Oyak Renault'da çalışan işçilerin daha önce kabul edilen 2014-2017 dönemine ait sözleşme koşullarının iyileştirilmesi talebiyle Cuma günü başlattığı eylem TOFAŞ işçilerinin de katılımıyla devam ediyor.
RENAULT'TA 2 BİN 500 İŞÇİ
Reuters'a dün açıklama yapan Oyak Renault yetkilisi, "15 Mayıs'ta Oyak-Renault otomobil fabrikalarında başlayan önceden öngörülmeyen bir duruş devam ediyor" dedi ve içeride ve dışarıda eyleme katılan 2,500 işçinin olduğunu söyledi.
Yetkili, bu eylemlerin sektör için tehlike oluşturduğunu belirterek; işveren temsilcisi Türkiye Metal Sanayicileri Sendikası (MESS) ve sektörün diğer üreticileri ile görüşmelerin devam ettiğini kaydetti.
Tofaş'tan bu sabah yapılan açıklamada da şöyle denildi.
TOFAŞ AÇIKLAMA YAPTI
"Bursa ilinde otomotiv sektöründe faaliyet gösteren bazı şirketlerde gerçekleşen işçi eylemleri, fabrikamızda çalışan bazı işçiler ve rutin mesaileri üzerinde de etkili olmuştur. Bu sebeple, kurumumuzun risk yönetimi politikaları doğrultusunda, fabrikamızdaki üretim faaliyetlerinin etkin ve sağlıklı bir şekilde devamlılığını sağlamak için sözkonusu sorunlar çözümleninceye kadar tedbir amaçlı olarak üretime ara verilmesi kararı alınmıştır."
Açıklamada, gelişmelerin bu aşamada şirket satışları üzerinde bir etkisinin beklenmediği belirtildi.
HİSSEDE SERT DÜŞÜŞ
TOFAŞ hisseleri Bursa'da devam eden işçi eylemlerine bağlı üretime ara verilmesinin ardından ilk işlemlerde yüzde 4,42 düşüşle açıldı.
SÖZLEŞME 8 AY ÖNCE KABUL EDİLDİ
Türk Metal ile MESS arasında 2014-2017 dönemine ait sözleşmesi sekiz ay önce kabul edilmişti; ancak işçiler yine Türk Metal'in örgütlü olduğu Bosch Fren Sistemleri işçileri için Aralık sonunda yapılan sözleşmenin koşullarının daha iyi olduğu gerekçesiyle kendi sözleşmelerinin koşullarında iyileşme talep ediyorlar.
Oyak Renault yetkilisi, devam eden eylemlerin iş yasalarına ve ilgili mevzuat hükümlerine uygun olmadığına dikkat çekti ve Oyak Renault yönetiminin şirketi ve çalışanları korumak, normal çalışma düzenine dönmek için çeşitli eylem planlarını uygulamaya aldığını söyledi.
MESS: EYLEMLER YASADIŞI
Sözleşmenin imzalandığı işveren sendikası MESS de internet sitesinde yaptığı açıklamada, eylemlerin yasadışı, sözleşme şartlarına yönelik taleplerin ise haksız olduğunu vurgulayarak eylemelere son verme çağrısında bulunmuştu.
Şirketin internet sitesinde yer alan bilgiye göre, Oyak ve Fransız Renault grubunun katılımı ile 1969 yılında kurulan Oyak-Renault marka binek araçlarının ve mekanik parçalarının üretimi ve ihracatını gerçekleştiriyor.
Verilere göre, Oyak Renault 2014 sonu itibariyle yıllık 360,000 otomobil, 450,000 motor üretim kapasitesi ile Renault'nun Batı Avrupa dışında en yüksek kapasiteye sahip endüstriyel tesisi konumunda olup; Clio, Megane HB, Fluence model üretimi yapılıyor.
2014 sonu itibariyle çalışan sayısı 5,704 olan şirket ayrıca Türkiye'de en yüksek pazar payına sahip ilk üç otomobil markasından biri.
Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) ise, şu aşamada bir açıklama yapmayacağını belirtti.
MAKO İŞÇİLERİ DE DAHİL OLDU
Bursa'da üretim yapan otomotiv devlerindeki iş bırakma eylemlerinin ilki Renault'ta başladı. Daha sonra sırası ile Tofaş, Coşkunöz ve MAKO'ya (Mako Elektrik Sanayi ve Ticaret A.Ş.) sıçramıştı. Söz konusu eylemlerle çarşamba günü de bir başka fabrikada hayata geçirileceği açıklandı.
“4 FABRİKA, 15 BİN 600 İŞÇİ FİİLEN GREVDE”
Türk Metal Sendikası Başkanı Pevrul Kavlak, haftasonu Eskişehir’de yaptığı konuşmada işçilere eyleme son verme çağrısında bulunurken, “İşverenin artık tazminatsız işten atma hakkı doğduğu” uyarısı yaptı.
DİSK’e bağlı Birleşik Metal-İş Sendikası Genel Sekreteri Selçuk Göktaş, Kavlak’ın sözlerine, “Sendikacı işçileri korur. Demokratik hakkını kullanan işçiler atılacak, diye açıklama yapmaz. Bu açıklama bile Türk Metal’in sarı sendika olduğunun, işverenlerle hareket ettiğinin kanıtıdır” diye tepki gösterdi.
Renault’da yaklaşık 5 bin 600; Tofaş’ta 7 bin; Coşkunöz’de 2 bin ve Mako’da bin işçinin çalıştığını belirterek, destek eylemlerinin diğer fabrikaların katılımıyla sürmesini beklediklerini söyledi. Göktaş, bu fabrikalarda yaşanan durumu ise “Bu fiili bir grevdir. Resmi olmasa da grevdir” sözleriyle tanımladı.
“MASADA RENAULT İŞÇİ KOMİTESİ OLMALI”
Göktaş, sermayenin bir çözüm arayışında olduğunu, Bursa Valisinin, Baro Başkanının, Çalışma Bakanlığı müfettişlerinin devreye girdiğini bir uzlaşı aradıklarını belirtirken, “Burada müzakere eden, barıştırmak isteyenlere bir çift sözüm var; işçinin komitesi orada yer almadığı sürece kiminle müzakere edilecek. İşçilerin talepleri belli, bunlar karşılanmayacak talepler de değil. Dolayısıyla ortada bir müzakere masası varsa o masada işçi komitesi olmalı. İşçiyi tekrar Türk Metal ile barıştırmaya kalkışmamalı. Sorun zaten Türk Metal’in kendisi. İşçi artık o sendikayı istemiyor. İnsanlar bir sendikada baskıyla, şiddetle, işten atma tehditleriyle tutuldu. İşçiler bunu tekrar yaşamak istemiyor. Renault komitesi muhatap alınıp o müzakere masasına alınmalı” dedi.
İŞÇİLERİN 4 TALEBİ VAR
Türk Metal Sendikası’na bağlı işçilerin başlattığı eylemlerde öne çıkan talepler arasında, ücret dengesizliğinin giderilmesi, greve çıkan işçilerin işten atılmaması, Türk Metal’in temsilcilik tabelasının kaldırılması olarak öne çıkıyor. İşte o talepler:
* İşten atmama garantisi verilsin.
* Türk Metal’in temsilcilik tabelası sökülsün, temsilcili odasında işçilerin şu an sözcülüğünü yapan temsilciler otursun.
* Ücretler Bosch sözleşmesi baz alınarak artırılsın.
* Varılan anlaşma altında işçilerin temsilcileriyle birlikte protokol altına alınsın.
RENAULT VE TOFAŞ'TA EYLEM DEVAM ETTİ
REUTERS-AYSEL ALP