Bursa'da konuşan Otomotiv Sanayii Derneği (Osd) Genel Sekreteri Prof. Dr. Ercan Tezer, 2008 yılında 1 milyon 147 bin üretim ve 910 bin ihracat ile rekor yılı yaşandığını hatırlatarak, "Bu yılı yüzde 10 üretim artışı ile kapatırsak, 1 milyon 200 bin adete sahip olacağız. Tekrar rekor yılını yaşamayı bekliyoruz. İhracatımızın da yaklaşık 800 binde kalacağını tahmin ediyoruz. Toplam ihracat da yaklaşık 19 milyar Dolar olur diye düşünüyoruz. Rekor yılının değerleri ancak Avrupa'daki ihracatın gelişmesi ile söz konusu olacak" dedi.
Bayer MaterialScienci'nin Bursa'da Otomotiv Sempozyumu düzenledi. Almira Otel'de gerçekleşen etkinlikte konuşan Osd Genel Sekreteri Prof. Dr. Ercan Tezer, yapılan araştırmalarda bu yıl dünya genelinde yaklaşık 85 milyon araç üretimi beklendiğini, 2024 yılında bu oranın 108 milyona ulaşmasının beklendiğini kaydetti. Otomotiv üretim artışının her yerde olmayacağını söyleyen Tezer, Rusya ve Türkiye'de çok ciddi oranlarda artış yaşanacağını dile getirdi.
Geçen sene hafif ticari araç üretiminde Türkiye'nin Avrupa birincisi olduğunu hatırlatan Tezer, "Hafif ticari araç bizim en önemli üretim alanımıza dönüştü. Otomobil o kadar değil. Hafif ticari araçta kendi markamız olmasa bile kendi fikri sınai ürünlerimiz var. Türkiye'de tasarım, geliştirmede çok ciddi gelişme var. Otobüs üretiminde Türkiye kendi markalarına da sahip. Küresel pazarlarda ciddi talepler alıyor. Belediye otobüsü, şehirler arası otobüs olarak talep olduğunu görüyoruz" diye konuştu.
Türkiye'nin 4 otobüs, 2 offroad araç markası, 1 kamyon ve 2 traktör markası olduğunu belirten Tezer, 35'e yakın aksam ve parçanın küresel pazarlarda yer aldığının altını çizdi. Türkiye'nin hafif ticari araç markası bulunmadığını ve Türk halkının bu konuda özleminin bulunduğunu vurgulayan Tezer, "Her konferansta ilk soru bu. Türkiye'nin kendi markasını geliştirmesi önemli bir konu. Bu konuda hükümetin hedefi ve çalışmaları var. Biz de elimizde ayrıntılı bir raporu hükümete takdim ettik. Çalışmaları da yakından izliyoruz. Görev düşerse de yerine getireceğiz" diye konuştu.
KRİZ YENİ YATIRIMLARI ÖNLEDİ
Türkiye'nin şu an 1 milyon 500 bin araç üretim kapasitesinin bulunduğuna işaret eden Tezer, kısa vadede bunu 2 milyona çıkarılması gerektiğini kaydetti. Bu hedefin gerçekleşmesi için iki fabrikanın kurulması gerektiğine dikkat çeken Tezer, "Konjoktör bugün küresel anlamda yeni fabrika yatırımların gelmesi için çok elverişli değil. Küresel kriz öncesinde ciddi 2 girişim vardı. Aşağı yukarı sonuçlanma aşamasındaydı. İkisi de Avrupalı şirketti. 250 binlik kapasiteyi Türkiye'de oluşturacaklardı. Elimizden gelen yardımı yapıyorduk, ama küresel kriz şu anda Avrupalı şirketlerin kendi yerlerinde çalıştırıyor" diye konuştu.
Türkiye'de 2003 yılında 534 bin araç üretiminin gerçekleştiğini hatırlatan Tezer, 2008 yılında 1 milyon 147 bin üretim ve 910 bin ihracat ile rekor yılın yaşandığını kaydetti. O yıl 25 milyar dolarlık ihracat yapıldığını da anımsatan Tezer, "2011 yılı 10 aylık veriler yüzde 11 üretim artışı, yüzde 26 pazar artışı var. İç pazar dinamiği yüksek. Bu yıl yüzde 10 üretim artışı ile kapatırsak, 1 milyon 200 bin üretime sahip olacağız. Tekrar rekor yılı yaşamayı bekliyoruz. İhracatımızın yaklaşık 800 binde kalacağını tahmin ediyoruz. Toplam ihracat da yaklaşık 19 milyar Dolar olur diye düşünüyoruz. Rekor yılının değerleri ancak Avrupa'daki ihracatın gelişmesi ile söz konusu olacak" dedi.
"İŞ GÜCÜ, VERİMLİLİK VE İŞE BAĞIMLILIK TÜRKİYE'DEKİ TESİSLERDE ÜST SEVİYEDE"
Türkiye'de kaliteli bir üretim yaşandığını ifade eden Tezer, "Bizde mazaretsiz işe gelme son derece düşük. Uluslararası verilerden biliyoruz yeni AB'ye üye olan ülkelerde 15 güne kadar mazaretsiz işe gelmeyen çalışanların bulunduğu ülkeler var. 8 gün mazaretsiz işe gitmeyen ülkelerde her 100 kişiden 8'i gelişigüzel işe gitmiyor. Kişi hasta olabilir, başka bir nedeni olabilir. Bunu söylemiyorum, haber de vermiyor gelmeyeceğini. Bu bizim için önemli. İş gücü, verimlilik ve işe bağımlılık Türkiye'deki tesislerde üst seviyede" diye konuştu.