è Ağır vasıta lastikleri binek lastiklerine oranla çok daha fazla yük taşımalarına karşılık taban izi açısından bu oranda geniş değillerdir. Bu durum ağır vasıta lastiklerinin birim alana çok daha fazla basınç uygulamasını, lastik basıncının binek lastiklerine göre çok fazla (4-5 kat) olmasını, dolayısıyla bu lastiklerin çok daha güçlü bir yapıya sahip olmasını gerektirir. Günümüzde yaygın olarak kullanılan otobüs/kamyon radyal lastiklerinin iskeletinin tamamen çelikten oluşmasının en önemli sebebi de budur.
è Lastik seçiminde dikkate alınması gereken çok sayıda parametre vardır. Lastiğin hangi araca takılacağı, hangi zeminde çalışacağı, hangi yük ve hızda kullanılacağı, iklim şartları, coğrafi şartlar, mevsimsel özellikler, sürücünün özellikleri vb. gibi. İşte bu şartlar göz önüne alınarak seçilmiş lastik en uygun lastiktir.
Kısaca; iyi bir lastik kullanıcının başta güvenlik olmak üzere tüm ihtiyaçlarına cevap verebilen ve arkasında güvenilir kurumsal bir yapı bulunan lastiktir.
è Lastik kullanımında mevsim değişikliklerinin çok önemli bir etkisi vardır. Bu nedenle kurak mevsimlerde kullanılacak lastiklerle yağışlı havalarda kullanılacak lastiklerin farklı özelliklerde olmasının yanısıra soğuk havalarda ve karlı buzlu yol koşullarında kullanılmak üzere geliştirilen kış lastikleri ise tamamen farklı yapıdadırlar. Örneğin hava sıcaklığının +7 derecenin altına düştüğü durumlarda standart lastik hamurları bir miktar sertleşerek tutunma özelliklerini kısmen kaybeder. Bu nedenle kış mevsimi boyunca özel hamur ve desene sahip kış lastiklerinin kullanılması tavsiye edilir.
è Bazı durumlarda ve özellikle de ağır vasıta lastiklerinde lastiğin sırt karışımı tükense bile karkası sağlam durumda olabilir. Böyle durumlarda sıcak veya soğuk kaplama yöntemiyle lastiğe yeni bir sırt montajı yapma işlemine kaplama denir. Kaplama lastiğin faydası hem karkası tekrar tekrar kullanarak tasarruf sağlamak, hem de çevreyi korumak açısından ele alınabilir.
è Lastiğin kullanım ömrü ile ilgili kesin bir kilometre bilgisi vermek mümkün değildir; çünkü lastik ömrü hangi araca takılacağı, hangi zeminde çalışacağı, hangi yük ve hızda kullanılacağı, iklim şartları, sürücünün kullanım özellikleri gibi pek çok faktöre bağlıdır. Burada sadece lastiklerdeki yasal aşınma sınırının 1.6 mm. olduğu ve buna karşılık kış şartlarında diş derinliği 3 mm.’nin altındaki lastik kullanımının tehlikeli olabileceği göz önünde bulundurularak lastik değişimi yapılması gerekir.
è Kullanım ömrünü tamamlamış lastiklerin trafikte kullanılması güvenlik açısından riskli durumlara yol açabilir. Kullanım ömrünü tamamlamış lastiklerin çevreye olan zararlarının önlenmesi için geçici depolanması, geri kazanım ve bertarafı konusunda Çevre ve Orman Bakanlığı tarafından regülasyon yayınlanmıştır. LASDER kullanım ömrünü tamamlamış lastiklerin en uygun şekilde geri kazanımı ve bertarafı için gerekli çalışmaları yürütmektedir.
è Lastikler arasında yapısal farklılıklar bulunmakla birlikte bir lastiğin yapısında kauçuk, kord bezi, çelik teller, karbon siyahı, kükürt ve pek çok kimyasal madde kullanılır.
è 2008 yılının son çeyreğinden itibaren etkilerini gösteren global ekonomik kriz lastik sektörünü özellikle ilk çeyrekte olumsuz etkilemiştir. Yurtiçi yenileme pazarı lastik talebi ikinci çeyrekten itibaren yavaş yavaş hareketlenmeye başlayarak, üçüncü çeyreğin sonuna gelindiğinde geçen sene ile hemen hemen aynı seviyelerde gerçekleşmiştir. Lastik talebini grupsal olarak incelediğimizde, binek grubunda pazar geçen sene ile aynı seviyelerde gerçekleşirken, ticari gruplarda talep geçen senenin bir miktar altında kalmıştır. Ticari gruplarda 2009 yılı sonunda geçen senenin altında bir talep gerçekleşmesi beklenmekte, 2010 yılında talebin 2008 seviyelerine yaklaşacağı öngörülmektedir.
Orjinal ekipman kanalına baktığımız zaman, araç üretim rakamlarının Eylül sonu itibariyle geçen senenin aynı dönemine göre % 37 daraldığını görüyoruz. Daralmanın ticari araçlarda % 45 seviyelerine çıktığı, uygulanan ÖTV desteği ile binek araçlardaki daralmanın daha düşük olduğunu söyleyebiliriz. 2010 yılında ticari araç üretiminde 2009 yılına göre artış beklense de 2008 seviyelerinin çok altında kalacaktır.
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |