EBSO'nun yeni yayınladığı Otomotiv Sektör Raporu'nda sektörün dünya ekonomisindeki durumu, alt sektörler, yan sanayi, devlet politikaları, dış ticaret ve yatırım alanları gibi pek çok konu ayrıntılı bir biçimde ele alındı. Raporda, otomotiv ihracatı sürekli ve düzenli bir biçimde artan Ege Bölgesi'nde sadece bir tane ana sanayi firması bulunduğu hatırlatılarak, sektörün öncelikleri sorunlarının çözülmesi için önerilerde bulunuldu.
İLK 100'DE 10 EGELİ
İzmir'in 2010 yılında 1 milyar 70 milyon dolarlık ithalat, 918 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirdiği aktarılan raporda, "Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) ilk 100 ihracatçı listesinde Ege bölgesi firma sayıları 2008- 2009 yıllarında 11 iken, 2010 yılında bu rakam 7'ye düşmüştür. 2011 yılının ilk yarısında ise 10'a yükselmiştir. Bu dönemde ilk 100 firma içinde 6 İzmir ve 4 Manisa firması yer almıştır" denildi.
'SORUMLULUK ALACAK GÜCE SAHİBİZ'
DHA'nın sorularını yanıtlayan EBSO Meclis Başkanı ve Tiryakiler Otomotiv Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Tiryaki, Egeli otomotiv yan sanayicilerinin yerli otomobil üretme hedefine destek olduklarını belirterek, "Biz elimizi taşın altına koyuyoruz. Güçlü bir sanayi için güçlü bir yan sanayi şarttır. Ege Bölgesi birikimi ve kaliteli üretimi ile bu sorumluluğu alacak güce fazlasıyla sahiptir" diye konuştu. Yerli otomobil projesinin ekonomik açıdan ciddi bir destek gerektirdiğini de belirten Tiryaki, Türkiye'de üretilen hafif ticari araçlarda da yerli malı kullanımına özel önem verilmesinin sektör için faydalı olacağını vurguladı. Tiryaki, ara malı bağımlılığı ile ilgili ise, "Maalesef bu sorun bugünün değil yılların birikimi. Türkiye'nin ihracatı emme basma tulumba gibi. İhracat artarken ithalat da artıyor. Cari açığı meydana getiren unsurlar neyse, bunlara ciddi teşvikler verilmesi gerekir" değerlendirmesini yaptı.
YORGANCILAR: GELİŞMEYE ADAY SEKTÖR
EBSO Yönetim Kurulu Başkanı Ender Yorgancılar ise, oda üyelerinin yaklaşık 400'ünü doğrudan, onlarca kat fazlasını da dolaylı olarak ilgilendiren bu sektörle ilgili çalışmaya acil ihtiyaç duyulduğunu belirterek şöyle dedi:
"Daha çok Marmara Bölgesi'nde yoğunlaşmış olan sektör, ilimizde de önemli bir gelişmişlik düzeyine sahiptir. Büyük ölçekli firmaların azlığının karşısında, yan sanayideki gücü ve KOBİ düzeyinde firma sayısının çokluğu ile ilimizde hızla gelişmeye aday bir sektör olduğu gerçektir."
NE ÖNERDİLER
Çözüm önerilerini de sunan Egeli sanayiciler, rekabet gücünün artırılması için öncelikle Ar-Ge altyapısının geliştirilmesi, şirketlerin tasarım, üretim ve markalaşma kapasitelerinin desteklenmesi ve sektördeki vergi yükümlülükleri ile çevreci otomobillere ilişkin yasal kuralların AB kriterlerine göre hayata geçirilmesi gerektiğini savundu.