Nükleer santral projesinden, Mavi Akım’a kadar milyar dolarlık büyük projelere imza atmak için gelen Rusya Federasyonu Başbakanı Viladimir Putin, Mart ayından bu yana Türk ihracatçısına ve nakliyecisine kök söktürüyor.
Anlaşmalara uymayarak, Mart ayından bu yana, Türk nakliyecilerin hak edilmiş geçiş belgelerini vermeyen Rusya Federasyonu, Türk ihraç ürünlerine engel çıkarıyor. Geçiş belgesi alamayan Türk taşımacılar ise, taşıma yapamadığı gibi yüklü araçlarını ciddi maliyetlere katlanarak başka ülke araçlarına aktarmaya devam ediyor.
Yine Rusya tarafı, daha önceki tüm anlaşma ve protokolleri hiçe sayarak, 2001 yılından bu yana başarıyla uygulanan “Bonus Sistemi”ni de uygulamadan tek taraflı olarak kaldırdı. Artık ne geçiş belgesi ne de hak edilmiş “Bonus Belgelerini” veriyor. Bu uygulama ile iki ülkenin taşımacılık pazarı, üçüncü ülkelerin taşımacılarının eline geçmeye başladı! Türk malı ihracatçısı ve için bundan daha korkunç bir durum olmasa gerek.
Yaşananların çok acı bir durum olduğunu vurgulayan UND Başkanı Tamer Dinçşahin; “Kendi ülkemizden çıkamıyoruz. Aracımıza yüklediğimiz malı, başkalarına vermek zorunda kalıyoruz. Rusya Federasyonu dahil bütün dünya krizde kendini koruyacak önlemler alırken, biz bu konuda beş ay geçmesine rağmen halen olumlu hiçbir ilerleme sağlayamadık. ” diye konuştu. İki gündür yapılmakta olan en az sekiz başlık içeren çok kapsamlı Karma Ekonomi Komisyonu toplantılarında bile Türkiye’nin tüm iyi niyetli tutumuna rağmen Rus tarafının uzlaşmaz tavrı nedeni ile karayolu taşımacılığı konusunda hiçbir ilerleme kaydedilemedi.
Sorunu Putin-Erdoğan çözsün!
Sorunun giderek büyüdüğüne ve ihracatı tıkadığına dikkat çeken Dinçşahin, uzun zamandır devam eden bürokratik görüşmelerin başarılı olamadığını, artık vakit kaybetmeden sonuca ulaşacak girişim beklediklerini vurgulayarak şunları söyledi: “Anladığımız Rusya tutumundan vazgeçmiyor. Zaman ilerledikçe hem nakliyecimiz zarar ediyor, hem ihracatçımız. Daha fazla beklemeye tahammülümüz yok. Çünkü bu haksız uygulamadan ihracatının beş katından fazla dış ticaret açığı vermesine rağmen, ülkemiz daha fazlasını kaybetmeye mahkûm gözüküyor. O yüzden zaman kaybettirmeye yönelik oyalayıcı sözler yerine, soruna acilen kalıcı, uzun perspektifli çözüm bulunmasını bekliyoruz. Aracımızdaki yükü ülkemizden çıkamadan üçüncü ülke araçlarına teslim etmek çok acıdır. Rusya taşımacısı Türkiye pazarından daha fazla pay almak istiyor ama maalesef bu durum Rusya’ya da yaramıyor. Çünkü üçüncü ülke bayraklı araçlar bu fırsattan faydalanarak taşıma pazarını ele geçiriyor.” diyerek devam etti; “Türkiye’nin birçok konuda sergilediği uzlaşmacı ve çözüm odaklı tavrının karşılığı olarak karayolu taşımacılarımızın belge sorunu Rusya tarafından mutlaka çözüme kavuşturulmalıdır. Bu fırsat kaçırılırsa Türk taşımacısı Rusya pazarını unutacak, ihracatçımız da bugüne kadar süregelen Türk taşımacılarının desteğinden yoksun kalmanın getireceği ciddi olumsuzlukları şiddetle yaşayacaktır. Çözüm kolaydır sadece yüksek seviyede irade gereklidir.”
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |