LASİD Genel Sekreteri Bahadır Ünsal; lastik değişim kuyruklarına dikkat çekerek kış lastikleri değişimini son güne bırakmamaları konusunda sürücüleri uyardı.
LASİD Genel Sekreteri Ünsal; kış aylarında araç kullanımının zor olduğunu ve risk taşıdığını belirterek şunları söyledi: ‘’Kış koşullarında gerekli önlemler alınmazsa; trafikte risk artar. Kışın lastiği kış lastiğidir. Kış koşullarında karlı ve buzlu yola özel olarak hazırlanan lastikler; daha fazla yol tutuşu ve daha kısa fren mesafesi sağlayarak kazaları önemli ölçüde azaltır: Kış lastiği trafiğin akıcı ve güvenli olmasına katkı sağlar. Kış lastiği farkındalığı, son yıllarda önemli ölçüde arttı. Zorunluluk kapsamında olmasalar da biz LASİD olarak binek araç sürücülerine de kış lastiği taktırmalarını öneriyoruz. Mecburi olsun olmasın günlük trafiğe çıkan bütün araçlara kış lastiği takılmasını tavsiye ediyoruz. 1 Aralık yaklaşıyor; kış lastiği değişimlerinin son güne bırakılmamasında fayda var.’’
Bizi hayata bağlayan en önemli parçalardan biri
LASİD Genel Sekreteri Bahadır Ünsal; kış lastiğinin +70C altındaki hava koşullarına uygun olarak tasarlandığını belirterek şöyle dedi: ‘’Hiç unutulmamalı ki, lastik; bir araçta bizi hayata bağlayan en önemli parçalardan biridir. Doğru olmayan lastik seçimi ve kullanımı trafik kazalarına yol açabilir. Doğru lastik araca ve mevsime uygun lastiktir. Doğru lastik güvenli sürüşün baş şartıdır.’’
KIŞ LASTİĞİ HAKKINDA BİLİNMESİ GEREKENLER!
Kış lastiği sırt desenleri ve özel karışımı sayesinde yola daha çok tutunur!
LASİD Genel Sekreteri Bahadır Ünsal; kış lastiği alırken ve kullanırken dikkat edilmesi gerekenleri şöyle belirtti:
Kış lastiğinin başlıca özellikleri ve avantajları nelerdir?
- Kış lastiklerinin diş derinliği; yaz lastiklerine göre genellikle daha fazladır.
- Kış lastiklerinde desen doluluk oranı, standart lastiklere göre daha azdır. Böylece yol yüzeyindeki kar, buz, su, çamur gibi maddelerin oluklardan dışarı atılması daha kolay olur.
- Kış lastiklerinin sırt deseninde daha çok kılcal damarlı ve omuz bloklarının dişli bir yapısı vardır. Bu yapı, karlı, erimiş karlı ve çamurlu yüzeylerde ilave çekiş sağlar.
- Kış lastikleri özel karışımı sayesinde +70C’nin altında sertleşmeyerek, tutunma özelliklerini korur.
- İçeriğindeki yüksek silika oranıyla, tutunma özelliklerini korur ve ıslak zeminde sürüş emniyetini arttırır.
- +70C’den daha soğuk havalarda kış lastikleri kullanımı ile elde edilen fren mesafesi; gerek yaz lastiklerinden ve gerekse zincir takılmış yaz ya da kış lastiklerinden elde edilen fren mesafesine göre daha kısadır.
- Kış lastiklerine alternatif olarak gösterilen zincir kullanımı; araçların lastik ve mekanik aksamına zarar verdiği için sadece zorunlu durumlarda ve mümkün olan en kısa sürede kullanım için tavsiye edilmektedir.
Kış lastiği alırken ve kullanırken nelere dikkat etmeliyiz?
- Kış lastiklerinin, otomobilinizin 4 pozisyonunda birden kullanılması gerekir. Araçta sadece 2 lastiğin kış lastiği olması, ani frenleme ve viraj alma gibi manevralar sırasında aracın kontrolünü zorlaştırır.
- Kış lastiklerini yaz lastiklerinden ayırtedebilmek için yapısal farklılıklarının yanı sıra yanaklarındaki markalamaya dikkat etmek gerekir. M&S (Mud&Snow - Çamur ve Kar), M+S ve Snowflake veya Snowflake sembollerinden herhangi biri lastiğin yanağında varsa kış lastiğidir.
- Kış lastikleri; kullanılmadıkları dönemlerde uygun koşullarda saklanmalıdır. Tekrar araç altına takıldıklarında performans kayıpları yaşanmaması için ideal şartlarda (kuru, serin, güneş ışığı almayan asit ve yağ benzeri kimyasallardan uzak) muhafaza edilmelidir.
Aracınızı kışa hazırlamak için neler yapmalısınız?
- Kış lastiğinizi taktırın. +70C altındaki sıcaklıklarda, yaz lastiklerinin yola tutunma özelliği önemli oranda azalır. Oysa kış lastikleri özel sırt karışımı ve tasarımı sayesinde daha güçlü yol tutuşu ve kısa fren mesafesi sağlar ve hayat kurtarır. (Buraya fren test filmimizin linkini koyabiliriz)
- Aracınızın rutin bakımını yaptırın ve herhangi bir sorun olmadığından emin olun.
- Akü kontrolünü yaptırın.
- Antifriz, kışın aracınızın soğutma sisteminin donmasını önler. Radyatör sistemindeki suyun donmaması için mutlaka antifriz kullanın.
- Soğuk ve yağışlı havalarda görüş mesafesi azalacağı için sileceklerinizin aşınma olasılığı da oldukça yüksektir. Sileceklerinizin bakımı, kontrolü ve gerekiyorsa değiştirilmesi önemlidir. Silecek suyunuzun, cam yıkama sistemini donmaktan koruyan alkol içermeyen uygun bir sıvı olmasına dikkat edin.
- Aracınızın sürüş problemlerini gözden geçirin. Motorun ilk harekette zorlanması, bozuk rölanti ve avans ayarı, stop etme, düşük güç gibi sürüş problemleri varsa, uygun bir serviste aracınızın ayarlarının yapılması gerekir.
- Yakıt sistemindeki nemin donmasını önlemek için, depoya ayda bir kez bir şişe buz önleyici katkı sıvısı eklenmeli, ayrıca yakıt deposunun yarıdan fazla dolu tutulması gerekir, çünkü dolu tutulan yakıt deposu, borulardaki donmayı önleyecektir.
- Motorunuzun yağını ve yağ filtresini; aracınızın teknik ve bakım kitabında belirtilmiş olan kilometrelerde değiştirin.
- Lastiğinize; araç üzerinde muhtelif noktalara yapıştırılmış uyarı yazılarında belirtilen doğru havayı basın.
- Araç bagajınızda mutlaka ilk yardım çantası, uyarı araçları, marş takviye kablosu, kum veya paspas (çekiş için) çekme halatı, tekerlek zincirleri, el feneri, buz kazıyıcı, kar fırçası, küçük bir kürek, eldiven ve battaniye gibi yardımcı aletler bulundurun.
- Aracınızı kullanırken, kış koşullarına uygun özel sürüş tekniklerini uygulayın. Takip mesafesine dikkat edin; hızınızı düşürün; savrulmayı ve patinajı önlemek için ani hızlanmalardan kaçının. Durmak veya yavaşlamak için vites küçülterek motor frenini kullanın.