26 Kasım tarihinde Akyurt Araç Muayene İstasyonunda düzenlenen bir organizasyonla araç muayene istasyonlarının basın tanıtımı gerçekleştirildi. Organizasyona Ulaştırma Bakanlığı Kara Ulaştırması Daire Başkanı Hüseyin Uludağ, Ankara Araç Muayene İstasyonları Genel Müdürü Sebahattin Anaç ve diğer ilgililer katıldı. Tanıtım öncesi basın mensuplarına verilen kokteylin ardından Ankara Araç Muayene İstasyonları Genel Müdürü Sebahattin Anaç araç muayene istasyonlarına yönelik kısa bir bilgi verdi. Anaç şunları söyledi; “Bilindiği gibi ihalemiz 19 Aralık 2004 tarihinde 20 yıl boyunca araç muayene istasyonlarının yapım ve işletimini kapsayacak şekilde düzenlenmiştir. Sözleşme ise 15 Ağustos 2007 tarihinde 613.5 milyon USD bir bedelle imzalandı. Konsorsiyumun ortakları Akfen Holding, Doğuş Grubu ve TÜV SÜD Grubu’dur. 18 ay içinde muayene istasyonlarının kurulumu ile ilgili 81 ilde 189 sabit istasyon kurulması hedeflenmektedir. Bu istasyonlarda muayene hizmetini sunacak 538 kanal 80 gezici istasyon ile 855 ilçeye hizmet sunulması sağlanmıştır. Bu kapsamda 1800 kişiye istihdam olanağı sunulmuştur. Bu süreçte en önemli husus akreditasyondur. Akreditasyon TS EN ISO 17020 kapsamına göre yürütülmektedir.”
“Bu projenin en önemli yararları trafik ve taşıt güvenliğinde artışın sağlanmasıdır.”
En önemli unsurların bağımsızlık, tarafsızlık ve dürüstlük olduğunu ifade eden Anaç konuşmasını şöyle sürdürdü; “TÜVTURK’ün araç muayene istasyonları TURKAK yetkili denetçileri tarafından denetlenmekte ve bu denetçiler tarafından akredite edilmektedir. Yürütülen çalışmalar neticesinde şu anki durumda 51 ilde 131 istasyon 355 kanal için Ulaştırma Bakanlığı tarafından Geçici İşletme Yetki Belgesi verilmiş ve faaliyetlere başlanmıştır. Bu kapsamdaki istasyonlardan 7’si Ankara Hizmet Bölgesinde 1 Kasım 2008 tarihi itibariyle Başkentlilerin hizmetine sunulmuştur. Bu projenin en önemli yararları trafik ve taşıt güvenliğinde artışın sağlanmasıdır. Ayrıca satış sonrası servis hizmet standartlarında yükselme, önemli teknik bilgilerin toplanması ve bu verilerin değerlendirilmesi, imalat ve teknoloji sektöründe gelişme sağlamak da diğer hedeflerimiz arasında yer almaktadır. Bu projeyle 18 ay içinde bir milyar USD tutarında finansal katkı sağlanmıştır. Bunun 552 milyon USD özelleştirme peşin bedelidir; 350 milyon USD ise inşaat, makine, ekipman yatırımlarıdır.
İstasyonlarda yürütülen ana faaliyetleri ise Anaç şöyle sıraladı; “ Periyodik muayeneler, tadilat sonrası muayeneler, trafiğin rapor tuttuğu zorunlu muayeneler ve tescillerdir. Ayrıca süreç içerisinde yasal düzenlemelerin yapılmasına bağlı olarak yola uygunluk belgesi ve egzoz emisyon muayenesinin yapılması hedeflenmektedir. Egzoz emisyon muayenesi ile ilgili istasyonlarımızda yeterli teknolojik altyapı ve personel nitelikleri uygun olup; Çevre ve Orman Bakanlığı’ndan onay beklenmektedir.”
Muayene sürecinin dayandığı yasal hususlara yönelik ise Sebahattin Anaç şunları söyledi; “En önemlisi Ulaştırma Bakanlığı’nın hazırladığı Araç Muayene İstasyonları Yönetmeliği, 2918 Sayılı Trafik Kanunu, Karayolları Trafik Yönetmeliği, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Tip Onay Yönetmelikleri ve Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’nın diğer yönetmelikleridir.”
“Araçların muayene tekrar oranı % 23’tür. Hizmet bölgemizde % 98 oranında bir başarı söz konusudur.”
Ankara hizmet bölgesinde yedi sabit noktada ve bir gezici olmak üzere sekiz istasyonla 28 kanalda hizmet sunduklarını belirten Anaç şöyle devam etti; “Bu istasyonların bulunduğu yerler; Şereflikoçhisar, Beypazarı, Polatlı, Akyurt, Gölbaşı, İstanbul yolu, İvedik. Kısaca Ulaştırma Bakanlığı verilerine göre Türkiye’de 13 milyon adet kayıtlı araç bulunuyor; bunun % 9 civarına tekabül eden 1.143 milyon adeti Ankara Hizmet Bölgesindedir. Bu araç sayılarına göre muayene edilmesi gereken araç sayısı yaklaşık araç mevcudunun % 9’una karşılık gelen 630 bin civarındadır. Özelleştirme öncesinde bu bahsettiğimiz araçlar tek bir istasyonda muayene edilmekteydi. Şimdi sadece Ankara hizmet istasyonunda 7 sabit, bir adet gezici istasyonda 28 kanalla hizmet verilmektedir. İstasyonların kurulması ve yerlerinin seçilmesi tamamen tesis ve işletme teknik ihale şartnamesine göre belirlenmiştir. Buna göre istasyonların belli asgari şartları yerine getirmeleri gerekir. Şu an Ankara Hizmet Bölgesi’nde 7 istasyonda, 1380 civarında günde araç muayene ediliyor. Bu araçların muayene tekrar oranı % 23’tür. Hizmet bölgemizde % 98 oranında bir başarı söz konusudur. Müşteri memnuniyeti temel hedefimizdir.”
Anaç sözlerini hedeflerini anlatarak noktaladı ve şunları söyledi; “Müşterilerimize yakında kafeterya hizmetleri sunacağız. İnternet üzerinden randevu alma; çağrı merkezine yönlendirme gibi çalışmalarımız tamamlanma aşamasındadır. Bütün bu faaliyetlerdeki ana hedef; müşterilerimizin bekleme sürelerini azaltmak ve araç sahiplerine bu bekleme sürecinde uygun bir ortam sunmaktır.”
“TÜVTURK bu görevi çok başarıyla yürütüyor”
Kara Ulaştırması Daire Başkanı Hüseyin Uludağ ise “Avrupa’nın en modern araç muayene istasyonlarının birinde sizleri ağırlamaktan onur duyuyoruz” diyerek başladığı konuşmasını şöyle sürdürdü; “Ankara’da ilk muayenede ağır kusurlar nedeniyle muayenesi onaylanmayan araçların oranı % 23 olarak tespit edilmiş; Türkiye genelinde bu oran % 43. Bu da demektir ki; Ankara’daki araçlar Türkiye geneline göre daha bakımlı. Yanlış anlaşılmalara neden olan birkaç hususa açıklık getirmek gerekirse; ilki araç muayenelerin sıkılığı konusu. İlk araç muayeneyi Elazığ’da açtıktan sonra diğer illerde de bildiğiniz gibi araç muayene istasyonları hızla devreye girmeye başladı. Aynı anda hem Ulaştırma Bakanlığı tarafından yetkilendirilen TÜVTURK Muayene İstasyonları hizmetteyken; hem de başka illerimizde Karayolları Genel Müdürlüğü’nün verdiği hizmetler devam etti. TÜVTURK’ün hizmete girdiği illerde karayolları bu işe son verdi. İlk başta muayenelerin sıkılığı şikâyet konusu oldu; TÜVTURK’ün bunu çok sıkı yaptığı söylendi. Getirilen ek sistemde muayenelerin sıkılığı, hangi kusurluların ağır olduğu, hangi kusurlara sahip araçların muayenelerinin onaylanmayacağı Ulaştırma Bakanlığı’nın getirdiği sistemle belirlenmiştir. Dolayısıyla kusurların ağırlığı ve hafifliğini Ulaştırma Bakanlığı belirlerken; TÜVTURK bu sistemi işletmek için Bakanlık tarafından yetkilendirilmiştir. Şu zamana kadar bu görevi çok başarıyla yürütüyor.”
Karayolunun yapısına ve trafik güvenliğine de katkı sağlayacak projeler üretildi
Uludağ Ulaştırma Bakanlığı’nın yürüttüğü diğer projelere yönelik ise şu bilgileri verdi; “Trafikte yılda 10.000 kişinin hayatını kaybettiği vahim bir tabloyla karşı karşıyayız. Karayollarında trafiği çok daha güvenli hale getirmemiz gerekiyor. Bunun için gerçekleştirilen projelerin başında “duble yollar” geliyor. Karayolları Genel Müdürlüğümüz tarafından son yıllarda binlerce km “duble yol” yapıldı ve duble yol yapılan yerlerde trafik kaza oranlarında % 80 civarında bir azalma oldu. Bir diğer projemiz “araç muayene istasyonları projesi”dir. Avrupa’nın en modern araç muayene istasyonlarına sahibiz artık. Burada sadece trafikte seyretmesi güvenli araçlar muayeden geçebiliyor. Böylece araçlar bakımından trafik güvenliğini de sağlamış olacağız. Bir diğer proje trafik güvenliği ile ilgili olarak yaşlı araçların tasfiyesiydi; ilk aşamada 35 yaşını geçmiş araçları geri topluyoruz. Ağır yüklü araçların denetimi konusunda ise son bir yılda 2,5 milyon aracın tartımını yaptık. Karayolunun yapısına ve trafik güvenliğine de böylece katkı sağlamış olduk.”
Konuşmaların ardından bir aracın muayene süreci basın mensuplarına uygulamalı olarak gösterildi.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |