Doğan Çelikkol aynı zamanda S.S. 1 Nolu Tekirdağ Taşıyıcılar Kooperatifi’nin de yönetiminde yer alıyor. S.S. Tüm Motorlu Taşıyıcılar Kooperatifi Merkez Birliği’nin çalışmalarını ve kamyoncu esnafının taleplerini konuştuğumuz sohbetimizin tüm detayları sizlerle…
“Bölgemizde 21 tane motorlu taşıyıcılar kooperatifi bulunuyor. Aynı zamanda bölge birimi olarak da Merkez Birliği’ne bağlıyız. Merkez Birliğimizin çalışmaları doğrultusunda sıkıntı ve taleplerimizi yetkililere ulaştırmaya çalışıyoruz. Geçtiğimiz günlerde Merkez Birliğimizin 17. toplantısını gerçekleştirdik. Genel esnaf toplantısı şeklindeydi. Bu yıl da yüksek bir katılımla bürokrasiden misafirlerimizle toplantımızı gerçekleştirdik. Daha önce de bildirdiğimiz sıkıntılarımızı Ulaştırma Bakanlığı’na ilettik. Artık onların çalışmalarının takipçisiyiz. Bu sıkıntılarımızın elbette hepsi bir anda hallolmuyor. Yaklaşık 30 dosya içinde sıkıntımızı, derdimizi bildirdik. Bunların birkaçı bile düzelse bizim için iyi olacaktır diye düşünüyoruz.”
“Esnafımıza Şu Anki Poliçelerinden Yaklaşık Yüzde 20 Daha Ucuz Poliçe Kesmeyi Düşünüyoruz”
“Esnafımıza daha uygun daha ucuz sigorta sağlamak için iki yıldan beri sigorta kooperatifi için çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Sigorta bizim kamyoncu esnafımızın sırtına çok büyük bir yüktü ve hala da öyle devam ediyor. Bu ara sigorta sabitlendi, önceden çok uçuk rakamlardaydı; neredeyse araç taksiti gibi sigorta taksiti ödüyorduk. Şimdi biraz daha düzeldi; ancak yine de yüksek! Şimdi sigorta kooperatifini bu dönemde kurma çalışmalarına başladık. İnanıyoruz ki bu yıl sonuna kadar ruhsatımızı alıp poliçe kesmeye başlayacağız ve esnafımıza şu anki poliçelerinden yaklaşık yüzde 20 daha ucuz poliçe kesmeyi düşünüyoruz.”
“Kamyoncunun Taleplerinin En Başında Ton/Km Kanununun Yeniden Belirlenmesini Yer Alıyor”
“Taşıma sektöründeki sıkıntılara bizler kamyoncu olarak bakıyoruz diğer şoför esnafının da dertleri vardır ama bizim odak noktamız kamyoncu. Kamyoncunun taleplerinin en başında ton/km kanununun yeniden belirlenmesi yer alıyor. Yetkililere verdiğimiz her dosyanın içinde ton/km fiyatlarının belirlenmesi ilk madde olarak yer alır. Ulaştırma Bakanlığı’nın Karayolları Genel Müdürlüğü’yle beraber çalışıp bu işe bir çözüm getirmesi gerekiyor. En azından bir taban fiyatın oluşması lazım. Nasıl ki minibüs ve taksilerin bir fiyat tarifesi var, biz de devletimizden böyle bir ton/km fiyatı istiyoruz. Bu konuyla ilgili Ulaştırma Bakanlığı’nın bir çalışması varmış, toplantıda bunu bize aktardılar. Elektronik araç denetleme sistemi gibi bir sistem oluşturmayı düşünüyorlarmış. Biz de bilmiyoruz nasıl olacak, anlatmaya çalışıyorlar. Ben de anladığım kadarıyla anlatmaya çalışayım; araçların istikametleri, çalıştıkları güzergahlar nereden ne kadar bedelle nereye gittiklerini görebileceğiz diyorlar. Sonra bu verileri alıp sizin istediğiniz programı harekete geçirmeyi düşünebiliriz diyorlar. Tabii iş bununla da bitmeyecektir! Mutlaka sıkı denetleme yapılması gerekiyor. Türkiye’nin her yerinde karayollarını denetleme birimleri var. Bazıları denetleniyor, bazıları denetlenemiyor, çünkü manuel denetleme yapılıyor. 1000 aracın belki yüzde 10-20’si denetleniyor. İşveren de bunu bildiği için bu şartları göz önüne alarak aracı yollamaya çalışıyor. Ama Bakanlığın çalışmaları doğrultusunda, artık yükümü bu kadar sürede götür diyemeyeceklerini anlamış olacaklar. Ton/km fiyatları da belirlendiği zaman fiyatlar otomatik olarak yükselecek. Düşük fiyata esnaf işe gitmeyecek. Gittiği zaman da yolda denetlenecek ve buna göre cezai işlem uygulanacak.”
“İhalelerde Mutlaka L1 veya R1 Belgesi İstensin”
“R-1 belgesinin ve L1 belgesinin amacı lojistik belgesi adı altında ortaklarımızı takip edebilmek içindi. L1 belgesi alan arkadaşlar oldu, sonra öz mal alınması gerekti. Öz mal da önce 1’e 20’ydi sonrasında 1’e 10’a düşürdüler ve sıkıntı yaşandı. Böyle olunca da en uygunu R1 belgesi olmuş oldu. Bazı kooperatifimizde L1 belgesi var, bazılarında R1 belgesi var. Hatta bazı kooperatiflerimizde ikisi de var. O zamanlar bir arayış içerisindeydik ne olacağını tam anlayamadık. Bazı arkadaşlarımız çok zor imkanlarla belge almaya çalıştı. Ne olur ne olmaz diye iki belgeyi birden alanlarımız oldu. Bizim L1 ve R1 belgemiz var. Bu belge devlet kamu ihalelerine katılım için avantajlı oluyor. Bazı eksiklikler de oluyor. Kamu ihalelerinde bazen R1 veya L1 aranmıyor, sadece K1 belgesiyle de ihaleye katılabilirsiniz deniyor. K1 belgesiyle ihaleye katılım olduğu zaman size rakip çıkmış oluyor. Yani bireysel olarak, ihaleye katılabilme şansı doğuyor. Biz buna karşıyız, bununla ilgili yazışmalarımız var. İhalelerde mutlaka L1 veya R1 belgesi istensin diye taleplerimiz var. L1 belgesinin de açıkçası pek bir avantajı kalmadı; çünkü ulaşılması çok kolaylaştı. Yaklaşık 300 bin TL’ye alınırken şimdi fiyatı 100 bin TL’ye düştü. Biz daha da artmasını beklerken fiyatı düştü.”
“Bir İhaleye Giriyoruz ve İhale Şartnamesinde Özmal İsteniyor ama Kooperatifin Öz Malı Yok”
“Kooperatif üyelerinin araçlarının da özmal olarak sayılması için çalışmalarımız oldu. Her defasında da bunu mutlaka dile getiriyoruz. Hatta bununla ilgili Bursa’da bir dava vardı, lehimize de sonuçlandı. Ancak henüz bir yol kat edilmedi! Bir ihaleye giriyoruz ve ihale şartnamesinde özmal isteniyor ama kooperatifin öz malı yok. Kooperatifler biliyorsunuz ki sınırlı sorumlu. Ortaklar sadece katıldıkları sermaye kadar sorumlular. Bu araçlarıyla ilgili hiçbir katılımları yok. Bu konuyla ilgili bakanlıklar arası bir fikir ayrılığı olduğundan dolayı çalışmalar hala devam ediyor ama bunun bir an önce çözülmesi gerekiyor. Biz üyelerin araçlarının da özmal sayılması için çalışmalarımızı devam ettiriyoruz. Üyelerimizin yaklaşımı da bizimle aynı. Genel olarak bizim taleplerimiz bu yönde; ton/km kanununun belirlenmesi ve araçların özmal kabul edilmesi. Bununla ilgili çalışmalarımızı da devam ettiriyoruz.”
“Belediyelerin Bu Kooperatiflerimize Yer Tahsis Etmesi Gerekiyor”
“Bazı kooperatiflerimizin sermayeleri yok, kendi başlarına bir arsa alıp onu düzenleyemezler. Belediyelerin bu kooperatiflerimize yer tahsis etmesi gerekiyor. Bazı belediyelerin şehir içinde fabrikalar kaldı, bu fabrikalara mecburen ağır vasıtalarla girmek gerekiyor. Araçlar dolayısıyla şehir içine girmiş oluyor ve bununla ilgili bazı izinler alınması gerekiyor. Çünkü ağır vasıtalarla yük getirecekleri veya yük alacakları zaman şehir içine girdiği için trafikte ceza alıyorlar. Şehir içinde de bu konuyla ilgili taleplerimiz var. Şimdi aday adayları söz konusu biliyorsunuz, adaylar belirlendikten sonra taleplerimizi tekrar onlara ileteceğiz.”
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |