Yapılan değişikliğe göre, gümrük idarelerince, kabotaj eşyasının, "serbest dolaşımda olan ve olmayan eşyanın birbirine karışmaması için gerekli tüm önlemlerin alındığı" gümrüklü sahalarda tecridi, depolanması, yüklenmesi ve boşaltılmasına izin verilecek.
Tebliğ'i değerlendiren UTİKAD Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve Denizyolu Çalışma Grubu Başkanı Cavit Uğur; “çok olumlu ancak gecikmiş bir düzenleme";dedi.
UTİKAD olarak, kabotaj düzenlemelerinin Türkiye limanları arasında denizyolu taşımalarını kolaylaştıracak şekilde değişmesi gerektiğinin hep savunulduğunu hatırlatan Cavit Uğur, “Ülkemizde uygulanan politikalar nedeniyle karayolunda çarpık bir büyüme söz konusu olmuştur. Karayollarının çabuk yıpranmasından, yüksek kaza oranlarına, kabarık petrol faturasından çevre kirliliğine pek çok olumsuz faktörün ardında taşımacılıkta karayolunun tek alternatif olması vardır. Maalesef Marmara’nın birbirine çok yakın iki limanı arasında bile konteyner aktarmaları yapılamamasından dolayı kamyon taşımalarına başvuruluyor. Bu zaman ve paranın israf edilmesinden başka bir sonuç getirmiyor.”
Kabotaj taşımalarının gelişmesinin önündeki en büyük engelin, gümrüğe tabi olmayan yüklerin, uluslararası ticarete açık limanların gümrüklü sahalar olması sebebiyle bu sahalara alınamaması olduğunu kaydeden Cavit Uğur, “Ülkemizde Kabotaj taşımalarının geliştirilmesi konusunda çeşitli kurumlar ve özel şirketler yıllardır büyük gayret sarf etmektedir. Ancak ülkemizde kabotaj taşımaları serbest olmasına rağmen uygulamada, kabotaja dahil konteyner taşımaları gümrük engeline takılıyordu. Yayınlanan tebliğ belirli şartların yerine getirilmesi halinde kabotaj taşımalarının önünü açacak hükümler içeriyor. Gümrüğe tabi eşya ile kabotaj yüklerinin birbirine karışmaması için önlem alınması, kabotaj yükleri hakkında gümrüklerin bilgilendirilmesi şartının yerine getirilmesi halinde her türlü taşımaya izin veriliyor. Tebliğ hükümleri son derece açık ve şüphe götürmeyecek nitelikte. Uygulamanın nasıl yapılacağı konusunda ilgili genelgelerin de en kısa sürede yayınlanmasıyla konteynerle kabotaj taşımalarında belirgin artışın yaşanması mümkün.”
Yapılan değişiklikle kabotaj taşımalarında canlanma beklendiğini kaydeden Cavit Uğur, düzenlemenin gecikmiş bir karar olduğunu şu sözlerle dile getirdi: “1924 yılından beri Kabotaj Bayramı’nı kutluyoruz ancak kabotaj taşımalarının denizyolu taşımalarındaki payı yüzde beşi geçmiyor. Bu kabotaj hakkımızın kullanılmadığının en açık işareti. Gerçekten kabotaj serbestisi sağlanabilseydi mesela tarih boyunca önemli bir liman olan Trabzon Limanı bugün atıl bir liman değil Karadeniz’in en önemli limanı olurdu. Kabotaj taşımaları mümkün olabilseydi, Türkiye bölgesinin aktarma, yani lojistik merkezi haline gelebilirdi. Ancak yanlıştan dönülmüş olması da sevindiricidir. ”
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |