İnşaat malzemeleri üretiminde bir dünya lideri olan Knauf Gips KG firması, Hüttenheim madenindeki ham alçıtaşlarının taşınmasında kullanılan üç adet iki akslı Zetros 1822 4x4 çekiciyi, yüzde yirmi iki oranında daha düşük yakıt tüketimi ve yüksek verimlilik sağlaması nedeniyle Allison 3000 Serisi™ tam otomatik şanzımanlar ile güçlendirdi.
Knauf Gips KG firması, Hüttemheim madeninde ağır yükler, dar virajlar, engebeli arazi ve sürekli dur-kalk gerektiren çalışma ortamında manüel şanzımanlı çekicilerin kapasite bakımından limitli kaldığına karar verdi. Bu doğrultuda operasyonların verimliliğini arttırmak amacıyla iki akslı Zetros 1822 4x4 çekicilerde Allison 3000™ serisi tam otomatik şanzımanlara geçilmesi uygun görüldü.
Knauf Gips KG, Kasım 2012’de Allison donanımlı ilk Zetros aracı, öncesinde 15 yıl boyunca madende kullanılan bir çekici ile yeniledi. Yeni aracın üstün dayanıklılığı ve ekonomik performansı, Knauf firmasını diğer iki kamyonunu da Zetros çekici ile değiştirmeye teşvik etti.
Knauf, hizmete sunulduğu tarihten itibaren ilk yeni Zetros çekicinin yakıt tüketimini düzenli olarak kayıt altına alarak önceki araçları ile karşılaştırdı. Elde edilen etkileyici sonuçlara göre Allison donanımlı Zetros aracın, manüel şanzımanlara sahip diğer çekicilere kıyasla %22 oranında daha az yakıt tükettiği ortaya konuldu.
Knauf firmasının Atölye ve Filo Müdürü Norbert Feilner konuyla ilgili olarak; “Zetros, eski çekicilere kıyasla geleceğe yönelik üç büyük adımı teşkil ediyor. Allison şanzımanlar ise daima en ideal vites değiştirme noktalarını seçiyor.” diyor.
Zetros çekicileri, Alt Franconia bölgesinde bulunan Hütterheim madeninde çıkarılan ham alçıtaşlarını dağların arasında kalmış, dar, karanlık ve bir labirenti andıran yollardan geçerek kırma makinesine aktarıyor. Bu çalışma toplamda 38 ton ağırlığındaki yükün hareket ettirilmesi, kontrolü ve çekilmesi anlamına geliyor. Her bir kamyon, günde maksimum 30 km/saat hızda yaklaşık 200 kilometre yol kat ediyor.
Feilner çalışmalarıyla ilgili olarak; “Çekicilerin, tonlarca ağırlıktaki yükleri sürekli dur kalk şeklinde çekmeleri gerekiyor. Bu nedenle sık sık debriyaj değişmesi gerekirken Allison tam otomatik şanzımanlar ile bu durum ortadan kalkıyor. Allison şanzımanlar, manüel ya da otomatikleştirilmiş manüel şanzımanlara kıyasla daha üstün bir dayanıklılık ve daha az bakım gereklilikleri sunarken sürücüleri günde 500’ü aşkın manüel vites değiştirme işleminde harcanan efordan kurtararak daha rahat bir çalışma ortamı sunuyor,” diyor.
Tork konventörü, motor ile şanzıman arasında doğrudan bağlantı kurarak aracın çalıştırıldığı sırada üstün bir ivmelenme ve yüksek hız değerlerine ulaşıldığında ise doğrudan mekanik çekiş sağlıyor. Tork konvertörünün titreşimleri azaltma etkisi, güç aktarma organlarını yıpranma ve aşınmaya karşı korurken Allison’ın 5. Nesil elektronik kontrolleri de hatalı ve verimliliği düşüren vites değişikliklerinin engellenmesi amacıyla optimal vites değiştirme noktaları sunuyor.
Ekonomik ve konforlu bir araç modeli arayışına giren Krauf şirketi, iyi bir süspansiyon, alçak ek yük mesafeleri nedeniyle maksimum 2.90 metre uzunluk ölçüsü ve zorlu sürüş koşullarına yönelik tam otomatik şanzıman özelliklerini ön koşuyor. Tüm bu koşulları sağlayan Allison donanımlı Zetros çekicinin, Hüttenheim madeninde dokuz yıl boyunca faaliyet göstermesi bekleniyor.
Mercedes Zetros 1833 4x4 alçıtaşı taşıyıcı
Motor |
R6, LA, 240 kW, 2200 rpm, OM 926 LA,
Euro 3/Euro5 |
Silindir / Kapasite |
7,200 cm³ |
Motor Gücü |
240 kW (326 hp) |
Tork (maksimum güç) |
1.300 Nm 1,200 - 1,600 rpm |
Şanzıman |
Altı ileri Allison tam otomatik şanzıman 3000R SP |
Transfer kutusu dişlisi |
MB VG 1700-3W 2-hız |
Uzunluk x Genişlik x Yükseklik |
Yaklaşık 6.35 m x 2.52 m x 2.89 m |
Dingil Aaalığı |
3.90 m |
Dönüş yarıçapı |
Yaklaşık 20 m |
Eğim açısı |
Yaklaşık 31 derece |
Yüksüz ağırlık |
7,720 kg |
Bürüt araç ağırlığı |
18,000 kg |
Treyler |
Knauf kuğu boyunlu treyler |