|
|
Adana’daki Tarım İşçisi Taşıyan Minibüs Kazası
|
|
|
|
|
“Yakıtları bitmiş, buradaki bir vatandaşımız yardımcı olmuş. Sürücü de minibüsün vitesi boştayken fren yaparak yavaşça inmek istemiş. Kaza bu şekilde olmuş. Jandarmaya da bu şekilde ifade vermiş.” 22.4.2024
Bu bilgi doğruysa aşağıdaki çıkarımları yapmak mümkün:
- Vakum destekli frene sahip araçlarda motor stop ettikten sonra frene 3 kat daha yüksek kuvvetle basmak gerekir ki, fren tutsun. Bunu bilmeyen şöför "aracın freni tutmuyor" sanıp panik yapar.
- Bu bilgiye ilave olarak aracın arkasında işçilerin bagajını ve eşyalarını taşıyan bir römork olduğunu öğrendik. Bu bilgi de doğruysa yaklaşık 4-5 tonluk bir katarın freninin, motor stop etmişken, vakum desteği olmaksızın sürücünün ayak kuvvetiyle durdurması mümkün değil.
- Römorkun ağırlığının 1.5-2 ton civarında olduğu (O2 sınıfına denk gelen bu römorkun mekanik atalet frenine ve müstakil plakaya sahip olmasi gerekir)
Tarım işçilerinin taşındığı bu günlerde minibüslerin aşırı yüklü olduğu ve plakasız römorkların kullanıldığı görülüyor.
Sorular:
1) Tarım işçilerini taşıyan minibüsün arkasındaki römorkun plakası var mı?
2) Minibüsün çeki kancası ruhsata işli mi?
Tahminime göre bu iki sorunun da cevabı HAYIR
Son yıllarda midibüslerin arkasında yaygın olarak “şap makinası” adı altında 1.5 ton ağırlığında, aydınlatma sistemi olmayan, plakasız ve atalet freni (O2 sınıfı için zorunlu) olmayan römorkların kullanıldığını görüyoruz. Plakasız bu römorklar aynı zamanda ruhsatsız.
Asıl sorun "Navigasyon" değil “denetimsizlik”.