Türk heyetine Kara Ulaştırması Genel Müdür Yardımcısı Hüseyin Yılmaz Başkanlık etti. Toplantı sonunda 2008 yılı için 500 adet transit geçiş belgesi ek olarak alınarak, 2009 yılı için ikili/transit ile transit geçiş belgesi kotalarında artış sağlandı.
Türk-İtalyan Kara Ulaştırması Karma Komisyon Toplantısı Ankara’da 24–25 Kasım 2008 tarihlerinde aşağıdaki gündeme göre gerçekleştirildi.
1. İstatistiki veri teatisi
2. Eşya taşımacılığı
3. Yolcu taşımacılığı
4. Diğer Konular
Son dört yılda taşınan malların tonajında azalma var
Heyetler, iki ülke arasındaki ticaret hacmine ve kara nakliyeciliğine dair istatistiki veri teatisinde bulunarak, ticaret hacimde 2002 – 2007 döneminde kaydedilen artışla ilgili olarak memnuniyetlerini ifade ettiler. Türk Heyeti, Türkiye ile İtalya arasındaki ticaret hacminde meydana gelen değer artışının, taşımacılık izin belgelerinde yeterli bir artışı gerekli kıldığının altını çizdi.
Elinde bulunan verileri açıklayan ve ticaret hacminin parasal değerindeki artışı genelde teyit eden İtalyan Heyeti, son dört yıl zarfında taşınan malların tonajında düzenli olarak bir azalma meydana geldiğine işaret etti.
İtalyan heyeti İtalyan taşımacılarının izin belgelerinin kullanım oranlarının düşüklüğüne işaret ederek, römork ve yarı römork çektirme mekanizmasının olumlu sonuçlarının altını çizdi.
Intermodal taşımacılık geliştirilmeli
Heyetler mevcut izin belgesi düzenleniş türlerini azaltmak suretiyle izin belgelerinin sadeleştirilmesi ihtiyacını vurguladılar. Türk heyeti çektirme mekanizmasının işleyişi hakkında bilgi verdi ve sistemin daha da geliştirilmesi amacıyla, bir İtalyan çekiciye verilen her bir çektirme işlemi için yeni bir ikili/transit izin belgesini sağlayabilecek ‘‘bonus’’ mekanizması değişikliğini önerdi. İtalyan Heyeti, “bonus” mekanizmasının mevcut hali ile muhafaza edilmesi gerektiğini ifade etti.
Eşyanın kara yolu ile taşınmasına dair izin belgelerinin müzakeresine geçilmeden önce İtalyan Heyeti, Kuzey İtalya karayollarında meydana gelen trafik sıkışıklığına bağlı sorunlar ile seyir halinde yüksek sayıdaki aracın çevre ile yol güvenliği üzerindeki etkilerini belirtti. Söz konusu durumun, bir yandan taşıma şekillerinin mümkün olduğunca çeşitlendirilmesini öte yandan da daha az kirletici özelliğe sahip olan araçlara ve İtalyan limanlarını kapsayan daha düşük yoğunluklu güzergahlara yönelik izin belgelerinin tahsis edilmesini gerekli kıldığını dile getirdi. İtalyan Heyeti, mümkün olduğu kadar daha az kirletici özelliğe sahip araçların kullanılması, taşıma araçlarının çeşitlendirilmesi, intermodal taşımacılığın geliştirilmesi gibi prensiplerin önemini vurguladı.
Türk Heyeti de, bu çerçevede, konvansiyonel araçlar için teati edilen geçiş belgelerinin bir kısmının Euro III gibi daha çevreci ve Euro normundaki araçlara ait belgeler ile değiştirilebileceğini ve mevcut güzergahlardan farklı İtalyan limanlarına belge tahsisi halinde bunların deneme amaçlı olarak kullanılabileceğini vurguladı.
Yapılan uzun görüşmeler sonucunda Heyetler, 21 – 22 Haziran 2007 tarihlerinde Trieste’de gerçekleştirilen Kara Ulaştırması Karma Komisyon Toplantısında karara bağlanan 2008 yılı kotalarını teyit ederek, ayrıca 2008 yılı içerisinde kullanılacak 500 adet Fransa – İsviçre transit geçiş belgesinin (liman kısıtlaması olmaksızın) verilmesini kararlaştırıldı.
2009 yılı geçici kotalarını aşağıdaki gibi belirlemeyi kararlaştırdılar:
Türk tarafı için:
15.000 ikili/transit taşımalar için geçerli izin belgesi;
16.000 ikili/transit izin belgesi, Euro 3 ve üzeri araçlarda geçerli; (UBAK sertifikası ile birlikte)
6.000 İtalya’da liman sınırlaması olmadan İsviçre ve Fransa’ya transit taşımalar için geçerli izin belgesi;
4.000 limandan limana transit izin belgesi; (Sürücünün bütün deniz yolculuğunu gösteren bir dokümanı taşıması şartıyla İtalya’daki bir boşaltma noktasından İtalya’daki başka bir yükleme/bindirme noktasına kadar geçerli)
1.000 limandan limana transit izin belgesi; (Deneme amaçlı olarak bu belge ile İtalya’nın Adriyatik limanları olan Ravenna ve Güneyindeki limanlardan İtalya’ya giriş yapılabilir. Dönüş yolculuğunda taşıt, İtalya’nın Tiren limanları olan Livorno ve Güneyindeki limanlardan İtalya’ya giriş yapabilecektir.)
6.000 çektirme izin belgesi; (İtalya’da kayıtlı çekiciler tarafından yürütülen çektirme faaliyeti için Türk yarı-römorkları için geçerli)
İtalyan tarafı için:
31.000 ikili/transit taşımalar için geçerli izin belgesi;
16.000 ikili/transit izin belgesi, Euro 3 ve üzeri araçlarda geçerli; (UBAK sertifikası ile birlikte)
1.000 üçüncü ülkeler için geçerli izin belgesi;
Heyetler belirlenen kotanın dışında kalan olası ilave belge taleplerini değerlendirmeye alacaklarını ifade ettiler.
Türk Heyeti, 2008 yılına ait “bonus” izin belgelerine ihtiyaç duyduğunu belirtiler. İtalyan Heyeti bu talebi not etti ve gerekli incelemelerin tamamlanmasını müteakip kısa sürede gönderileceğini belirtti.
Heyetler, bu maddede zikredilen izin belgelerinin (hem İtalyan hem Türk tarafı için), tanzim edildikleri yılı takip eden 31 Ocak tarihine kadar geçerli oldukları hususunda mutabık kaldılar.
Heyetler düzenli otobüs seferleri aracılığıyla gerçekleştirilen yolcu taşımacılığına ilişkin durumu incelediler ve hali hazırda iki ülke arasında otobüs seferlerinin yapılmadığını teyit ettiler.
Bilindiği üzere iki ülke arasındaki düzensiz otobüs seferleri ise INTERBUS Anlaşması hükümlerine göre yapılıyor. Heyetler yolcu taşımacılığını geliştirilmesi amacıyla gereken işbirliğinin yapılabileceğini ifade ettiler.
Gasp ve hırsızlığa bağlı güvenlik sorununu gündeme getirildi
Türk heyeti, Türk taşımacılarının kiralık/leasing araç kullanımında karşılaşılan sorunları ile ikili/transit geçiş belgesi kullanarak İtalya’dan transit geçen ve dönüşte İtalya’dan yük alan Türk taşıtlarına izin verilmemesi konusunu dile getirdi ve konu ile ilgili bilgi istedi.
İkili / transit izin belgesinin kullanılması ile ilgili olarak İtalyan Heyeti, söz konusu belgenin hem transit hem de ikili amaçla kullanılamayacağını ifade etti.
Türk heyeti ayrıca, İtalya topraklarında Türk plakalı taşıtlara yönelik gasp ve hırsızlığa bağlı güvenlik sorununu gündeme getirildi; İtalya Heyeti, konuyu ilgili makamlara ileteceğini belirttiler.
İtalyan Heyeti, UBAK sertifikası bulunmayan çekici, römork ve yarı römork kombinasyonlarının aynı Ülke plakasına sahip olmalarına dayanan gerekliliğin İtalyan taşımacılarına uygulanmayacağının teyit edilmesini Türk Heyetinden istedi. Türk Heyeti, bu uygulamanın tüm Ülkelerin taşıtlarını kapsadığını, bu uygulamanın Türk limanlarına varış veya çıkış yapan deniz yolu sevkiyatlarını kapsamadığını, sadece karayolu ile gerçekleştirilen sevkiyatları kapsadığını ve her durumda gemi ile sevk edilen İtalyan plakalı römork veya yarı römorkların Türk çekicileri tarafından Türkiye kara sınırları dahilinde çekilmesine bir engel teşkil etmediğini beyan ettiler.
Türk Heyeti, Türk çekicilerin İtalyan limanlarına serbestçe girişine izin verilmemesi konusunu dile getirdi. İtalyan heyeti, Türk tarafının yazılı talebi üzerine diplomatik yollardan cevap vereceğini ifade etti.
Görüşmeler dostane bir atmosferde ve karşılıklı anlayış içinde gerçekleşti.
Türk Heyetine Hüseyin Yılmaz başkanlık ederken, İtalyan Heyetine Müh.Marcello Paoluccı başkanlık etti.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |