Karayollarında güvenliğin artırılması, çevre kirliliğinin önlenmesi amacıyla 1990 ve daha eski model ticarî araçların hurdaya ayrılmasıyla ilgili kanunun süresi 31 Aralık 2014’e kadar uzatıldı. Ancak protokol imzalanan Makine ve Kimya Endüstrisi Kurumu (MKEK) hurda alımını bir yıl önce bitirince 17 bin kamyon ortada kaldı. Ekonomik ve teknik ömrünü dolduran bu taşıtların alınmaması halinde yeniden trafik tescilinin yapılacağı ve yollara çıkacağı, bunun ise trafik güvenliğini tehlikeye atacağı belirtiliyor.
Karayollarında güvenliğin artırılması ve çevre kirliliğinin önlenmesi amacıyla 1990 model ve daha eski kamyon, kamyonet, otobüs, minibüs, tanker ve çekicilerin hurdaya ayrılmasına yönelik bir kanun çıkarıldı. 18 Şubat 2009 tarihinde yürürlüğe giren ve 31 Mayıs 2012’de sona eren 5838 sayılı kanunun süresi, eklenen bir maddeyle 31 Aralık 2014’e kadar uzatıldı. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, söz konusu taşıtların hurdaya ayrıldıktan sonra tekrar kullanılmaması için Makine ve Kimya Endüstrisi Kurumu (MKEK) ile protokol imzaladı. Uygulama kapsamında MKEK’in Kırıkkale, İzmir Aliağa ve Kocaeli Seymen’deki hurda müdürlüklerine 118 bin 555 taşıt teslim edildi. Hurdaya ayrılan bu taşıtlar için 581 milyon lira ödendi. Bakanlığın hurdaya ayrılacak taşıtların sahiplerine 2015 yılı sonuna kadar ödeyeceği tutarın 950 milyon liraya ulaşması bekleniyordu ancak MKEK, hurda alımını bir yıl önce sonlandırdı. Ömrünü dolduran bu taşıtların alınmaması halinde yeniden trafik tescilinin yapılacağı ve yollara çıkacağı belirtiliyor. Bu durumun ise trafik güvenliğini tehlikeye atacağı ifade ediliyor.
İlgili bakanlıklardan hurdaya ayrılan ancak MKEK tarafından teslim alınmayan arabalarla ilgili Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, arabaların teslim takviminin 31 Aralık 2013 tarihinde dolduğunu, bu sebeple ödeme yapılamayacağını belirtti ancak ilgili tebliğ kapsamında hurda taşıtların 31 Aralık 2014 tarihine kadar MKEK hurda işletme müdürlüklerince teslim alınmasının mümkün olduğunu bildirdi. Bakanlık ayrıca söz konusu taşıtların sahiplerine ödeme yapılabilmesi için de yeni bir tebliğ çalışmasının sürdüğünü iletti. Maliye Bakanlığı ise belirlenen takvim içinde MKEK’e teslim edilmeyen taşıtların tescil kaydının tekrar yapılmasının uygun olacağını, yeni tebliğ yayımlanmadığından dolayı kanunun son faydalanma tarihi olan 31 Aralık 2014’e kadar hurda taşıtların teslim edilmesinin mümkün olduğu görüşünü beyan etti.
‘KANUN AÇIK OLDUĞU HALDE HURDA ALIMI YAPILMIYOR’
Kanun açık olduğu halde hurda araç alımı yapılmadığını belirten hurda işleriyle uğraşan Celal Kılınç, “Türkiye genelinde 17 binin üzerinde hurdaya ayrılmış ancak MKEK’e teslimatı yapılamamış kamyon var. Bu araçların 2014 sonuna kadar teslim edilmesi gerekiyordu. Devlet, kanun çıkardığı halde bu taşıtları almadı. Teslim edilmeyen bu taşıtların, 2015 yılında yeniden tescil edileceği belirtiliyor. Emniyet, trafikten çekilerek hurdaya ayrılan bu taşıtları yeniden ruhsatlandırmak istiyor. Bunların tekrar yollara çıkması ciddi tehlike arz ediyor.” dedi. Türkiye Trafik Kazalarını Önleme Derneği Genel Başkanı Hitay Güner, hurdaya ayrılan ve yaş haddini dolduran kamyonların trafiğe çıkmasının ciddi tehlike oluşturacağını söyledi. Trafik açısından yaşlı araçların mümkün olduğunca devre dışı bırakılması gerektiğini vurgulayan Güner, hurda kamyonları trafikteki canlı bomba olarak nitelendirdi.