üzere kuruldu.
NASA’nın Baş Araştırmacısı Vivake Asnani, operasyonların gerçekleştiği çevrenin farklı koşulları nedeniyle “ Dünyada kullanılan temel kauçuk-havalı tasarım ayda aynı faydayı sağlamıyor” dedi ve ekledi "Ay lastiği yaratma ile ilgili zorluklar ayda yol olmadığı gerçeğinden biraz daha karışık. Ay lastikleri, insanın daha önce hiç yakından görmediği kumlu ve dalgalı yüzeyde çekiş sağlayacak şekilde tasarlanmalı. Ayrıca, hareket kabiliyetini engelleyecek olan lastiğin patlama olasılığı, görevi başarısız kılabilir.”
2005 yılında GRC bünyesinde kurulan Yüzey Hareketliliği Teknolojisi takımının kurucu üyesi olan Vivake, Goodyear’ın, daha önceki ay programlarındaki deneyimleri, araç dinamiklerini iyi bilmeleri ve son teknoloji ürünü bilgisayar modelleme kapasitelerinden dolayı seçildiğini söyledi.
Goodyear’ın Teknik konulardan sorumlu başkan yardımcısı Joe Gingo’ya göre Goodyear mühendisleri yeni teknolojiler geliştirmek konusunda sınırların ötesinde düşünmeli, bu yüzden bu dünyanın ötesinde düşünmek onlar için çok büyük bir sorun yaratmıyor. Bu görevin performans amaçlarının, geleneksel lastik teknolojisinin sınırlarını zorlamayı gerektirdiğini söyleyen Gingo, “Bunu başarabilecek yeteneğe sahip olduğumuza eminim” dedi.
Goodyear’ın Baş Araştırmacısı Dave Glemming, bu girişimde NASA ile ortaklık yapma kararının çok kolay alındığını söyledi. Glemming “Projenin sonucunda ortaya çıkacak ürünün, sadece ay üzerinde hareketliliği sağlayacak bir performans kapasitesini değil, ayrıca dünyadaki uygulamalarda kullanılacak, gelecekteki havasız lastik ile ilgili tasarımların da nasıl yapılması gerektiğine dair sonuçlar vereceğini düşünüyoruz.” dedi. Ayrıca Glemming, bir yıllık zaman dilimi içerisinde yeni ay lastiği geliştirmenin ve ortaya çıkarmanın oldukça zorlayıcı görünmesine rağmen, grubun bu teknolojiyi ay yüzeyine ilk inişten itibaren geliştirmekte olduğunu da ekledi.
Bu geçme telli lastiği geliştirmek için ekip öncelikle bilgisayar modelleme araçları kullanarak orijinal tasarımı analiz ediyor. Ayrıca, lastiğin bire bir modelleri üretiliyor ve taşıma kapasitelerinin ve ömürlerinin neden kısıtlı olduğunu anlamak için testler yapılıyor. Temel olarak, lastikler başarısız olana kadar yükleniyor ve döndürülüyor. Goodyear lastik tasarımcıları ve NASA GRC’deki araştırma mühendisleri sürekli olarak tasarlayıp, üretip, laboratuvar testlerinden geçirerek başarısız sonuçları azaltıyorlar. NASA yetkilileri tarafından 12 lastikten oluşan set 2009 kışına kadar üretileceği ve Teksas’ta bulunan Johnson Uzay Merkezi’ndeki NASA Chariot gezgin aracı üzerinde lastiklerin başarısı ispat edileceği açıklandı.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |