Hannover’de hizmet veren Allison donanımlı 11 hibrit otobüs, bugüne kadar 750.000 kilometrenin (466.028 mil) üzerinde yol yaptı ve yaklaşık 5 milyonun üzerinde yolcu taşıdı.
Şu an Almanya, Hannover’de her birinin üzerinde “Her şey yeşil” yazan 11 adet hibrit otobüs hizmet veriyor. Şehir merkezi boyunca Haltenhoffstraße‘dan Altenbekener Damm’a kadar 121. hat üzerinde manzara, artık bu otobüsler olmadan hayal edilemiyor. İlk hibrit otobüsün 2009 yılında üstra’da test sürüşüne başladığı günden bu yana, 121.hattın hibrit otobüsler için uygun olduğu düşünülüyordu. Duraklar arasındaki kısa mesafeler, düşük ortalama hız ve yolcuların yoğunluğu göz önünde bulundurulduğunda hibrit otobüslerin sunduğu avantajlar bu hatta büyük faydalar sağlıyor. Kırsal alanlara veya banliyö hatlarının bulunduğu bölgelere göre daha yoğun ve hassas frenlemeye ihtiyaç duyulan bu güzergah üzerinde hibrit otobüsler en verimli şekilde kullanılıyor.
Otobüs servisleri ve üstra şehir içi otobüsleri araç mühendisliği sorumlusu Hubert Nawa yaptığı açıklamada; “Sürekli dur-kalk gerektiren şehir içi hatlarda ihtiyacınız olan tek şey hibrit otobüsler. Çünkü avantajları gerçekten çok fazla. 121. hat boyunca, hibrit otobüsler yaklaşık yüzde 30 oranında yakıt tasarrufu sağlıyor” diyor.
İstatistiksel olarak her bir hibrit otobüs, ön görülen 12 yıllık ömrü boyunca 88.100 litre (23.273 galon) dizel yakıt tasarrufu sağlayacak. Bu rakamlar, bu güne kadar alınan fiili ölçümlerle yakıt tüketimini 18,8 oranında azalttığının doğrulanması ve tahmini olarak tüm hizmet dönemine yansıtılması ile hesaplanıyor. Aynı zamanda, bu hesaplamalarda aşırı sıcaklar dikkate alınmalıdır. Şiddetli geçen kış aylarında, özellikle ısıtma sistemi gibi araçta çalıştırılması gereken ek fonksiyonlar da bu rakamları etkilemektedir.
Daha az ses, daha fazla çevre koruma
CO2 emisyonlarında sağlanan düşüş ve yakıt tasarrufu, hibrit otobüslerinin önemli avantajlarından sadece bazıları. Bu faydaların yanı sıra Hibrit otobüsler üstra için çok önemli olan gürültü kirliliğini de azaltıyor. Nawa “121. hat yakınında yaşayanlar gerçekten çok mutlu. Onlar neredeyse hibrit otobüsün geçtiğini duymakta zorlanıyorlar” diyor.
Üstra Çevre Yönetim Müdürü Jens Ernsting ise açıklamasında; “Tüm faydalarının yanı sıra hibrit otobüsler, bize daha fazla yolcu sayısı ve bağlantılı yolcu kazandırıyor. Toplu taşıma araçlarında yer alan her kişi de aktif olarak iklimin korunmasına katkıda bulunuyor” diyor.
Bu düşünceyle Çevre ve Doğa Koruma Federal Bakanlığı tarafından devlet, 2011 yılında 10 yeni hibrit otobüsün satın alması için 1.120.000 avroluk (1,41 milyon dolar) bir destekte bulunmuştu.
Allison hibrit teknolojisi hızlandırıyor
Özellikle güçlü hızlanması nedeniyle Hubert Nawa Allison H 50 EP hibrit sisteminin büyük bir hayranı. “Allison sistemi ile donatılmış otobüsler ile gerçek performansınızı ortaya koyabilirsiniz. Bize göre bu, işletim sürelerinin hızlanması demek. Üstün ve serbest vites ivmesi, sürücü ve yolcuların daha rahat yolculuk yapmalarını sağlıyor” diyor.
Solaris hibrit otobüsler, her biri patentli iki modlu paralel Allison H 50 EP hibrit sistemini içeriyor. Allison hibrit sistemi 6692cm3 kapasiteli, 181 kW (246 hp) Cummins dizel motor tarafından üretilen tork ile iki elektrikli 75 kW jeneratör tarafından kombine ediliyor. Elektrik motorları, güç ve tork üretmek için dizel motora daha az gereksinim duyarak, otobüsün faaliyete geçmesine önemli ölçüde katkıda bulunuyor. Yüksek kapasiteli aküler frenleme sırasındaki enerjiyi depolayarak daha sonra otobüsü hızlandırmak için güç olarak yeniden kullanılıyor.
Vazgeçmek zor
Hibrit otobüs sürücüleri, yeni sürüş deneyimine çok hızlı adapte olunması konusunda hem fikir oluyor. Başlangıçta, frenleri neredeyse hiç kullanmak zorunda olmamak sıra dışı bir deneyim gibi geliyor. Aslında, sürücüler gaz pedalından ayaklarını çekerek gaz kestiğinde elektrikli motor, otobüsü yavaşlatırken, otobüsün çatısındaki yüksek kapasiteli nikel metal hibrit aküyü şarj ediyor. Hatta, yumuşak ve kesintisiz otobüs kalkışı sürücülere başlangıçta garip geliyor. Şimdi ise sürüşteki farklar, sürücülere ve yolculara sağladığı performans ve konfor sayesinde çok daha vazgeçilmez oluyor.
Üstra’da tüm sürücüler, düzenli olarak yakıt tasarrufu sürüş eğitimi alıyor. Bu eğitim, hibrit otobüs teknolojisinden tam olarak yararlanmak, en iyi performans ve tasarrufu sağlamak için yineleniyor.
Hibrit otobüs pazarındaki deneyim
Allison Transmission Avrupa, Orta Doğu ve Afrika Pazarlama Müdürü Manlio Alvaro açıklamasında; “Kanıtlanmış hibrit sistemimiz ile donatılmış otobüslere dünyada giderek daha fazla şehirde güven duyulmasından dolayı çok mutluyuz. Çünkü hibrit müşterilerimiz aslında sürdürülebilirliğe ve çevre korumaya yatırım yapıyor. Hibrit sistemlerimizin otobüslerde gösterdiği performans, dayanıklılık ve güvenilirlik, Allison deneyimi ile birleştiğinde sağlanan düşük servis maliyetleri, filo operatörlerinin karar sürecinde çok önemli bir faktör olmaya devam ediyor” dedi.
Allison Transmission, 2003 yılında H 40/50 EP sisteminin seri üretimine başladı. Şu anda, Allison iki modlu paralel hibrit sistemleri ile donatılmış 5.000'den fazla şehir içi otobüsü dünya çapında 230’u aşkın şehirde faaliyet gösteriyor. Allison ile donatılmış hibrit otobüslerin yaklaşık 100 milyon litre (26.4 milyon galon) dizel yakıt tasarrufu sağladığı ve 259,000 ton fazla karbon dioksit emisyonunun atmosfere salınmasını engellediğini ön görülüyor.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |