Yeni hat ve istasyon yapımı ile lojistik köylerin kurulmasını öngören yatırım paketinin açıklanması üzerine 40–50 şirket TCDD'ye başvurdu. Başvuranlar arasında Rusya, Almanya, Hollanda ve Güney Kore'den de şirketler bulunuyor. Ancak yatırımcılar yasa değişikliğinin tamamlanmasını bekliyor. Yasa hazirana kadar çıkmazsa yeni projeler 2009'a sarkabilecek.
TCDD'nin özel sektör ile birlikte yapmak istediği projeler arasında en yoğun talep Burdur-Antalya demiryolu hattının yapımı için geldi. Bu hat tamamlanınca İstanbul'dan Antalya'ya demiryolu ile kesintisiz ulaşım mümkün olacak. Bunun Antalya turizmine büyük katkı sağlaması beklenirken sadece 150 kilometrelik Burdur-Antalya hattı için ortalama 1 milyar dolarlık yatırım yapılacak. Ayrıca Bursa-Osmaneli arasında da 400–500 milyon dolarlık bir maliyetle yapılacak hatla Bandırma, Bursa'ya bağlanmış olacak. TCDD, Trabzon-Erzincan/Erzurum, Konya-Mersin arasında da hızlı ve normal demiryolu projeleri için özel sektöre çağrıda bulundu. Acil Eylem Planı'na göre demiryolu projelerinin yapılmasına olanak sağlayacak yasa değişikliğinin hazirana kadar yapılması gerekiyor yoksa projeler 2009'a sarkacak.
Lojistik köylere YİD modeli
YİD Yasası kapsamında şu anda köprü, tünel, baraj, santral gibi yatırımların yanı sıra haberleşme, demiryolu ve havalimanları, otoyollar, içme suyu gibi yatırımlar da yer alıyor. Ancak hazırlanan yeni tasarı ile otoyol dışında trafiği karayolu, gar kompleksi, lojistik merkezi, kurvazier liman ve entegre tesisleri de eklenecek. Tasarı ile kamunun YİD modeliyle yaptırdığı ancak talebin düşük olduğu işler için özel sektöre "katkı payı" adı altında para aktarması ve idarelere bu nedenle ödenek ayrılması da öngörüldü.
TCDD'nin yatırım paketinde 10 lojistik köy var. Lojistik köy, hem ulusal hem de uluslararası düzeydeki nakliye, lojistik ve eşya dağıtımı ile ilgili tüm faaliyetlerin çeşitli işleticiler tarafından yürütüldüğü belirli bir bölgeyi tanımlıyor. Bu faaliyetler arasında dağıtım merkezleri, depolar ve antrepolar, ulaşım terminalleri, bürolar ve bu faaliyetleri destekleyen diğer tesisler, kamu hizmetleri, park sahaları, otel ve restoranlar yer alıyor. TCDD, çeşitli garları da YİD modeli ile özel sektöre yaptırarak işletilmesi için tasarının yasalaşmasını bekliyor.
TCDD'nin projeleri
Demiryolu hattı yapımı: Burdur-Antalya, Konya-Alanya, Bursa-Osmaneli, Trabzon-Erzincan/Erzurum, Konya-Mersin
Lojistik köyler: Halkalı (İstanbul), Köseköy (İzmit), Gökköy (Balıkesir), Hasanbey (Eskişehir), Aydın, Uşak, Kaklık (Denizli), Yenice (Mersin), Kayacık (Konya), Boğazköprü (Kayseri), Palandöken (Erzurum)
Gar yapımı: Sivas, Yozgat, Kayseri, Ankara, İzmir, Afyon, Eskişehir, Kapıkule.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |