Dünyanın en büyük lastik üreticilerinden Goodyear, AB Lastik Etiketi Uygulaması’nın lastik performansını etkileyen önemli faktörlerden yalnızca üç tanesini yansıttığını belirtiyor. AB Lastik Etiketi uygulaması, lastiğin performansını üç adet kriter (yuvarlanma direnci, ıslak yolda tutuş ve harici gürültü) üzerinden göstererek tüketicilerin daha çevre dostu ve daha güvenli lastikler almasını teşvik eden bir etiket sistemi olarak tasarlanmıştır. 1 Kasım 2012 tarihinden itibaren AB sınırları içerisinde tüm binek araç, hafif kamyon ve kamyon lastikleri, satış noktasında bu etiket bilgileri ile birlikte satışa çıkarılıyor.
“Benzinden 27 milyar avro tasarruf edilebilir”
Lüksemburg’da bulunan Goodyear Yenilikçilik Merkezi’nin Genel Müdürü Jean-Pierre Jeusette, “Etiketin finansal, çevresel anlamda ve Avrupa çapında yol güvenliği açısından potansiyel olarak etkisi büyüktür. Analizlerimiz gösteriyor ki, Avrupa’daki tüm araçlara A sınıfı lastikler takılırsa, benzinden 27 milyar avro tasarruf edilebilir[1] ve CO2 salınımları 20 milyon ton azalabilir[2]” dedi ve sözlerine şöyle devam etti “Binek araçlar için A sınıfı lastik ile G sınıfı lastik arasındaki fark, ıslak yolda fren performansı açısından %30 daha kısa fren mesafesi, yani 18 metre kadar daha kısa mesafede durmak anlamına gelmektedir[3]. Bu da, bir otomobilin uzunluğunun üç ile dört katına karşılık gelmektedir. Fakat lastik etiketi, bir lastiğin genel performansını etkileyen diğer kriterleri de görmek için etiketten daha fazlasına bakması gereken tüketiciler ve filo yöneticileri için bir başlangıç noktası olarak önemli bir işleve sahiptir. Biz Goodyear’da ürün geliştirme süreci esnasında lastikleri kuru ve ıslak yollarda tutuş, yanal denge ve yüksek hızda denge dahil olmak üzere 50 farklı kritere göre test ediyoruz.”
Uluslararası bağımsız test kuruluşu TÜVSÜD, yeni AB Lastik Etiketinde sınırlı miktarda bilgi verildiğini vurgulamaktadır.
TÜV SÜD Otomotiv Lastik Ürün Grubu Müdürü Michel Staude; “AB Lastik Etiketi bir mum gibi işlev görmektedir: Lastik performansını etkileyen faktörler üzerine bir miktar ışık tutar, fakat bu bir meşale tutmakla karşılaştırılamaz. Birçok özel performans özelliği, etiketteki bilgiler arasında yer almamaktadır. Kış lastikleri buna güzel bir örnektir. Bu, tüketicilerin farkına varması gereken bir kısıtlamadır. Lastik bayinize daha detaylı sorular sormalı ve lastik etiketinin size bilmeniz gereken her şeyi anlatmasını beklememelisiniz.”dedi.
Staude, “Etiketlemenin başarısında yaptırımında yeri önemlidir. 27 AB üye ülkesi kendi ülkelerinden sorumlu olacaktır. Ayrıca, etkili bir ceza sisteminin de düzenlemelere yaptırım anlamında kullanılması gerekmektedir, zira bu, etiketin güvenilirliğini artıracaktır. Etkili yaptırımlar bu uygulamayı, pazardaki tüm şirketler için adil bir rekabet alanına dönüştürecek ve tüketicilerin, lastik bayilerinin ve diğer tüm paydaşların, kazara veya kasten yanlış şekilde etiketlenmiş düşük kaliteli lastiklerin satın almamasını sağlayacaktır,” dedi.
“Yuvarlanma direnci bir kamyonun yakıt tüketimini %30 civarında etkiler”
Goodyear Lastik Değerlendirme Direktörü Emmanuel Robinet, en büyük kazanımlardan birinin ticari filolar açısından ortaya çıkacağını belirtiyor ve ekliyor: “Yuvarlanma direnci bir kamyonun yakıt tüketimini %30 civarında etkiler; doğru lastiği seçmek aracın yakıt tüketimini önemli ölçüde azaltabilir. Potansiyel çevresel etki inanılmaz büyüklükte olabilir ve beklenen finansal tasarruf, lastiğin ömrü boyunca 7000 avroya tekabül edebilir ki bu da filo yöneticisinin yeni bir set lastik alması için yeterli bir bedeldir.[4]”
[1] Etkiler araçlara sürüş koşullarına göre değişiklik gösterebilir, fakat A ve G sınıfı tam set lastikler arasındaki fark, EC 1222/2009 düzenlemesindeki test yöntemlerine göre ölçüm yapıldığında, aracın yakıt tüketimini %7,5’e kadar azaltabilir. (Kaynak: Avrupa Konseyi Etki Değerlendirmesi SEC(2008)2860. / http://www.etrma.org/uploads/documents/2011-05-16%20Presentation%20label_EN.pdf). Örneğin: G sınıfı yerine A sınıfı Yuvarlanma Direncine sahip lastikler seçen bir sürücü, lastiğin hizmet ömrü boyunca 315 avrodan fazla tasarruf edebilir. Bu hesap aşağıdaki varsayıma dayanmaktadır: Ortalama yakıt tüketimi 8l/100 km (80l/1000 km), %7,5 = 6l daha az yakıt; 1,50 avro/litre = 9 avro/1000km ortalama kilometre 35.000 km = €315. Yolda ortalama 217.750.000 araç varken (Kaynak: http://www.acea.be/news/news_detail/vehicles_in_use/) ve Avrupa’da yılda ortalama 14.000km sürüş yapılması durumunda bu hesap bize, Avrupa’daki tüm araçlar A sınıfı lastikler kullanırsa 27 milyar avro yıllık tasarruf yapılabileceğini gösterir.
[2] Kaynak: Avrupa Konseyi Etki Değerlendirmesi SEC(2008)2860.
[3] Etkiler araçlara ve sürüş koşullarına göre değişiklik gösterebilir, fakat A ve G sınıfı tam set lastikler arasındaki fark, tam fren yapma durumunda, %30 daha kısa fren mesafesi kadar olabilir (örn. 80 km/sa hızla seyreden tipik bir binek araç için bu, EC 1222/2009 düzenlemesindeki test yöntemlerine gore ölçüm yapıldığında, 18 m daha kısa fren mesafesi anlamına gelebilir.) (Kaynak: Avrupa Konseyi Etki Değerlendirmesi SEC(2008)2860. / http://www.etrma.org/uploads/documents/2011-05-16%20Presentation%20label_EN.pdf).
[4] Hesap, Lüksemburg’daki Goodyear Yenilik Merkezi’nde 2012 yılında yapılan testlerin sonuçlarından oluşur ve aşağıdaki varsayıma dayanmaktadır: Aracın ortalama yakıt tüketmi 32,3l/100km → 323l/1000km → %14,7 potansiyel tasarruf = 1000 km'de 47,5l daha az yakıt tüketimi→ yakıt fiyatı 1,50 avro/litre = 71,25 avro/1000km → 100.000 km yol / yıl= 7125 avro tasarruf / yıl).
|
|
Küfür, hakaret içeren; dil, din, ırk ayrımı yapan; yasalara aykırı ifade ve beyanda bulunan ve tamamı büyük harflerle yazılan yorumlar yayınlanmayacaktır. Neleri kabul ediyorum: IP adresimin kaydedileceğini, adli makamlarca istenmesi durumunda ip adresimin yetkililerle paylaşılacağını, yazılan yorumların sorumluluğunun tarafıma ait olduğunu, yazımın, yetkililerce, fikrim sorulmaksızın yayından kaldırılabileceğini bu siteye girdiğim andan itibaren kabul etmiş sayılırım. |