Küresel ekonomik krizin en fazla etkilediği sektörlerden biri olan uluslararası nakliyecilikte, ikinci bir krizi Sırp, Bulgar ve İranlı nakliyeciler yarattı. Taşımaların yüzde 60’tan fazlasının Avrupa’ya yapıldığı sektörde resesyon yüzünden işler durma noktasına gelirken, yeni işleri de vize ve kota sorunu olmayan Sırp ve Bulgar nakliyeciler fiyat kırarak alıyor. Türkiye’ye yabancı araç girişlerinin arttığını söyleyen Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) Başkanı Tamer Dinçşahin, “Sırp firmalarda inanılmaz bir artış var. Bulgar, Makedon ve İranlı araç sayısı ise kriz öncesine göre üçe katlandı. Bu araçlar fiyatları düşürüp pazarı bozuyor” dedi.
Yük alıp gidiyorlar
Türkiye’ye ihraç mallarını almak için gelen nakliyeci sayısında ise yüzde 55 artış olduğunu kaydeden Dinçşahin, yabancıların elini kolunu sallayarak geldiğini ve yükünü alıp gittiğini söyledi. Dinçşahin, şöyle devam etti: “Olan işi de yerliden almak için Türkiye’ye boş geliyorlar. Boş gelen yabancı araç sayısı 4 bin 53’ten 6 bin 273’e çıktı. Bunların içinde yüzde 107’lik artışla Bulgarlar önde. İran’dan gelenlerin sayısı da 240’tan 964’e yükseldi. Hepsi de yük alıp gidiyor. Bulgarlar’ın vize ve kota sorunları yok. Yerliler Bulgarlar’dan 150 euro daha fazla geçiş ücreti ödüyor. Yerli araç 200 litre akaryakıtla girerken Bulgar 550 litreyle giriyor. Maalesef sektörümüze hiç destek yok. Aksine giriş ve çıkıştaki akaryakıt limitiyle işimiz zorlaştırılıyor.”
6 milyar dolarlık iş hacmi var
* UND Başkanı Tamer Dinçşahin’in verdiği bilgiye göre, Türkiye’de uluslararası nakliye sektörü geçen yıl 6 milyar dolarlık hacme ulaştı.
* 400 bin kişinin istihdam edildiği sektörde toplam 45 bin araç parkı mevcut.
* Türkiye’den geçen yıl 833 bin 462 ihracat, 356 bin 40 ithalat seferi yapıldı.
İkinci el TIR fiyatları 35 bin euroya düştü
Tamer Dinçşahin, kriz yüzünden nakliye şirketlerinin sıkıntı çektiğini vurguladı. İhracatta yüzde 30’u aşan düşüşlerin aynı şekilde taşımacılıkta da yaşandığına değinen Dinçşahin, sektörde 1.450 olan C2 belgeli firma sayısının 1.350’nin altına indiğini söyledi. Bu düşüşün sadece son birkaç ayda gerçekleştiğine dikkat çeken Dinçşahin, gerekli önlemler alınmazsa önümüzdeki dönemde çok daha fazla firmanın sektörden çıkacağını vurguladı.
Firmaların iş yapamayınca filolarının bir kısmını kızağa aldığını kaydeden UND Başkanı Tamer Dinçşahin, şöyle devam etti: “Artık yük bulma süreci uzadı. Sefer maliyetleri arttı. Aracını seferden çeken, satan çok. Kriz öncesi 50 bin euro olan TIR 35 bin euroya indi. Üstelik aylarca müşteri bekleniyor. Çoğu firma filolarını garajlara çekti. Sigortaları dondurdu, iş akitlerini feshetti. Çünkü araç şu ortamda çalışınca garajda durmaktan daha çok zarar ediyor. 2008’de navlun ücretleri yüzde 35 düştü. İhracatta sefer başına 2.700-2.800 eurodan 2.200-2.400 euroya, ithalatta 2.800-3.000 eurodan 2.000-2.1000 euroya geriledi.”
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |