UND Başkanı ve BSEC-URTA Onursal Başkanı Çetin Nuhoğlu, Pakistan’ın TIR sistemine dahil olduğunu Çin’in de önümüzdeki yıl sisteme gireceğini hatırlatarak, yeni yolların canlanacağına işaret etti ve “Avrupa’ya uzanan İpek Yolu’nun yeni yorumu ile güzergah üzerindeki devletlerin ekonomik hacimlerinin artması ile 65 ülkede toplam 21 trilyon dolarlık ekonomik büyüklük yeniden hareketlenecektir” dedi.
Nuhoğlu, “Parçası olduğumuz Karadeniz Bölgesi’ne uluslararası ilgi sürekli artıyor. Ülkemiz bölgenin tam teşekküllü ekonomik kuruluşu olan KEİ’nin kuruluşunda öncü rol aldı. 3 büyük ekonomik blok; Asya, Ortadoğu ve Avrupa arasındaki jeostratejik konumu bölgemizi, dünyanın en önemli uluslararası ulaşım merkezlerinden biri halene getirdi"dedi
Forumda sunum yapan UND İcra Kurulu Başkanı Fatih Şener de Karadeniz ve Akdeniz’deki Ro-Ro hizmetlerinin gelişimi hakkında görüşlerini anlattı.
Fatih Şener, Türkiye’deki Ro-Ro taşımalarının mecburiyetten doğduğunu belirterek özetle şunları söyledi:
“Türkiye Ro-Ro taşımalarına bakıldığı zaman bir cennetidir. 1990’larda UND’nin kurduğu UN Ro-Ro ile başlayan bir yolculuk bu. Yugoslavya krizinde Türk araçlarının Avrupa’ya ulaşmasında sorunlar çıkınca taşımalar Ro-Ro ile yapılmaya başlanıyor. Görünürde çok pratik gelmiyor. Karayoluyla daha kısa sürede gidebileceğiniz bir yolu deniz yoluyla geçiyorsunuz. Bu bir çaresizliğin sonucuydu. Trieste ile başlayan bu yolculuk Fransa’ya kurulan hat ile devam etti. Bölgede Ro-Ro lojistikçilerin cam simididir. Türkiye’de çok sayıda Ro-Ro şirketi ve seferi var. İstanbul’dan neredeyse günde bir defa sefer yapılıyor. Avrupa’ya Türkiye’den her hafta 27 sefer Ro-Ro taşıması yapılıyor. Karadeniz’de 5 sefer, Akdeniz’de ise 14 sefer yapılıyor”dedi.
TOBB ÖZEL OTURUMU “TÜRKİYE’DE TOBB’UN TIR KEFİL KURULUŞ ROLÜNÜN 50. YILI”
TOBB Başkan Yardımcısı Halim Mete de yaptığı konuşmada 50 yıldır dünya ülkemizin bağlantısı sağlayan nakliyecilere ayrıca teşekkür etti. Mete şunları söyledi: “Çetin Nuhoğlu ve arkadaşlarını da ayrı ayrı kutluyorum. Sektörün geliştirilmesi için TOBB olarak bakanlıkla önemli projeler gerçekleştirdik. Kara Gümrük Kapılarını yap işlet devret yöntemiyle yenilemeye devam ediyoruz. Geçiş hacmini 4 katına çıkardık, bekleme zamanının yarıya düşürdük. Gümrük Kapılarını yenilememiz sayesinde nakliye ve gümrük işlemlerinden sağlanan tasarruf yıllık 400 milyon lirayı buluyor. Bu modernizasyon Birleşmiş Millet tarafından en iyi uygulama seçildi. E-TIR projesini hayata geçiriyoruz. Kağıt ortamında yürütülen TIR sistemini elektronik ortama taşıyarak rol model olmaya başladık. Türkiye’den Avrupa’ya tarifeli yük transferi başlattık. Tarihi İpek Yolu’nun tekrar canlandırılması için çalışmalar yapıyoruz. Yılda 350 bin TIR taşıması ile TIR belgesi kullanımda Türkiye 9 yıldır birinci. Yıllık 35 milyar dolarlık kefalet riski birliğimiz tarafından üstleniliyor.”
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Müsteşar Yardımcısı Şaban Atlas da yaptığı konuşmada, Deniz Otoyollarının geliştirilmesi ve Karadeniz Otoyol projesinin öneminden bahsetti. Atlas, “Kesintisiz ulaştırma için sadece fiziki bağlantıları yeterli olmamaktadır. Bölgede serbest taşımacılık yapılması için ülkeler arasında işbirliği yapılması çok önemli. Yine sürücülere yönelik uygulanan vizeler de taşıma önündeki engellerdendir” dedi.
Gümrük ve Ticaret Bakan Yardımcısı Fatih Çiftçi ise, “Son 10 yılda gerçekleştirilen kamu ve özel altyapı yatırımları ile lojistik altyapısı iyileştirilmiştir. Türkiye 20 merkez köy kurmaktadır. Bu sayede nakliye maliyetleri düşecektir. Lojistik GSYH’da yüzde 12 paya sahibidir. Bölgelerimizi ve illerimizi birbirleriyle birleştirmeye ve güçlü bir lojistik altyapısı oluşturmaya devam edeceğiz. Balkanlar ve Kafkaslar arasında köprü pozisyonundaki Karadeniz bölgesine duyulan ilgi sürekli artmaktadır. Ülkemiz KEİ’nin kuruluşunda aktif rol almıştır. Ticaretin itici gücü taşımacılıktır. Farklı modların birlikte kullanılması gerekiyor.”