Bu kez Ford 1838 T çekiciyi test etmek için ekibimizle birlikte İstanbul’daydık. Test aracımız olan Ford Cargo 1838 T’den en iyi şekilde verim almak için konteynır deposuyla Asyaport arasında bir güzergah tespit ettik. Böylece rampa çıkararak aracımızın motor gücünü, rampa inişinde ise frenlerini test etme şansı bulduk.
Aracı kullanacak olan şoförümüz Asyaport firmasının çalışanlarından birisi. Şoförümüz Emin Turplı 20 yılını yollarda geçirmiş, deneyimli bir kamyon şoförü. Test edeceğimiz aracı 2 aydır kendisi kullanıyor. Yani Emin Bey 1838’i çok yakından tanıyan, tüm özelliklerine vakıf ve uzun yoldaki performansını test etmiş.
Güzergahımızı belirledikten ve kısaca şoförümüzü tanıdıktan sonra başlıyoruz aracımızı test etmeye… Asyaport konteynır taşımacılığı yapan bir şirket olduğu için aracımıza depoda bulunan konteynırlardan birini yüklüyoruz. Araç yük alırken hiç zorlanmıyor. Zaten deponun alanı geniş olduğu için yük alınacak alana rahatça girip çıkıyor. Çekiciye yük yüklendikten sonra şoförümüzün yanına geçerek yolculuğumuza başlıyoruz. Hadımköy’deki Asyaport’un deposundan Beylikdüzü’ne doğru yola çıkıyoruz. Bir yandan seyir halindeyken bir yandan da başlıyoruz şoförümüzle sohbet etmeye…
İki aydır Ford Cargo 1838 T çekiciyi kullandığını söyleyen Emin Bey; daha öncesinde birçok farklı firmada çalışıp farklı markalardaki kamyonları kullandığını dile getiriyor.
Şoförümüz; ‘Ben aşağı yukarı 4 yıldır limanda çalışıyorum. Öncesinde farklı firmalarda daha güçlü motorlu araçlar kullandım. Ford da çok güzel bir marka ancak daha önce kullandığım araçların beygir gücü daha yüksekti. 480 beygirlik bir araç kullanırken bir anda 380 beygire düşünce aradaki farkı fark edebiliyorsunuz. Örneğin 26-27 tonluk bir yükle rampa çıkmaya başladığım zaman haliyle iki üç vites birden düşmek zorunda kalıyorum.’diyor
Aracın yük alma esnasındaki manevra kabiliyetini bir de şoförün ağzından duymak için ‘Araç yük alınacak sahaya rahatlıkla girebiliyor mu? Manevra kabiliyeti yeterli mi?’şeklinde bir soru yöneltiyoruz.
‘Alana rahatlıkla girebiliyorum, manevra esnasında herhangi bir sorun yaşamıyorum. Bu araçla ilgili en büyük sıkıntılarımdan bir tanesi kabinin rahatsız olması. Biz uzun yol şoförüyüz, yeri geliyor bir hafta bu aracın içinde yatıp kalkıyoruz. Çoğu zaman kıyafetlerimizi araçta giyip çıkarıyoruz. Ama aracın kabin genişliği yeterli olmadığı için rahatlıkla giyinip soyunamıyoruz. Boyum o kadar uzun olmamasına rağmen kafam kabine çarpıyor. Artı araçta yemek yiyebileceğim bir yerim yok, yağışlı havalarda dışarıda yiyemiyorum. Bizim normalde dorselerde sandıklarımız oluyor ama kabinde yer sıkıntısı olduğu için onu açıp yemek yiyemiyorum. ‘
‘Peki, yük alma esnasında alana yaklaşırken aynalar görüş mesafesi için yeterli oluyor mu? Yanaşacağınız alanı rahatlıkla görebiliyor musunuz?’ şeklindeki sorumuza ise şoförümüz şöyle cevap veriyor:
‘Aynalarla ilgili hiçbir sorunum yok. Yük alma ve seyir esnasında yeterli görüş alanını sağlıyor. Ama aracın yan camları lastik bir şeritle ikiye bölünmüş. Aynaya bakmak istediğimde bu lastik şerit direk aynanın ortasına geliyor ve bu da görüş mesafemi daraltıyor. Ayrıca camı açmak istediğimde şeridin bir tarafındaki cam aşağıya inerken diğer tarafı sabit kalıyor. Camın tamamı açılır kapanır olsaydı bence daha iyi olurdu.
Onun dışında araçla ilgili bir sıkıntım yok. Ford güzel bir araç yapmış, bir iki sorun dışında gayet tercih edilebilir bir araç.’
Aracın fren yeterliliğini anlamak amacıyla ‘Araç rampada sorunsuzca durabiliyor mu? Frenleri nasıl?’ bir soru yöneltiyoruz.
‘Aracı yüklüyken de rampada sorunsuzca durdurabiliyorum. Vites ve frenlerinde herhangi bir sorun yaşamıyorum. Aracın şanzımanı çok güzel. Ağır yük yüklendiğinde şoförü yormayacak şekilde rahat bir şanzımanı var.
Geri gidişlerde de hiçbir sorun yaşamıyorum. Sadece aynalarda camın ikiye bölünmüş olmasından dolayı sorun yaşıyorum. Mesela yağışlı havada yan camın sağ tarafını silme imkânım olmuyor. Camın tamamı açılır kapanır olsaydı, kapatıp açma esnasında yandaki keçeler camın tamamını temizlerdi ancak yarısı açılıp kapanabildiği için keçeler sadece yarısına yetiyor. Ben yolda giderken camları silmek için durmak zorunda kalıyorum. ‘
‘Rampadan inerken vites geçişleri nasıl?’
‘İnişlerde ve vites geçişlerinde herhangi bir sıkıntı yok. Artı dört kademe bir retarder yapmışlar. Çok mükemmel. İnişlerde bu retarderin bana çok büyük faydası oluyor. Bu sayede vitesi düşürmeden viraja girebiliyorum. Fren ve retarder yardımıyla rampa aşağı da çok rahat bir şekilde inebiliyorum. Ford bu aracı bir iki sorun dışında gerçekten çok güzel yapmış.’
Direksiyonun şoför için rahat olup olmadığını anlamak amacıyla ‘Direksiyon hidrolik mi? Rahatça çevirebiliyor musunuz? ‘ sorduğumuz sorumuza şoförümüz
‘Direksiyon hidrolik ancak çok sert. Artı çok ince, iyi kavramak açısından biraz daha dolgun ele gelir olabilirdi. ‘ şeklinde cevap veriyor.
‘Aracın yol tutuşu nasıl?’
‘Bu arabayı yolda tutamıyoruz çok geziyor J Şaka bir yana yol tutuşunun da iyi olduğunu söyleyemem. Şöyle söyleyeyim: rüzgârlı bir havada otobanda başka bir arabayla beni yan yana giderken takip ederseniz arabanın hafifçe savrulduğunu hissedersiniz. Bu da aracın ön takımından kaynaklanan bir sorun.’
Hem firma hem de kullanıcı için en önemli konulardan biri olan yakıt tüketimine ise ‘Yakıt tüketimi nasıl? 100 km.de ne kadar yakıt tüketiyor?’ şeklinde bir soru ile değiniyoruz.
Şoförümüz; ‘Bu hafta hafif tonajda Ankara’ya gidip geldim. Çeyrek depoyla gidip çeyrek depoyla geri döndüm. Yüzde olarak verecek olursam, 100 km.de 22 litre diyebilirim. Bu da diğer markalarla kıyasladığımızda çok iyi bir oran. ‘diyor.
‘Aracın yatakları nasıl? Rahat uyuyabiliyor musunuz?’
‘Yatakları dar. Ben Ford Cargo’nun 1830’unu da kullanmıştım. Ebat olarak aynı diyebilirim.’
1838 T çekiciyi bir alt modeliyle de karşılaştırabilmek için şoförümüze ‘1830’u da kullanmışsınız. Bir karşılaştırmak yaparsak bu araç hakkında neler söyleyebilirsiniz?’ şeklinde bir soru yöneltiyoruz.
‘Motor gücünün 1830’dan çok daha güçlü olduğunu, vites geçişlerinin çok daha yumuşak olduğunu söyleyebilirim. Eski modelle bu aracı vites, motor veya şanzıman olarak kıyaslayamayız. Bu araç kesinlikle daha güzel ve rahat. Tabir-i caizse adamlar yapmış, iyi de yapmış’
FORD CARGO 1838 T KULLANICININ YILLARDIR BEKLEDİĞİ UZUN YOL ARACI
Ford Cargo 1838 T ile test sürüşümüzü gerçekleştirmeden önce Ford Cargo Ağır Ticari Ürün Uzmanı Hakan Can’dan 1838 T çekici hakkında bilgiler edindik. Bu aracın Ford Cargo 1835 çekiciden geliştirilen bir araç olduğunu söyleyen Hakan Can; aracın en dikkat çeken özelliğinin düşük yakıt tüketimi olduğunu belirtti.
‘Ford Cargo serisi kamyon ve çekiciler Ford Otosan Eskişehir İnönü Fabrikası’nda % 100 Türk işgücü ile üretiliyor. Bu araçlarda Ford Otosan tarafından geliştirilen ve üretilen Ecotorq motorlar kullanılıyor. Ecotorq motorlar, 9 litrelik Euro 5 motorlar. ‘
‘1838 T Türkiye’de 500 Mpa dayanıklılık oranını veren tek çekici.’
‘Ford Cargo 1838 T çekici 1600 Nm tork ve 380 PS motor gücüne sahip. Tork ve motor gücü belirlenirken Türkiye’deki arazi şartları ve yol koşulları göz önünde bulunduruldu. Bu araçlar 500 Mpa şasi dayanıklılığına sahip. Aracı geliştirirken şasinin ağırlığını artırmadan sağlamlığını yükselttik. Türkiye’de 500 Mpa dayanıklılık oranını veren tek çekici 1838 T.
Aracımızda ZF 16 S 1620 yeni mandallı tip şanzıman bulunuyor, 1838 T Mart ayından itibaren çift mandallı denilen çarpmasız sisteme geçti. Bu sayede vites geçişleri kolaylaştı ve yanlış vitese geçiş önlendi. Böylece hem konforlu bir iyileştirme yapmış olduk, hem de sahip olma maliyetlerini düşürdük.
Arka aksta ise dünyaca tercih edilen Meritor markasını kullanıyoruz.
Ford Cargo 1838 T, 1835 çekiciden geliştirilen bir araç. Aralarında ciddi farklar var. Bu farkların en önemlisi motor gücü. 1835’ler 350 beygirken, 1838 T’nin gücü 380 beygir olarak artırıldı.
Aracımızda klimayı ve elektromanyetik retarderi standart olarak sunuyoruz. Elektromanyetik retarderin avantajı; araç düşük devirlerdeyken fren sisteminin çok etkili olması. Normal hidrolik bir retarder 40-50 km hızın altında çok verimli değilken, elektromanyetik retarder 20 km.de dahi çok aktif olabiliyor ve ayak freni gibi de kullanılabiliyor. Bu da balata ömrünü uzatıyor ve işletme maliyetlerini düşürüyor.
Ford Cargo 1838 T 4X2 çekiciler treyleriyle birlikte toplamda 40 ton azami yüklü katar ağırlığına sahip. Araçta kullanıcı isteği doğrultusunda 3 tonluk üst yapı da, 9 tonluk üst yapı da kullanılabiliyor. Dolayısıyla taşıma kapasitesi aracın üst yapısına göre değişiklik gösteriyor.
‘Ford’un müşteri dostu ve aynı zamanda verimli olmasının asıl nedeni ekonomik bir yapıya sahip olması.’
Aracın torku ve motor gücü ülkemiz koşullarına göre ayarlanırken öncelik verdiğimiz asıl konu yakıt tüketimi oldu. Çünkü Ford’un müşteri dostu ve aynı zamanda verimli olmasının asıl nedeni ekonomik bir yapıya sahip olması. Bu araç üretilirken hem performansını, hem yakıt tüketimini ideal tutabilecek bir kombinasyon yapıldı. Yakıt tüketimi elbette kullanıma göre de farklılık gösterebiliyor.
Ayrıca aracımız uzun yol aracı olduğu için standart olarak çift yataklı. Model yılımızda yatak genişliğini ve konforunu artırdık. Kısacası Ford Cargo 1838 T hem şoförü hem de firmayı memnun edebilecek özelliklere sahip, tam anlamıyla bir uzun yol aracı.