Dönüşümde son teknoloji kullandıklarını ifade eden Çiçek, BELKA BUS3E’nin şu an kullanılan elektrikli otobüslerin içinde yakıt ekonomisi en iyi olan araçların arasında yer aldığına da dikkat çekiyor.
Elektrikli araç projesinin yaklaşık iki buçuk yıl önce başladığını belirten Çiçek, projenin dört yıldır düşünüldüğünü , Ankara Büyükşehir Belediye Başkanı Mansur Yavaş’ın kendisini BELKA Genel Müdürü olarak göreve getirdikten sonra Elektrikli Otobüs Dönüşüm Projesi ele alınmıştır. BELKA ’ya dair detaylar da aktaran Çiçek, Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin en büyük şirketinin BELKA A.Ş. olduğunu ve yaklaşık olarak dokuz binden fazla çalışanı bulunduğunu ifade ediyor. Üç bine yakın da iş makinası, kamyon ve binek araçları bulunduğunu belirten Çiçek, “Hedefimiz bu dönemle birlikte BELKA’yı teknoloji şirketi haline getirmekti. Başkanımız da bu konuda önümüzü açtı. Hedeflediğimiz ilk projemiz otobüs dönüşümüydü. İki yıl önce, 15 yaşındaki eski bir dizel otobüsü satın aldık ve bu otobüsü yüzde 100 elektrikli araca dönüştürdük. 2021 yılı Şubat ayında Başkan Bey lansmanını yaptı; sonra bu projemiz özellikle Avrupa’da çok büyük ilgi gördü. 30’dan fazla ülke doğrudan bizimle temasa geçti ve halen görüşmelerimiz devam ediyor. Avrupa standartlarında tüm akreditasyon; yani homologasyon testleri yapıldı, onaylandı ve belgelendi. Otobüslerimiz yüzde 100 elektrikli olarak tescillendi ve yolcu taşıma yetkisine sahip oldu. Lansmandan altı ay sonra da Büyükşehir Belediyemizin otobüs işletmecisi EGO ile ihaleli anlaşmamızı yaptık; ilk yedi otobüsümüzü tamamladık. Birkaç hafta içerisinde yolcu taşımaya başlayacağız.”
“Dönüşüm Yeni Markalı Bir Elektrikli Otobüse Göre Oldukça Ucuz”
2025 yılı itibariyle Avrupa Birliği ülkelerinin, kent merkezlerine fosil yakıtlı toplu taşıma aracı almama yönünde bir karar imzalandığından söz eden Çiçek, bu konunun çok dikkat çekici olduğunu aktarıyor. Çiçek, ancak günümüz teknolojisinde elektrikli otobüslerin fiyatının şu an için çok pahalı olduğunu da dile getirerek şunları aktarıyor; “Üç, dört yıl içinde araçlarının tamamının çevreci bir yakıta dönüşmesi hem ekonomik olarak hem de üretim kapasitesi anlamında çok mümkün görünmüyor. Biz buradan yola çıktık; dönüşüm yeni markalı bir elektrikli otobüse göre daha ucuz. Yurt içinde ve dünyanın çeşitli ülkelerinde otobüslerimiz 15 yıl kullanılıyor ve sonra hurdaya çıkıyor. Eski otobüsün gövdesini yenileyerek; yüzde 100 elektrikli yaparak iki türlü kazanım sağlıyoruz. Birincisi, ekonomi dışı kalmış otobüs yeniden ekonomiye kazandırılıyor. Çünkü otobüsün komple mekanik aksamları ve şasi elden geçiyor ve yenileniyor. İkincisi de; çevre anlamında büyük bir katkı sağlamış oluyoruz. Bu anlamda otobüs tescillendi; yaklaşık bir yıl önce hazırlıkları başlatılan ve İngiltere Sanayi Bakanlığı’nın desteklediği CFA, yani İklim Finansmanı Hızlandırma programı proje yarışmasına katıldık ve burada seçilen beş projeden bir tanesi olduk. Bu yarışma sonucunda Birleşmiş Milletler tarafından Sürdürülebilir Kalkınma için konulan 17 hedeften bu projemiz ile 9 hedefi yakalamış bulunmaktayız.”
“Hedefimiz, Başkentimiz İçin Teknolojik Bir Üs”
İki ay önce CFA kapsamında yapılan yatırımcı pazarında Başkan Mansur Yavaş’ın da katılımıyla Londra’da finansçılara açıldığını ve büyük ilgi gördüğünü belirten Çiçek, özellikle gelişmiş ülkelerde projemizin; Ekonomik, Çevre ve Enerji boyutu ile dikkati çekerek “Dönüşüm çok büyük bir ilgi gördü. Yeni bir otobüs yerine dönüştürülmüş bir otobüsün kullanılıyor olması ve bunun Avrupa standartlarında belgelendirilerek kayda geçmiş olması çok önemli oldu. Hedefimiz, başkentimiz için teknolojik bir üssün oluşması.” diyor.
“Elektrikli Otobüs Büyük Bir Avantaja Sahip”
Yaklaşık yedi, sekiz ay önce markanın ne olacağı üzerine konuştuklarını ve BUS3E isminde karar kıldıklarını belirten Çiçek, bu isimde yer alan 3E’nin büyük bir anlamı olduğuna dikkat çekiyor. 3E’de otobüsün teknik özelliklerini açıkladıklarını da vurgulayan Çiçek, “İlk E’miz enerji; yani yakıt ekonomisi… Şu an dizel ya da mazot yakıtıyla elektrik fiyatını güncel olarak aldığınızda elektrikli otobüs büyük bir avantaja sahip. Örneğin, dizel bir otobüs aynı koşullarda kullanıldığında 600 birim yakıyorsa, dönüştürülmüş elektrikli otobüsümüz 100 birim yakıyor. Bu çok büyük bir avantaj.”diyor. Şu anda yaşanan petrol krizinin büyüyerek devam edeceğini ve başka problemlerin de yaşanacağını sözlerine ekleyen Çiçek, bu noktada elektrikli araçların önemine dikkat çekiyor. Çiçek sözlerine şöyle devam ediyor; “Elektrikli otobüsün yakıt ekonomisinden dolayı dönüşüm için harcanan giderleri ortalama, yıllık menziline bağlı olarak 2-3 yılda kendini amorti ediyor. Bu nedenle ikinci E’miz de ekonomik olmasını ifade ediyor. Ekonomik olması yakıt ekonomisinin dışında dönüşüm ekonomisi. Bir sıfır elektrikli otobüs alacağımız maliyete iki buçuk tane otobüs dönüştürülebiliyor. Dönüştürdüğümüz otobüsü; mekanik, malzeme, kaynak teknolojisi ve sistem olarak yenileniyor. Elektrikliye dönüşümde kullandığımız tüm teknoloji en son teknoloji. Şu an yapılan yedi tane otobüsümüzün teknik performansı sıfır elektrikli otobüse göre daha da üstün teknoloji içermektedir. Üçüncü E’miz ise belki en önemlisi Environment yani çevreci otobüs. Ancak şu an ülkemiz için çok önemli görünmese de özellikle Avrupa’da önemli… Bir dizel otobüsün aynı özellikte, aynı segmentte, aynı boyutta ve aynı yol koşullarında kilometre başına karbondioksit eş değer salınımı dizel otobüslerde yaklaşık 2400 gram CO2; sıfır elektrikli otobüste 600 gram CO2, dönüşmüşte 300 gram CO2. Aradaki farkın nedeni sıfır elektrikli otobüste yeniden bir gövde üretimininden dolayı saldığı emisyon olup buna imalat aşamaları ve parçaları da dahildir. Dönüştürülmüş otobüsümüzde gövde imalatı yapılmaması nedeni ile bu etki sadece değişim veya revize parçalardan dolayı üretilen salınımla kısıtlıdır. Bu etki de yeni bir otobüs üretiminin oluşturduğu salınımın %5 seviyesinde kalmaktadır. Dolayısıyla Dönüştürülmüş Elektrikli Otobüs dönüşümü çevresel açıdan da oldukça avantajlı oluyor. Aynı zamanda otobüsümüzün ömrü de uzatılmış oluyor.”
“Menzili Ortalama 300 Kilometre”
Eski aracın ağırlığının ve yolcu kapasitesinin muhafaza edildiğini; şarj süresinin ise şarj cihazının gücüne bağlı olduğunu aktaran Çiçek, 60 kW’lık bir şarj sistemiyle üç buçuk saatte gece şarjı yapılabildiğini ve bu süre içerisinde tam kapasiteye ulaşıldığını sözlerine ekliyor. Menzilin ortalama 300 kilometre olduğunu da vurgulayan Çiçek, “Her türlü olumsuz yol, yük ve kullanım koşulunu düşündüğümüzde bu süre 225 kilometre oluyor. Ancak ideal koşullarda 400 kilometreye ulaşılmıştır. Kent içi toplu taşımanın ortalama menzili Ankara’da 200 kilometreyi geçmez; İstanbul’da ise bazı güzergahlarda 300’e yaklaşır. Dolayısıyla sunduğumuz 300 kilometre menzil oldukça yeterli. Ayrıca otobüsümüzde birtakım yeni enerji kazanımları da mevcuttur. Örneğin rejeneratif frenleme ile batarya sistemine geri kazandırdığımız enerji, araç güzergahının iniş ve çıkışına özelliğine bağlı olmak kaydı ile, yaz aylarında neredeyse klimanın harcadığı enerjinin bu sayede karşılanabilmektedir. BELKA BUS3E, şu an kullanılan elektrikli otobüslerin içinde, kullanılan en son teknoloji nedeni ile yakıt ekonomisi en iyi olanlardan bir tanesidir.”değerlendirmesinde bulunuyor.
“Yurt Dışından Özellikle Almanya Gibi Ülkelerden Talep Var”
Başkan Mansur Yavaş’ın onayından sonra başka projeleri de olduğunu duyuran Çiçek, körüklü otobüslerle ilgili bir planları olduğuna dikkat çekiyor. Yurt dışından özellikle Almanya gibi ülkelerden talep olduğunu da ifade eden Çiçek sözlerini; “Bununla ilgili bir çalışma planlıyoruz. Bir de bu uygulamamız 8 metre ile 24 metre otobüse uygulanabilir modüler bir çalışma. Bunun mülkiyet hakkını aldık. Bir alt segment ticari araçlar için de bir düşüncemiz var. Şu aşamada başka iş ortaklarımız bulunmuyor. Bu projeyi, BELKA A.Ş. öz kaynaklarıyla ve kendi ekibi ile yaptı. Sadece yan sanayi ya da paydaş olarak Ankara’da sanayiciler ile çalışmalarımız olmuştur. BELKA BUS3E Elektrikli Otobüs Dönüşüm Projemiz tamamıyla Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin iştiraki olan BELKA’nın öz kaynakları ve insan kaynağı ile yapılmıştır. Dizelden Elektrikli Otobüse Dönüşümü için ve Projenin tamamı için yurt içi ve yurt dışından talipler bulunmaktadır. BELKA’da göreve başladığımızda ana hedeflerimizden bir tanesi olan ‘Ankara’nın hem Başkent olması hem de üniversite kenti olması nedeni ile teknolojik anlamda bir merkez haline gelmesiydi. BELKA olarak teknoloji alanında elimizden gelen çabayı sonuna kadar göstermeye hazırız. Gerçekleştirmiş olduğumuz Çevre ve Enerji’ye dayalı projelerimiz, desteklenmiş olan Avrupa Birliği ve TÜBİTAK projelerimiz ile devam etmekte olan ulusal ve uluslararası girişimlerimiz bunun bir göstergesi olmuştur. Ankara’lı olarak bu bizim görevimizdir.” diyerek sona erdiriyor.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |