MAN ailesine yeni katılan Antoto Otomotiv’in sağladığı araçla Antalya Altınova Kavşağı-Çubuk Beli arasındaki zorlu rampalarda test sürüşümüzü gerçekleştirdik.
MAN TGS EfficentLine lansmanı yapıldıktan sonra Türkiye’yi 6 hafta boyunca bölge bölge dolaştı. Sektör temsilcilerinden tam not alan EfficentLine çevreci ve üstün teknik özellikleriyle ön plana çıkıyor. TGS Efficentline 18.440, 440 beygir gücünde ve 10,5 lt motor hacmine sahip. Güçlü motor frenine sahip olmasına rağmen retarderin de opsiyonel olarak sunulduğu aracımız çevreci özelliği ile de iddiasını sürdürüyor. MAN TGS EfficentLine yakıt tasarrufu sağlayan aerodinamik yapıya sahip. Euro 5 Modern Common Rail dizel motorları daha az yakıt tüketerek daha fazla randıman üretiyor ve daha uzun bir ekonomik ömür sunuyor.
Bu seferki testimizi uzun yıllardır uluslararası yollarda akaryakıt taşımacılığı yapan Mustafa Çomak ile gerçekleştiriyoruz. 12 yıldır Hesapçıoğlu Petrol bünyesinde çalışan şoförümüz ile yolculuğumuza ve sohbetimize başlıyoruz.
Bildiğiniz gibi test sürüşlerimizde kullanıcıların en fazla önem verdiği konular olan ‘yakıt tasarrufu’, ‘sürüş konforu’, ‘fren performansı’, ‘manevra kabiliyeti’, ‘dayanıklılık’ ve‘çekiş gücü’ konularını şoförlerimizin değerlendirmesini istiyoruz.
Dört dörtlük bir araç
Daha önce MAN kamyon kullanmadığını belirten şoförümüz; bizim testimizin daha tarafsız olacağı konusunda da inancımıza katkı sağlıyor ve kabin diyoruz:
Diğer araçlara kıyasla bu aracın çok konforlu olduğunu, dört dörtlük bir araç olduğunu belirtiyor şoförümüz. Şoför koltuğunda sürüş esnasında hiç yorulmadığını da sözlerine ekliyor. Ayrıca kabinin motor sesini hiç içeri almadığını belirten Çomak “Diğer kullandığım araçlarda istediğiniz kadar camları kapatın kabin gürültüsü insanın canına yetiyor!” diyerek memnuniyetini bu sözlerle ifade ediyor.
Yarım debriyaj gibi dorseye yanaşılıyor
Genellikle bu çekici ile tanker kullandığını belirten Çomak, hem manevrasına hem de tankere yanaşmasına hayran kaldığını ifade ediyor. “‘Dm’ ve ‘Rm’ modu diye bir özellik var. Bu geri geri yanaşırken çok işe yarıyor. Rm moduna aldığınızda gaz vermeden yavaş yavaş geri geri gidebiliyorsunuz. Çok riskli bölgelerde büyük avantaj sağlıyor” diyen Çomak, bu modların yarım debriyaj görevi gördüğünü de belirtiyor.
Özellikle ağır vasıta araçlarda aynalar şoförlerin vazgeçilmezleri arasında. “Bazı araçların ön tarafını görmek için ayna mevcut olmuyor. Sonradan şoför isterse opsiyonel olarak taktırabiliyor. Ben bu araca sadece iki tane paspas koydum! ” diyen Çomak araçtaki yüksek standartları bu kendine has ifadeyle vurguluyor.
Retarderi çekmeden durdurmak mümkün değildi
12 yıldır farklı birçok araç kullandığını belirten Çomak, “İsim vermek istemiyorum ama bazı araçlarda retarderi çekmeden aracı durdurmak mümkün değil! MAN’da hiç öyle bir sıkıntı yok! Bu aracın retarderi yok ama motor freni retarderin görevini fazlasıyla görüyor” diyor. Ayrıca motor freninin araca hiç bir zararının olmadığını söyleyen Çomak “Retarder gibi bakım maliyeti de gerektirmiyor. Bu da filo sahipleri için çok önemli bir avantaj” diyor. “Auto” konumundayken frene basıldığında motor freninin otomatik devreye girdiğini söyleyen şoförümüz “Otomatik şanzımanın olması da çok büyük avantaj sağlıyor. Frene basıldığı andan itibaren aracın hızına göre vitesi otomatik düşürüyor. Siz manuel vitesli bir araçta bu vites düşüşlerini bu kadar hızlı yapamazsınız” diyor.
Çomak şoförlerin ön rüzgârlığı çok sevdiğini ancak bunun yanlış bir algılama olduğunu da sözlerine ekliyor. Ön rüzgârlığın MAN’ın bu modelinde olmadığını, bunun da yakıt tasarrufu sağladığını vurguluyor.
MAN TGS Efficentline’ın 440 beygir motora sahip olduğunu söyleyen Çomak “Ekranımdan siz de görebilirsiniz; araç 1500 devire gelmeden vites değiştiriyor. Bu da yakıt tasarrufu sağladığının bir göstergesi. Tabi yakıt tasarrufunda kullanılan lastik de çok önemli. Bu araçta Bridgestone lastikleri kullanılıyor.”
Her şey elimin altında
Şoförümüz aracı kontrol edebilmek için her şeyin elinin altına olmasını çok beğendiğini söylüyor. Aracın yol bilgisayarı, hız sabitleme, tempomat, müzik çalar gibi özelliklerinin kontrolünü direksiyon üzerinden sağlayabildiğine dikkat çeken şoförümüz, böylece dikkatinin dağılmadığını ve gözünü yoldan ayırmadan kontrolleri sağlayabildiğini belirtiyor.
Yokuş Kalkış Destek Sistemi büyük kolaylıkmış
“Bu araçta ‘Yokuş Kalkış Destek Sistemi’ de var. Bu şoförler için çok büyük bir kolaylık, güvenlik açısından çok önemli bir özellik. Araç rampada kalkarken üç-dört saniye frenleme yapıyor. Bu aracın geri kaçmasını engelleyen bir sistem” diyor. Tabii bunu bizim de yaşayarak görmemiz gerekli! Şoförümüzden bu performansı gerçekleştirmesini rica ediyoruz ve görüyoruz ki gerçekten söylendiği gibi.
Freni test ediyoruz!
Önce aracımız 70 km hızla giderken şoförümüz frene basıyor. Daha sonra aracımızın hızını 80 km’ye çıkarıyor ve tek tekerin suya girdiği anda frene basıyor. Sonuç çok etkileyici! “Aracımızda Knorr-Bremse fren sistemi kullanılıyor. Tekerlekler çapraz frenleme özelliğine sahip! Bu savrulmayı en aza indiriyor. ESP harika bir sistem. Sizin olduğunuz tekeri hissedebildiniz mi? O tarafta mıcır ve su olduğu için sistem o tekeri tutup tutup bırakıyor. Böylece savrulma önlenmiş oluyor” diyen şoförümüz bu sistemin son derece güvenli olduğunu bu sözlerle vurguluyor.
Madenlerde neden sürekli MAN’la karşılaşırsınız?
“Bunlara ‘Kemikli Araba’ diyorlar ya, son derece hakkılar. Neredeyse bütün madenlerde karşınıza MAN çıkacaktır. Çünkü yürüyen aksamı çok kuvvetlidir. Zaten öyle de olması gerekir. Sonuçta çok ağır şartlarda çalışılıyor. Böyle çalışma koşullarında hiç bir şey riske atılamaz!” diyerek MAN’ın sağlamlığına vurgu yapan şoförümüze bu sözlerin ardından veda ediyor, bizi aracımız hakkında ayrıntılı olarak aydınlattığı için teşekkür ederek uğurluyoruz.
TGS 18.440 4*2 BLS
Motor-Soğutma Sistemi-Debriyaj
-D2066LF40-EURO 5 SRC C-R OBD2 Common Dail Motor
-Güç: 440 HP/ 324 KW (1600-1900d/dak)
-Azami Tork: 2100 Nm (1000-1400 d/dak)
-Motor Hacmi: 10,5 lt
-EDC Motor Regülasyonu
-EVBec motor Fren Sistemi (3 Kademeli)
-Özel Geliştirilmiş Hava Basınç Yönetim sistemi (APM)
-Tek Diskli MFZ 430 debriyaj
-Tempomat (Hız Sabitleyici)
Şanzıman
-ZF 12 AS 2130 DD MAN TipMatic otomatik şanzıman
Fren Sistemi
-MAN BrakeMatic (elektronik fren sistemi)
-MAN EasyStart Kalkış Takviye Sistemi
-ABS Fren Sistemi
-ASR anti patinaj sistemi
-ESP elektronik stabilite programı
-Hafiletilmiş, aluminyum basınçlı hava tüpü
Akslar ve Süspansiyon
-VOK-07 tipi 7,5 tonluk ön aks
-HY-1350 tipi 13 tonluk hipoid arka aks
-7,5 tonluk parabolik ön makas
-4 Körüklü havalı 13 tonluk arka süspansiyon
-ECAS hava süspansiyon sistemi
-Ön aksta ve arka aksta stabilizatör (x denge kolu)
-Arka aksta diferansiyel kilidi
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |